IZBJEGNUTE KATASTROFE

Pitate se u čemu je stvarni problem s autobusima za prijevoz učenika? Imamo odgovor

18.06.2019 u 15:01

Bionic
Reading

Otkazivanje školskog izleta za učenike zagrebačke Osnovne škole Kustošija zbog problema s autobusima izazvalo je velik interes javnosti, što ne čudi jer je u pitanju sigurnost djece. Izlet je otkazan dan nakon što su - također zbog neispravnih autobusa - izleti učenika iste škole kasnili u polasku i nekoliko dana nakon što je izgorio autobus pri prijevozu malih nogometaša iz Makarske u Labin. U čemu je zapravo problem i što o svemu kažu ravnateljica kustošijanske škole Gordana Kajić, a što predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Tomislav Fain?

Nakon neplanirano burnog završetka školske godine ravnateljica Kajić potvrdila je tportalu da je agencija Mediaturist pristala vratiti roditeljima uplaćeni novac za izlet učenika petih razreda u Trakošćan, o čemu će se još razgovarati s roditeljima. To znači da je agencija prihvatila odgovornost za nesretan ishod angažiranja prijevoznika koji su pred školu poslali neispravna vozila. Koliko je poznato, riječ je o autobusima s viškom sjedala, neispravnom gumom te oštećenjima na vjetrobranskom staklu.

'Znam da agencije imaju vanjske suradnike i outsourcaju usluge prijevoza, ali mi u tome, nažalost, ne možemo pomoći. Do sada nismo imali tako loših iskustava, ali evo, dogodilo se, policija je odradila svoje i dobro je da nismo krenuli na tu terensku nastavu', kaže Gordana Kajić.

Terenska nastava jedna je od četiri izvedbe izvanučioničke nastave, uz školske izlete, ekskurzije i školu u prirodi. Takva nastava može biti poludnevna, dnevna ili višednevna, a za njezino ostvarivanje odgovorni su učitelji (voditelj i pratitelj) i ravnatelj školske ustanove. Poludnevne i jednodnevne izlete i terensku nastavu škole mogu organizirati samostalno ili uz angažiranje davatelja usluga, a u tom slučaju odabiru se najmanje tri ponude i daju na izbor roditeljima. U pravilu se odabiru najpovoljnije ponude, a roditelje više zanimaju detalji o ručku nego o ispravnosti autobusa. To ne čudi jer se pretpostavlja da će vozila biti ispravna i udovoljavati svim standardima za prijevoz djece. Ništa drugo ne može se ni čuti od predstavnika agencija, koji na roditeljskim sastancima prezentiraju svoje ponude.

Loše vrijeme i sve veći turistički zahtjevi

Gotovo sve turističke agencije u Hrvatskoj angažiraju vanjske prijevozničke usluge, jer čak i ako raspolažu s nekoliko vlastitih vozila, u sezoni učeničkih izleta - od 1. svibnja do kraja školske godine - nikada ih nema dovoljno. Ove godine zbog izrazito lošeg vremena velik broj izleta morao je biti pomjeren za nekoliko dana, što je stvorilo još veću potražnju za odgovarajućim vozilima - ionako deficitarnim zbog sve većih zahtjeva turističkog sektora.

Ravnateljica Kajić zadovoljna je postupkom odabira agencija jer izbor samih roditelja otklanja sumnju u eventualno pogodovanje određenim davateljima usluga. 'Radi se zapisnik i sve se točno zna, a prije se radilo po principu dogovora. Toga više nema, sada je sve transparentno i jasno. Jedino mi se čini da je ranije većina agencija imala svoje autobuse, a sada je puno više agencija i puno ih outsourca prijevoznike, pa i vodiče', kaže ravnateljica Kajić.

