Iako je predizborna kampanja bila kratka i poprilično nemaštovita, rezultati posljednjeg istraživanja govore da je za HDZ i Kukuriku koaliciju bila poprilično uspješna; i jedni i drugi zabilježili su veći broj glasova. No čime su to najveće političke opcije u Hrvatskoj posljednjih tjedana, ali i mjeseci, privlačile birače? Dok se jedni konstantno vraćaju u prošlost, drugi nude nejasnu sliku bolje budućnosti. Tako smo dobili složenac fobije od povratka 'crvenih', bauk od MMF-a, spotove koji izgledaju kao reklame za jogurt ili pivo, a kampanju je začinio glavni državni odvjetnik Mladen Bajić
'Kampanje su se vodile oprezno, posebice ona Kukuriku koalicije', smatra politički analitičar Jaroslav Pecnik. Upravo se vodstvo ove četiri stranke i ne trebalo previše truditi, jer je posao za njih, smatra Pecnik, odradio glavni državni odvjetnik Bajić, ali i HDZ. Njihova je kampanja igra na sigurno, poruke nedefinirane, Plan 21 puka nepoznanica, a interesna skupina kojoj se obraćaju nedefinirana; oni se obraćaju svima i nikome.
'Kampanja SDP-a bi morala biti jasnija i preciznija. Nisu toliko trebali pričati o tome što će napraviti, nego kako i na koji način misle pokrenuti ovo društvo. Nisu se očitovali o bitnim temama, na primjer MMF ili ne MMF', pojasnio je Pecnik i dodao da glasačima nisu pokazali zašto im trebaju vjerovati, a ne da glasaju za njih samo zato što žele smjenu vlasti.
Lijepe riječi nema ni za kampanju HDZ-a. 'Što god da naprave, oni su se toliko kompromitirali... Istraživanja govore da je razlika i dalje ogromna i to opisuje stvarno stanje. U kampanju su krenuli s borbom protiv korupcije i time su krenuli u borbu protiv sebe samih. Mislili su de se selektivno mogu boriti protiv korupcije', smatra analitičar.
Kampanju HDZ-a obilježili su potezi hrvatskog pravosuđa: prvo pokretanje istrage protiv te stranke, potom odbacivanje kaznene prijave za riječke Tržnice, da bi nekoliko dana prije izbora Ustavni sud odbacio optužnicu protiv Josipa Boljkovca. Iako Pecnik upozorava na činjenicu da je Mladen Bajić bio čest gost Veleposlanstva SAD-a, napominje da istrage nisu presudno utjecale na tijek kampanje. 'Utjecale su na osjećaj ljudi da ovo društvo propada. Mnogi će stoga glas dati Kukuriku koaliciji, no to neće biti glas za njih, već glas protiv HDZ-a', zaključuje Pecnik.
Za političkog analitičara Višeslava Raosa kampanje su vođene poprilično logično te su bitne točke dobro pogođene. Vjeruje da je HDZ našao dobar omjer između povratka u prošlost i pogleda prema budućnosti. 'Pogodili su dobru formulu s evociranjem Franje Tuđmana, no nisu u tome otišli predaleko. Uveli su Miroslava Tuđmana, no ne i neke druge ljude povezane s tim vremenom jer bi tako odbili neke birače od sebe. Oni ciljaju na one HDZ-ove simpatizere koji su bili razočarani Sanaderovom detuđmanizacijom i koaliranjem s SDSS-om', smatra Raos.
HDZ predvođen Jadrankom Kosor koristi neke elemente koje je su koristili i kada im je Sanader bio na čelu. 'Neke je stvari radio i Sanader, no on je imao veći medijski autoritet i karizmu od Kosor', dodaje.
Neodređenost Kukuriku koalicije ima svoje prednosti i mane: 'Oni su svjesni da su koalicija i da postoji dosta opreka u njihovim politikama, uz to znaju da postoji omraza javnosti prema strankama i stranačkim elitama. To je, zapravo, kampanja koja je nestranačka. Odlučili su se obraćati svima', analizira Raos. Pohvaljuje taktiku nereagiranja i nenapadanja Zorana Milanovića te pohvaljuje činjenicu da su u predizborno uspjeli 'ušutkati' Željka Jovanovića.
Raos zaključuje da su obje opcije ostale dosljedne. 'Nekakve su strukturne prednosti Kukuriku koalicije, a uz to DORH je izabrao nezgodan tajming za pokretanje istrage protiv HDZ-a. To im je sigurno naštetilo, no potop stranke sigurno ne treba očekivati', zaključuje.