APOKALIPSA PO CINGULI

Strahovi HDZ-ovog kandidata zbog propasti Varteksa

01.03.2013 u 15:55

Bionic
Reading

Kako će se Varaždin vratiti umjetnosti, glazbi i cvijeću, kada građani gube radna mjesta i time mogućnost zadovoljenja elementarnih potreba, pita se prof. dr. Marijan Cingula, profesor na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu i nestranački kandidat za varaždinskog gradonačelnika kojeg podupire HDZ

Ponukan gubitkom distribucije odjeće Levi'sa Cingula je u prostorijama HDZ-a izrazio nezadovoljstvo odnosom države prema Varteksu i gospodarstvu općenito, ali i lokalne varaždinske vlasti koja je istovremeno na središnjem gradskom trgu promatrala pokaznu vježbu spašavanja unesrećenih u snježnim lavinama

'U Varteksu je ozbiljno ugrožena egzistencija zaposlenika, a Varaždin, nažalost, opet gubi dio svog identiteta, bez obzira što je žalosno da je proizvodno poduzeće postalo ovisno o trgovini tuđom robom. Jasno mi je da za poslovanje trgovačkih društava odgovara uprava, kao i da ministar i vlade ne trebaju voditi brigu o poslovanju Varteksa ili bilo kojeg privatnog poduzeća, ali ipak u ovo vrijeme zahuktale gospodarske krize i najrazvijenije zapadne države spašavaju svoja velika i bitna poduzeća. Nažalost, naša Vlada ne čini ništa i bojim se da će sadašnji problemi u Varteksu i sličnim tvrtkama eskalirati jer se ništa ne poduzima na njihovom rješavanju niti se bilo što pokreće da se promijene uvjeti poslovanja za posrnula poduzeća', ustvrdio je profesor na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu.

Prijeteći stečaj u Varteksu, ali i drugim poduzećima koja su u predstečajnoj nagodbi, traži po Cinguli zaokret.

'Pitam se, zar nije bolje uložiti napore u spašavanje pogona koji kako-tako funkcioniraju, nego ih bezuvjetno tjerati u stečaj. Tko će dogodine platiti porez? Tko će osigurati socijalnu pomoć za one koji će ostati bez posla i najvažnije: tko će vratiti dostojanstvo marljivim ljudima koji su živjeli od svog rada, onda su postali socijalni slučajevi ne svojom krivnjom', ustvrdio je kandidat za varaždinskog gradonačelnika.

Gradonačelnik, kako je dodao, sigurno ne može ulaziti u poslovne odluke poduzeća, ali može utjecati na središnju vlast da nešto učini.

'I kada je njemačka država čuvala kontinuitet poslovanja Audija, gradonačelnik u tome nije imao nikakvu ulogu. Ipak osjećam potrebu da izrazim solidarnost sa svojim sugrađanima i dignem glas u zaštitu onih o kojima država ne brine dovoljno. Tehnička rješenja za rješavanje problema u Varteksu postoje i mogla su se primijeniti, pa makar jamstvo državne banke uz preuzimanje dijela vlasništva. U takvom slučaju mogli bi vanjski analitičari utvrditi postoje li i koje su unutarnje slabosti u poduzeću. Privatno vlasništvo ni u kom slučaju ne znači privatno pravo na devastaciju gospodarskog subjekata. Država je za opstojnost pravnih subjekata podjednako odgovorna kao i za očuvanje prosperiteta građana', smatra Cingula koji je naglasio da samo građani mogu preokrenuti negativne trendove ukoliko preuzmu brigu i odgovornost za svoj grad.

Nije li predstečajna nagodba zapravo vid pomoći ili barem prilika za Varteks i slična poduzeća
, upitan je Cingula. 'Već sam naziv nagodbe ukazuje na namjeru da se ide u stečaj. U Hrvatskoj smo proveli brojne stečajeve, a u nekima sam nažalost i osobno sudjelovao. Stečaj nikada ne može dati dobar rezultat. Glavna svrha stečaja je namirenje vjerovnika, a ne čuvanje poduzeća. Za očuvanje poduzeća treba stvoriti gospodarsku klimu. Ako je Varteks nelikvidan, treba vidjeti zašto. Jesu li razlog veliki unutarnji troškovi ili jer mu nitko ne plaća. Treba pomoći i svježim novcem, iako sam svjestan opasnosti od inflacije. Ali koja je alternativa? 500 tisuća nezaposlenih, sva poduzeća uništena i onda će iduće godine kada uđemo u EU doći velika banka ili čovjek koji želi oprati novce i kupiti pola Hrvatske. A mi više nećemo imati ništa. Da li ima smisla spašavati Varteks? A ima li smisla spašavati brodogradnju, poljoprivredu i drugo? Treba li sve to pustiti u dim i dopustiti da Hrvatsku netko kupi za jednu kunu, da kupi naše ceste, otoke?', upitao je Cingula, dodavši da niti jedan Zagorac ne ide u Zagreb autocestom jer je cijena karti viša kod stranog koncesionara.