Poput većine ravnatelja zagrebačkih škola, ona za svaku izvanškolsku aktivnost angažira prometne policajce za provjeru vozila uoči samog polaska pred školom. To uključuje alkotestiranje vozača, zbog čega je na ravnateljicu prije nekoliko godina vikao jedan vozač, pitajući smatra li ga ona kriminalcem. No upravo zahvaljujući policijskoj provjeri prošlog tjedna otkriveni su tehnički propusti na autobusima. U dalmatinskim školama, međutim, to nije običaj, doznajemo od jedne turističke agencije - tamo djecu uglavnom prevoze autobusi bez neposredne stručne provjere.

Izgorio autobus na autocesti Rijeka - Zagreb
  • Izgorio autobus na autocesti Rijeka - Zagreb
  • Izgorio autobus na autocesti Rijeka - Zagreb
  • Izgorio autobus na autocesti Rijeka - Zagreb
  • Izgorio autobus na autocesti Rijeka - Zagreb
  • Izgorio autobus na autocesti Rijeka - Zagreb
    +12
Izgorjeli autobus koji je prevozio djecu iz Makarske na nogometni turnir u Labin Izvor: Pixsell / Autor: Nel Pavletic

'U ovom slučaju šteta se svodi na neodrađenu terensku nastavu, ali to je nadoknadivo. A znamo što je prometna nesreća. Da, imamo puno papira i procedura za ispunjavanje, ali sve je to mali postupak naspram onoga što se može dogoditi zbog propusta', rezonira ravnateljica Kajić.

Tomislav Fain, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija, potvrdio je za tportal da turistička agencija Mediaturist nije član UHPA-e od studenog 2014. godine te nema saznanja o njihovom poslovanju.

>>> Inspekcija iz prometa isključila čak 24 školska autobusa

Inače, svaka agencija, kao davatelj usluga školama, dužna je prema posebnom pravilniku o izletima, ekskurzijama i ostalim izvanškolskim aktivnostima pružiti sve potrebne informacije, poštivati vezane propise o turizmu i prijevozu djece te nadoknaditi troškove i odštetu učenicima i njihovim roditeljima u slučaju pretrpljene štete zbog propusta u organizaciji i provedbi ugovorenog sadržaja.

Upitan ima li UHPA popis agencija ovlaštenih za organizaciju školskih izleta i putovanja, Fain odgovara da većina agencija u rješenju koje im je izdalo Ministarstvo turizma ima kao predmet poslovanja navedeno i 'organiziranje paket aranžmana, organiziranje izleta…' te sve one mogu organizirati školske izlete i putovanja.

'Jedna od usluga turističkih agencija svakako je usluga prijevoza, bilo kao pojedinačna usluga, bilo u sklopu provedbe izleta ili paket aranžmana. Sukladno Zakonu o pružanju usluga u turizmu, agencija ima obvezu uslugu prijevoza putnika povjeriti prijevozniku koji ima licenciju sukladno posebnim propisima kojima se uređuje pojedina vrsta prijevoza. Naravno, svaka ozbiljna i profesionalna agencija ima svoje provjerene partnere i od njih uzima autobuse koji imaju potrebnu kvalitetu', navodi Fain, dodajući da UHPA educira svoje članice koje se bave organizacijom školskih izleta i putovanja te na taj način podiže kvalitetu usluge.

Naglašava da se i kod najnovijih autobusa može dogoditi kvar i u takvim slučajevima agencija treba reagirati u najbržem mogućem roku te s partnerom naći najbolje i najbrže rješenje kako putnicima ne bi propao izlet ili putovanje. Inače, smatra da su trenutnom zakonskom regulativom dovoljno definirani i prava i obveze svih poslovnih subjekata uključenih u provedbu školskih putovanja.

'Svi oni koji biraju s kojom će agencijom poslati djecu na školsku ekskurziju ili školsko putovanje trebaju se prije izbora agencije raspitati o agenciji. Uvijek naglašavam da cijena nije jedino mjerilo po kojem se trebaju birati agencije što organiziraju izlete i ekskurzije', zaključuje Fain.