Prema podacima Postaje prometne policije, Split ima više od 88 tisuća registriranih motornih vozila različitih kategorija, među kojima više od 70 tisuća osobnih automobila, a kako tvrde u gradskoj upravi, nedostaje mu čak 20 tisuća parkirališnih mjesta
Od Damira Babića iz Odsjeka za promet i komunalno održavanje grada Splita doznaje se da posljednjih 12 godina njihov odjel nije utvrđivao "egzaktne mjerne podatke", a posljednji podatci su iz 2010. godine.
Prema toj studiji, utvrđeno je da nedostaje oko 15 tisuća parkirališnih mjesta, a tome treba dodati da je posljednjih desetak godina broj vozila u Splitu, pretpostavlja se, povećan za deset tisuća.
"Zaključno bi se moglo reći da je procjena kako u gradu nedostaje od 18 do 20 tisuća parkirališnih mjesta. Naravno, tu nije uzet u obzir podatak o broju parkirališnih mjesta na privatnim česticama zemlje, što donekle ublažava nedostatak parkirališnih mjesta", rekao je za Hinu Babić.
Svjesni nedostatnog prostora za promet u mirovanju, kako stručnjaci zovu parkiranje, u gradu najavljuju da će uskoro početi gradnja dviju novih garaža - u Dobrilinoj ulici i u gradskoj četvrti Lokvama. Gradsko vijeće u rujnu je odobrilo podizanje potrebnog zajma od 60 milijuna kuna, o čemu je nedavno potpisan ugovor s bankom, a njime će se financirati i uređenje nekoliko splitskih ulica.
Parkiralištima i garažama u Splitu upravlja gradska tvrtka Split parking i, kako kaže njezin direktor Davor Matošić, ukupno imaju 3736 parkirališnih mjesta u 20 garaža i 4221 mjesto na 68 uličnih parkirališta. Najveća potražnja za parkirališnim mjestom je u širemu gradskom središtu, posebice navečer tijekom turističke sezone.
"Među ostalim, od 2016. do danas Split parking je investirao gotovo 50 milijuna kuna, od čega se renovirala garaža u Šimićevoj na Blatinama, a zatim se sanirala garaža na Pujankama", rekao je, dodajući kako su uveli održavanje sustava javnih bicikala te da je u Splitu gotovo 42 tisuće registriranih korisnika. "Također smo postavili senzore na parkirna mjesta uz aplikaciju za navođenje, nabavili nova vozila za pauk službu i uredili odlagalište Dračevac", rekao je Matošić.
Pravu gužvu u središtu grada Splićani i njihovi gosti osjetit će uskoro s otvaranjem Općinskoga suda u samome gradskom središtu, u Gundulićevoj ulici, kamo automobilima na posao dolazi nekoliko stotina službenika, a stižu i mnoge stranke.
Prema procjenama Split parkinga, u Splitu je na raspolaganju približno 30 tisuća legalnih mjesta za parkiranje, no uzme li se u obzir koliko grad ima osobnih automobila i koliko ih dolazi iz okolnih gradova i mjesta, te nepregledne gužve turista ljeti, parkiranje je gorući problem grada pod Marjanom, pogotovo u njegovu središtu.
Stručnjaci s Prometnog fakulteta - Rješenje za središte grada nije povećanje parkirališnih mjesta
Docent Rajko Horvat s Katedre za tehniku cestovnog prometa Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu rješenje za nedostatak parkirališta u središtu Splita vidi u smanjenju prometnog opterećenja i uvođenju tzv. shuttle autobusa, koji u kružnoj vožnji redovito prometuje oko važnih točaka i svakih nekoliko minuta prevozi putnike do središta.
"Tim rješenjem se postiže smanjenje prometnog opterećenja u centru grada, korisnicima se omogućuje da dolaze u centra, gdje neće gubiti vrijeme u traženju parkirališnog mjesta, a veliki je potencijal i u ekološkoj očuvanosti centra, te se troši puno manje energije", istaknuo je Horvat.
"Potenciranje izgradnje parkirališnih mjesta u centru grada je kontraproduktivno. Rješenje je Park&Ride sustav, planiranje parkirališnih mjesta izvan gradskih središta i organiziranje transfera do središta. Ljudima treba osigurati mobilnost. Prije svega treba dobra volja grada, to treba planski napraviti i ono što je najbitnije je da se konačno počne slušati prometna struka koja treba biti uključena u te procese", zaključio je Horvat.
Dekan Fakulteta prometnih znanosti Marko Šoštarić rekao je da se problemi s parkiranjem rješavaju tako da se ne povećava broj parkirališnih mjesta, nego se smanjuje broj automobila u gradovima, a ljudima se daju alternativna rješenja kako doći u središte grada bez automobila - poboljšava se javni prijevoz autobusima i željeznicom i omogućuje ljudima da ondje gdje to teren dopušta mogu voziti bicikl, a na nekim najkraćim relacijama mogu ići i pješice. Rekao je i kako je taj fakultet za grad Split prije dvije, tri godine počeo raditi plan održive mobilnosti i strategiju razvoja prometa.