naoružavanje

Rat u Ukrajini stavio je u fokus oklopna vozila na kotačima, no i ona imaju svoje slabosti

18.12.2023 u 15:27

Bionic
Reading

Rat u Ukrajini, koji pomiče granice u naoružanju, svakako će potaknuti zanimanje za borbena oklopna vozila na kotačima, posebno modele s osam kotača. Time se dodaje ulje na vatru dugogodišnjoj raspravi o prednostima gusjeničnih oklopnjaka nasuprot oklopnim vozilima na kotačima i može li oklop na kotačima preživjeti intenzivno mehanizirano ratovanje

Procjenjuje se da će između 2022. i 2035. globalna potrošnja na oklopna vozila s osam kotača iznositi ukupno 26 milijardi dolara, prema izvješću Defence Insightsa. To je znatno manje od procjena prema kojima bi u istom razdoblju čak 62 milijarde dolara bilo potrošeno na gusjenična oklopna vozila ili 84 milijarde dolara, koliko bi trebalo biti utrošeno za nabavku borbenih tenkova. Ali to bi još uvijek bila značajna investicija u vozila za koja kritičari kažu da su previše ranjiva da bi preživjela na bojnom polju, piše Business Insider.

Defense Insights ukazao je na nekoliko faktora koji bi mogli potaknuti nabavu oklopnih vozila na kotačima, uključujući 'stalno rastuću važnost brze strateške mobilnosti, potražnju za oklopnim vozilima C2 (za zapovijedanje i kontrolu) i potencijal da bi oklopna vozila s osam kotača mogla zamijeniti srednje/lake tenkove na tržištima Afrike/Južne Amerike'. Oklopna vozila na kotačima za neke su uvijek bila dobra opcija.

Gusjenična vozila, posebice tenkovi, uglavnom su teške platforme koje najbolje funkcioniraju u područjima u kojima postoje čvrsti mostovi i ceste, povoljan teren (po mogućnosti ne džungle ili planine) te zahtijevaju opsežno održavanje i logističku podršku. A u zemljama u kojima je vojska više usredotočena na slamanje unutarnje opozicije nego sukobe sa stranim osvajačima blindirano vozilo jednako je dobro kao i tenk kada je u pitanju zastrašivanje prosvjednika.

Međutim ukrajinski sukob skrenuo je pozornost na to koliku vrijednost mogu imati oklopna vozila na kotačima u mehaniziranom ratu koji se vodi tradicionalnim teškim oružjem poput tenkova, topništva i navođenih projektila. Osobito ukrajinske snage koriste različita vozila na kotačima, uključujući francuska teška oklopna vozila AMX-10RC, američka borbena vozila pješaštva Stryker i francuski samohodni 155-milimetarski top Caesar. I Ukrajina i Rusija imaju razna vozila na kotačima iz sovjetske ere, poput transportera BTR.

Oklopna vozila na kotačima su lakša: AMX-10RC teži 16 tona, a Stryker oko 20 tona, u usporedbi sa 70 tona najnovijeg tenka M1A2 Abrams. Suvremeni oklop na kotačima također može biti prilično sofisticiran, sposoban nositi teške topove, protutenkovske projektile i velike haubice, kao i sustave aktivne zaštite za presretanje protutenkovskih projektila. Ipak, postoji dobar razlog da se zbraja koliko tko ima tenkova i transportera - oni mogu nositi teže naoružanje i oklopnu zaštitu, a vozilima s gusjenicama lakše se upravlja izvan ceste, na terenu na kojem bi se oklopna vozila na kotačima mogla oštetiti ili zaglaviti.

Gume su također osjetljivije na oštećenja od gusjenica, kao što su otkrile ukrajinske trupe. 'Slabost modela AMX-10RC su kotači', rekao je ukrajinski vojnik nakon korištenja vozila u borbi ovog ljeta. 'Oštećenje kotača utječe na brzinu i manevriranje, a sve prednosti ovog vozila trenutno nestaju', dodao je. Istraživanja sugeriraju da, dok bi kotači mogli biti dobri na cestama te na čvrstom ili pjeskovitom tlu, gusjenice mogu biti bolje na mekom i/ili mokrom tlu.

Američki Stryker
  • Američki Stryker
  • Američki Stryker
  • Američki Stryker
  • Američki Stryker
  • Američki Stryker
    +3
Američki Stryker Izvor: Profimedia / Autor: U.S. Army / Zuma Press / Profimedia

'Jednostavno rečeno, argument da se vozila na kotačima mogu mjeriti s terenskom mobilnošću onih na gusjenicama ne stoji. Oni koji svoje naoružanje strukturiraju primarno oko nabave vozila na kotačima i koji brzo ne shvate da se ona ne mogu kretati preko terena koji pokušavaju obraniti vrlo vjerojatno će brzo biti kažnjeni na bojnom polju', napisao je ranije ove godine Sam Cranny-Evans, britanski analitičar obrane i kopnenog ratovanja. Tijekom 1990-ih istraživanja su pokazala da su kotači bolji za prijevoz laganih tereta na velike udaljenosti cestama, primijetio je Cranny-Evans. Za vozila iznad 50 tona gusjenice su bile bolje.

Prema Cranny-Evansu, izbor između vozila na kotačima ili gusjeničara svodi se na to po kakvom će se terenu kretati. U pravim uvjetima - s dobrim cestama ili na čvrstom tlu - vozilo na kotačima može biti naoružano i oklopljeno do razine tenka. No na mokrom terenu od njega nema puno koristi. Na kraju, trupe u borbi odvest će svoja vozila s kotačima i na gusjenicama 'kamo god smatraju da trebaju', napisao je Cranny-Evans, što obuku i poduku čini vitalnima i za trupe u vozilima i za stratege koji odlučuju kako ih upotrijebiti.