pitanje održIvosti

Popularna europska turistička destinacija bori se s gorućim problemom: 'Naš prostor za život je narušen'

~4 min

24.03.2025 u 18:30

Bionic
Reading

Barcelona se već godinama bori s prekomjernim turizmom. Prošlog ljeta to je kulminiralo i lokalci su pojačali prosvjede. Tisuće su ih se okupile i izvikivale: 'Turisti, idite kući!' Neki su čak kupili plastične pištolje na vodu kojima su prskali posjetitelje na vanjskim terasama kafića i restorana

'Iako masovni turizam stvara pritisak na grad, ključan je za opstanak. Turizam čini 14 posto ekonomije Barcelone i zapošljava 150 tisuća ljudi', rekao je Mateu Hernández, direktor Barcelonskog turističkog konzorcija.

Ovaj se grad priprema za početak još jedne turističke sezone i poduzete su mjere za zaštitu lokalnog stanovništva, ali je prisutna zabrinutost da se turisti neće osjećati dobrodošlo.

Ono što vlasti brine je percepcija Barcelone kao grada koji ih ne želi. Rade na tome da se to promijeni, a otvorenje novog terminala za kruzere ukazuje na to da turisti ne odustaju od posjeta ovom španjolskom gradu.

Nisu uvijek postojali takvi problemi

Turizam nije oduvijek bio problem u Barceloni, godinama gradu s podnošljivim brojem posjetitelja. Zatim je 1992. postala domaćin Ljetnih olimpijskih igara i počela se širiti infrastruktura. Poboljšala se zračna luka, uklonile su se željezničke pruge, a industrijsku zonu zamijenile su plaže.

Do 2004. Barcelona je primala 4,5 milijuna turista. Zračna luka ubrzo je dobila treću pistu i novi terminal, Ryanair je 2010. uveo niskotarifne letove, izgrađeni su novi terminali za kruzere. Do 2019. broj turista skočio je na 16,1 milijun.

Neki od njih tek prenoće u gradu, a među njima je 1,6 milijuna putnika na kruzerima u tranzitu, izvijestila je Luka Barcelona prošle godine. Većina njih izlazi na obalu kada njihovi brodovi pristanu, obilaze grad i vraćaju se na njih do kasnog poslijepodneva kako bi nastavili putovanje prema sljedećoj destinaciji.

Posljedično se stvaraju gužve na žilama kucavicama grada kao što je ulica La Rambla.

'Naš prostor za život je narušen', rekao je stanovnik Barcelone Joan Albert Riu Fortuny za CNN.

Prepun centar grada i moguće rješenje

Jedno od mjesta s najviše gužve je četvrt oko bazilike Sagrada Familia.

'U tom dijelu grada živi 50 tisuća stanovnika, a ljeti dođe još toliko samo da bi vidjeli još uvijek nedovršenu crkvu. Turistička potražnja je nezaustavljiva, svi su dobrodošli, ali postoji ograničenje', rekao je Jordi Valls, zamjenik gradonačelnika Barcelone.

Katalonska regionalna vlada u veljači je predložila rješenje - dvostruko povećanje turističke takse, na 15 eura po turistu za svako noćenje. Ako ovaj prijedlog prođe, najmanje 25 posto od tog prihoda trošit će se na ublažavanje nedostatka stambenog prostora za lokalno stanovništvo.

Apartmani za kratkoročni najam smatraju se jednim od glavnih krivaca za smanjenje pristupačnog stambenog prostora u Barceloni. Prosječna cijena najma za građane porasla je tako za 68 posto u posljednjem desetljeću, izvijestio je gradski ured za stanovanje.

'Vlasnik puno više novca zaradi iznajmljujući turistima nego dugoročno', rekao je Riu Fortuny.

Na najposjećenijim lokacijama u gradu nadziru se ipak neke promjene.

'Prošle godine su na La Rambli postavljeni senzori za mjerenje prometa praćenjem kretanja mobilnih telefona', rekao je Xavi Masip, menadžer udruge Friends of La Rambla, 65 godina stare kvartovske udruge koja štiti i promiče ovu ulicu.

'Senzori šalju indikaciju kako i kamo se ljudi kreću, u kojim satima i koji dijelovi su prenatrpani', rekao je Masip za CNN.

'Velik dio problema je to što se gužve na La Rambli ne usmjeravaju kvalitetno', rekao je Will Gluckin, globalni menadžer komunikacija za Get Your Guide, platformu sa sjedištem u Berlinu koja nudi putnička iskustva u destinacijama širom svijeta. Tvrtka je sponzor inicijative Friends of La Rambla, a koja je postavila senzore.

'Loše turističke trgovine i brojni brzi restorani pretvorili su ovu ulicu u zamku za turiste', rekao je Gluckin.

No besplatno je, a oni i dalje nastavljaju hodati njome. Osim toga, širi se središnji pješački dio La Ramble i smanjuju dvije trake za promet vozila na samo jednu s obje strane.

Povećanje cijena ulaznica

Da bi turisti posjetili najposjećenija mjesta, moraju kupiti ulaznice, i to samo online. Sagrada Familia započela je s time 2020., a prošle godine primila je 4,8 milijuna posjetitelja, od kojih je 87 posto njih bilo izvan Španjolske.

Park Güell, smješten na brdu s pogledom na grad i more, isto je učinio prošle godine i imao je gotovo 4,5 milijuna posjetitelja. Ove godine povećao je standardnu cijenu ulaznice na 18 eura - s prijašnjih 10 eura.

Kako bi stvorio prostor za više posjetitelja na ulici, grad kaže da je uklonio klupe i male vrtove oko Sagrada Familije, gdje će nova kula, najviša od svih crkvenih tornjeva, biti dovršena kasnije ove godine. U Parku Güell pak stanice za autobuse i taksije premještene su dalje od ulaza da bi se smanjila gužva.

'Grad ima cilj smanjiti broj terminala sa sedam na samo pet. Tri postojeća terminala imaju koncesije koje istječu 2029.', rekao je o smanjenju broja kruzera zamjenik gradonačelnika Valls.

Ured za novinare MSC-a u Madridu kazao je pak da njihov novi terminal ima 30-godišnju koncesiju.

'MSC Cruises je posvećen odgovornom turizmu', stoji u izjavi tvrtke, a dodaju da unaprijed obavještavaju lokalne vlasti o vremenima dolaska i odlaska brodova, kao i o detaljima o boravku putnika koji će posjetiti razne turističke lokacije.

'To jamči da naši klijenti mogu uživati na svojem odmoru, a istovremeno pomažu gospodarstvu Barcelone i lokalnim radnim mjestima', objasnili su.

Inače, oko 800 kruzera godišnje stiže u luku i to je jedan od najvećih problema za infrastrukturu tog grada.

'Trudimo se sve držati pod kontrolom, ali špica sezone je špica sezone. Dakle bit će više turista', rekao je Valls.