istraživanje

Podaci AZTN-a otkrivaju kako su se tjednici i dnevnici prodavali u 2018. godini

27.09.2019 u 17:05

Bionic
Reading

Prodana naklada svih dnevnika u Hrvatskoj u 2018. pala je za devet posto u odnosu na godinu ranije, a tjednika pet posto, što u oba slučaja predstavlja nastavak višegodišnjeg trenda, pokazuje istraživanje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) objavljeno u petak

Redovito istraživanje tržišta tiska u Hrvatskoj u 2018., s ciljem utvrđivanja tržišnih udjela poduzetnika koji djeluju na tom tržištu, temelji se na uzorku 44 novinska nakladnika i distributera tiska, a analizom su obuhvaćena tržišta naklade tiska - općeinformativni dnevnici i tjednici, tržišta oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima i tjednicima te tržišta trgovine tiskom na području Hrvatske.

Tržišni udjeli poduzetnika na mjerodavnim tržištima utvrđeni su temeljem prodanih naklada izraženih u primjercima tiskovina, odnosno prihoda koji su poduzetnici ostvarili na tržištu oglašavanja, trgovinom na veliko tiskom i tržištu trgovine na malo tiskom.

U 2018. prodana naklada svih dnevnika u Hrvatskoj iznosila je 60,4 milijuna primjeraka te je u odnosu na prethodnu godinu smanjena za devet posto, a gotovo svi dnevnici bilježe pad prodane naklade u odnosu na godinu ranije.

Najveću prodanu nakladu u 2018., kao i u prethodne četiri promatrane godine, ostvario je dnevnik 24sata, s ostvarenim tržišnim udjelom od 30 do 40 posto, ali uz nastavak trenda pada prodaje. Slijedi Jutarnji list iz grupacije Hanza Media s tržišnim udjelom od 20 do 30 posto, dok je treći Večernji list, s ostvarenim tržišnim udjelom od 10 do 20 posto.

Značajan iznos prodane naklade u 2018. ostvarili su još nakladnici dnevnika Slobodna Dalmacija, također iz grupacije Hanza Media, s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto te Novi list, s tržišnim udjelom od 5 do 10 posto. Riječ je o dnevnicima regionalnog karaktera, a koji u odnosu na 2017. također bilježe pad prodaje, napominju iz AZTN-a.

Promatrano prema vlasničkim grupama, na tržištu dnevnika najveći udjel od 50 do 60 posto ima Styria AG, vlasnica 24 sata i Večernjeg lista, uz blagi pad tržišnog udjela u odnosu na prethodnu 2017. godinu. Hanza Media Grupa ima udjel od 30 do 40 posto te bilježi blagi rast tržišnog udjela.

Nakladnik Glas Istre, pod kontrolom medijske kuće JOJ iz Bratislave, a koji uključuje dnevnike Novi list, Glas Istre i Zadarski list, ostvario je zbirni tržišni udjel od 10 do 20 posto.

7Dnevno najprodavaniji tjednik

Prodana naklada tjednika bilježi pad od pet posto u odnosu na 2017., a većina regionalnih tjednika u skladu s tim općim trendom bilježi pad prodane naklade, uz iznimku Hrvatskog tjednika, Varaždinskih vijesti, tjednika Nacional, Posavske Hrvatske te Glasa Podravine i Prigorja, navode iz AZTN-a.

Najprodavaniji tjednik je 7Dnevno, koji izlazi u nakladi poduzetnika Eurocinik, koji bilježi blagi pad prodaje, drugi je tjednik Međimurje, a treći Hrvatski list/Hrvatski tjednik.

Pad prihoda od oglašavanja u dnevnicima, rast kod tjednika

Ukupan prihod nakladnika ostvaren od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima u 2018. iznosi 156 milijuna kuna te je u odnosu na 2017. manji za 4,3 milijuna kuna, a većina nakladnika bilježi blagi pad prihoda od oglašavanja.

Novine Izvor: Pixsell / Autor: Sanjin Strukic/PIXSELL

Najveći tržišni udjel u 2018. od 20 do 30 posto ostvarila je Hanza Media, nakladnik Jutarnjeg lista, uz blagi pad ostvarenih prihoda u odnosu na 2017., dok na drugom i trećem mjestu, s udjelom od 10 do 20 posto, slijede Slobodna Dalmacija (Hanza Media) te Novi list, koji bilježi i blagi rast prihoda od oglašavanja.

Prihod nakladnika od oglašavanja u općeinformativnim tjednicima lani je iznosio 26,8 milijuna kuna te je u odnosu na godinu ranije povećan za oko 1,8 milijuna kuna, a vodeći tržišni udjel od 10 do 20 posto ostvario je nakladnik Dubrovački vjesnik s istoimenim tjednikom, koji se nalazi u sastavu Hanza Media Grupe.

Tržište trgovine tiskom na veliko i malo

Kada je riječ o tržištu trgovine na veliko tiskom, jedini distributer tiska nacionalne pokrivenosti u Hrvatskoj u 2018. bio je Tisak, koji je u 967 prodajnih mjesta ostvario blagi pad prihoda u odnosu na godinu ranije, pri čemu Iz AZTN-a napominju kako je od 1. travnja ove godine Tisak plus d.o.o. preuzeo poslovanje, prava i obveze poduzetnika Tisak d.d.

Drugi po ostvarenom prihodu je nakladnik Hanza Media, treći nakladnik Večernji list, oba s blagim rastom prihoda.

Distributer tiska Inovine četvrti je po ostvarenom prihodu od trgovine na malo tiskom u prošloj godini, u kojoj bilježe i blagi pad prihoda. Kao specijalizirani trgovac na malo tiskom i duhanskim proizvodima ima 287 prodajnih mjesta te je po broju maloprodajnih mjesta drugi iza Tiska.

Trgovina na malo tiskom u 2018. bilježi pad ukupnih prihoda u odnosu na godinu ranije, pri čemu pad prihoda bilježe i Tisak i Inovine, kao poduzetnici s najvećim brojem specijaliziranih maloprodajnih mjesta. S druge strane, najveći porast prihoda od navedene djelatnosti bilježe nakladnici Hanza Media i 24sata.