Uz postojećih nešto više od 3300 parkirnih mjesta u 10 javnih garaža u Zagrebu, samo s tri projekta koja planira zagrebačka vlast, dobilo bi se dodatnih 1950 parkirnih mjesta
Iako je gradonačelnik Tomislav Tomašević uveo model blokovskog parkiranja, pa čak i produljio vrijeme naplate u prvoj zoni, kako bi rasteretio zakrčene gradske ulice i omogućio stanarima mogućnost parkiranja bliže vlastitom domu, rješenje za gužve na parkiralištima je izgradnja podzemnih garaža.
U proteklih dvadesetak godina u Zagrebu je izgrađeno nekoliko garaža; na Tuškancu, Langovom i Kvaternikovom trgu, a u planu je bilo pretvoriti još nekolicinu prostora u podzemne garaže. Bilo je tu ideja od ukopavanja garaže ispod zgrade HNK, no konkretnije ideje se svode na tri lokacije.
Planiranje postojeće ideje
Prva od budućih podzemnih garaža se planira ispod Trga dr. Franje Tuđmana, uz zapadni rub šireg centra grada. Gradske vlasti su prije mjesec dana upravo tu lokaciju najavile kao jedan od velikih infrastrukturnih projekata.
'Trenutačno je u izradi program za provedbu javnog natječaja za uređenje trga, koji će uključivati i planiranje gradnje javne podzemne garaže. S obzirom na to da njezina konačna lokacija još nije definirana, u ovoj fazi nije moguće precizno odrediti broj garažnih mjesta', poručili su iz Grada Zagreba za Večernji list.
Na tu je ideju došao još pokojni gradonačelnik Milan Bandić koji je prije 10 godina predstavio projekt uređenja trga s podzemnom garažom od 450 mjesta, za koju je idejno rješenje još 1998. godine projektirao arhitekt Nenad Fabijanić. Gradnja je trebala početi 2015. godine, no od toga se odustalo. Nedugo zatim predstavljena je ideja o graraži s 400 mjesta i podzemnim tunelima do Ulice grada Mainza, koja također nije realizirana.
Čekanje do 2026.
Planira se i gradnja podzemne garaže na tri etaže s 800 mjesta ispod igrališta Pete gimnazije u Klaićevoj ulici. Trenutno traje izrada projekta, za kojeg je u rujnu odabrana tvrtka kojoj će biti plaćeno 375.000 eura. Cijeli se projekt procjenjuje na otprilike 30 milijuna eura. Rok za izradu projektne dokumentacije je devet mjeseci. Nakon toga se raspisuje natječaj za izvođača radovi, koji bi, prema planovima, trebali početi ujesen 2025. godine. Garaža bi trebala biti dovršena do kraja 2026. godine.
U sklopu centra Paromlin, koji je trenutno u rekonstrukciji, odnosno izgradnji, također je planirana dvoetažna garaža s otprilike 350 mjesta. Na tom je mjestu ranije bilo parkiralište s 450 mjesta. Projekt Paromlina je vrijedan 94,5 milijuna eura, a trebao bi biti dovršen do ljeta 2026. godine. Manjak parkirnih mjesta bit će nadoknađen proširenjem parkirališta u sklopu kompleksa Gredelj na 400 mjesta. Za projekt vrijedan 2,25 milijuna eura bez PDV odabrana je tvrtka Pedom asfalti, no odluka je poništena zbog žalbe DKOM-u. Odabir izvođača stoga treba biti ponovljen, a zbog toga je i rok za dovršetak radova prolongiran na sljedeću godinu.
Izgradnjom garaža u Klaićevoj i kompleksu Paromlin, Zagreb će dobiti novih 1150 parkirnih mjesta. No, to se neće dogoditi prije 2026. godine. Ako se tu pribroji prošireni parking na Gredelju te ranije planiranih 400 mjesta na Tuđmancu, riječ je o 1950 novih parkirnih mjesta, uglavnom pod zemljom.
U Zagrebu trenutno postoji 10 garaža s 3327 parkirnih mjesta. Sat parkiranja u onima u centru stoji kao karta za prvu zonu - 1,60 eura.