ENERGETSKA KRIZA

Skuplje karte, niže temperature u tramvajima i autobusima... ZET razmatra mjere štednje, evo kako bi to trebalo izgledati

12.11.2022 u 14:33

Bionic
Reading

Dugoročna štednja energije nekima je odavno u fokusu, a energetska kriza intenzivirala je dodatno napore u tom smjeru. Beč je, između ostalog, odlučio sniziti temperaturu u javnom prijevozu. Procjena je da će tim mjerama uštedjeti oko 11 GWh struje godišnje, a na grijanju bi trebali uštedjeti oko šest GWh

Što Zagreb može naučiti od Beča u aktualnoj situaciji, i to neposredno nakon što su u Zagrebu poskupjele ulaznice za gradske bazene i klizališta, provjerio je Dnevnik.hr.

Cijene energenata predstavljaju najveći trošak za poslovanje ZET-a, a iz te gradske tvrtke za Dnevnik.hr ističu da 'kontinuirano prate situaciju s porastom cijena energenata i provode aktivnosti na smanjenju troškova, a da se istovremeno nastavi pružati visoka razina kvalitete usluge prijevoza putnicima'.

'U skladu s time, vozači tramvaja imaju naputak za primjenu tehnike vožnje kojom se postiže smanjenje potrošnje električne energije, a uštedi se doprinijelo i ograničenjem najveće brzine vožnje niskopodnih tramvaja. Također, tramvajska vozila imaju mogućnost rekuperacije električne energije, odnosno kod kočenja električnu energiju vraćaju u energetsku mrežu, u energetski sektor u kojem se nalaze. Tu energiju koristiti drugi tramvaj koji ubrzava, dok se jedan dio te energije koristi u tramvaju za ostale sustave', objasnio je glasnogovornik ZET-a Domagoj Zeba.

Napominju i da osim vozača tramvaja i vozače autobusa također kontinuirano podsjećaju na primjenu defenzivne vožnje, čime se postiže ušteda goriva: 'Smanjenju potrošnje, kao i očuvanju okoliša, doprinosi se i kontinuiranom modernizacijom voznog parka kroz nabavku novih autobusa visoke EURO6 norme, poput 65 autobusa čiju isporuku očekujemo do kraja godine'.

'Svakako se razmatraju i mogućnosti uštede energije prilagodbom temperature u vozilima u nadolazećim zimskim mjesecima, u dijelu voznog parka gdje tehničke karakteristike vozila, odnosno sustava za grijanje to dozvoljavaju, s obzirom na to da je u dijelu vozila sustav tvornički podešen i automatiziran', dodaju iz ZET-a.

Tramvaj
  • Tramvaj
  • Tramvaj
  • Tramvaj
  • Tramvaj
  • Tramvaj
    +4
Tramvaj Izvor: Cropix / Autor: Zeljko Puhovski

Skuplje karte?

Kad je riječ o cijeni karata, to pitanje se, kazali su za Dnevnik.hr, već duže vrijeme razmatra u kontekstu gospodarskih okolnosti, poput porasta cijena energenata i opće inflacije što dovodi i do povećanja troškova ZET-a: 'Na temeljima odgovorne upravljačke politike i u dijalogu s Gradom Zagrebom kontinuirano se prati i analizira situacija po pitanju spomenutih okolnosti, a ovisno o povratnim pokazateljima, razmotrit će se eventualne korekcije u tarifnom sustavu, a o čemu ćemo pravovremeno izvijestiti javnost'.

Dugo se čeka i na mobilnu aplikaciju za prodaju karata, koja je najavljivana već nekoliko puta, no nikako da ugleda svjetlo dana. Rad na mobilnoj aplikaciji, za čiju je izradu putem javnog natječaja 2017. odabrana tvrtka KING ICT, intenzivirao se dolaskom nove Uprave, istaknuo je Zeba. 

Mobilnom aplikacijom za prodaju karata korisnicima će se nuditi mogućnost dostupnijeg i jednostavnijeg plaćanja prijevozne usluge. 'Nakon registracije, odnosno izrade korisničkog računa, korisnici će u aplikaciji putem odgovarajuće platforme moći nadoplaćivati sredstava koja će koristiti za kupnju karata. Predviđeno je da se putem aplikacije može obaviti kupnja pojedinačnih karata, kao i registracija aktivne karte prilikom presjedanja u drugo vozilo. Također će se moći kupiti i mjesečni, odnosno godišnji kupon, no za to će prethodno biti potrebno na prodajnim mjestima ZET-a otvoriti korisnički račun uoči prve transakcije', objasnio je Zeba za Dnevnik.hr.