Predizborna kampanja je u punom jeku iako službeno još nije započela. Gradovi su oblijepljeni plakatima s dovitljivim porukama kako bi se upecalo što više poklonika. Kandidati, iako liste još uglavnom nisu sastavljene, rastrčali su se po Hrvatskoj obilazeći 'ljude na terenu'. Pitanje je koliko sve to košta i koliko će stranke potrošiti na kampanju?
Kada su troškovi u kampanji u pitanju, ali i agencije na čije će se račune sliti većina tih sredstava, stranke su poprilično transparentne. Sve osim onih najvećih, HDZ-a i Restart koalicije, predvođene SDP-om, a koje u ovoj fazi ne žele govoriti o troškovima. Na adrese stranaka koje sudjeluju na parlamentarnim izborima poslali smo dva jednostavna pitanja: koliko misle potrošiti u kampanji te koje su agencije angažirali za marketinška rješenja i zakup oglasnog prostora u medijima.
'HDZ je, kao i do sada, otvoren i transparentan po pitanju sredstava utrošenih za predizbornu promidžbu. Konkretan iznos potrošenih sredstava bit će unutar zakonskog okvira, a sukladno Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma. Sve pojedinosti financijskih troškova bit će prikazane u financijskim izvješćima sukladno zakonu', odgovoreno nam je iz HDZ-a.
Iz Restart koalicije stiže sličan odgovor: 'Restart koalicija će potrošiti manje novca u predizbornoj kampanji nego što je to zakonom omogućeno (milijun i pol kuna po listi u jednoj izbornoj jedinici, op.a.), a sve donacije i troškovi bit će pravodobno i transparentno objavljeni u financijskim izvješćima u skladu sa zakonom.
Iz Domovinskog pokreta Miroslava Škore kažu nam kako planiraju potrošiti oko dva milijuna kuna. Za izradu promo materijala angažirana je tvrtka Fotoart, a za zakup medija agencija Akter Public. Podsjetimo samo da je Škoro u kampanji za predsjedničke izbore potrošio 3,1 milijun kuna, od toga 2,1 milijun kuna vlastitih sredstava.
U Mostu misle potrošiti oko milijun kuna, a za sve će biti zadužen 'kućni' PR.
HNS, kao i inače, planira potrošiti izdašnu sumu – između milijun i pol i dva milijuna kuna. Kako proizlazi iz njihovog odgovora, bit će sami svoj majstor. 'U aktivnostima vezanima uz predizbornu kampanju angažiran je Središnji ured HNS-a te stranačke članice i članovi volonteri', odgovaraju.
Zeleno-lijeva koalicija (Možemo! – Politička platforma, Nova ljevica, Radnička fronta, Održivi razvoj Hrvatske – Orah, Zagreb je naš!, Za Grad) na izbornu promidžbu planira potrošiti oko 400.000 kuna sredstava stranaka koalicije te prikupljenih kroz male donacije. Što se tiče angažmana agencija, možda će angažirati jednu tek za zakup oglašivačkog prostora. 'Naši članovi volonteri - s iskustvom u dizajnu i kreiranju poruka - volontiraju na izradi promo materijala. Sami se oglašavamo na društvenim mrežama. Ako nam se ukaže potreba, i dozvole financijske mogućnosti, angažirat ćemo agenciju za kupnju oglašivačkog prostora u medijima. Za sada nismo još to učinili', odgovaraju.
Stranka s imenom i prezimenom planira financijski, kažu, skromnu, ali kreativnu kampanju čiji će trošak biti između 200 i 400 tisuća kuna. Za kreativni dio kampanje angažirali su Borisa Maleševića, a komunikaciju na društvenim mrežama obavljaju njihovi kandidati. Boris Malešević osmislio je kampanju HDZ-a na izborima 2016. i slogan Andreja Plenkovića 'Vjerodostojno'. On stoji i iza predsjedničke kampanje Zorana Milanovića.
Koalicija Živog zida planira uložiti oko 700.000 kuna u kampanju. 'Što se promo materijala tiče, rade ga male firme s kojima Živi zid surađuje dug niz godina. Društvene mreže i zakup medijskog prostora vodi nam mala agencija iz Nove Gradiške', odgovaraju, ne otkrivajući ime agencije.
Koalicija koju predvodi stranka Pametno još ne zna točno kojim iznosom raspolaže. 'Službena kampanja još nije počela, a mi nismo stranka koja na raspolaganju ima milijune kuna, niti ćemo trošiti toliko. Jedna smo od rijetkih stranaka koja je uvijek transparentno i javno objavljivala sve do zadnje lipe, što ćemo učiniti i ovaj put. S koalicijskim partnerima upravo finalno dogovaramo sve troškove, pa tako i ove koje navodite i do početka kampanje znat ćemo točne odnose i iznose. Hvala vam na razumijevanju', poručuju.
Demokrati, koje predvodi Mirando Mrsić, i Hrvatski laburisti, na čelu s Davidom Bregovcem, koji izlaze zajedno na izbore, u kampanji planiraju potrošiti oko 250 tisuća kuna. Za grafičku izradu promotivnog materijala angažirali su Frontispis, a za društvene mreže agencije Inspiracija i Morning star. 'Primaran naglasak je na društvenim mrežama. Medijski zakup je minimalan, a to radimo direktno', napominju.
SDSS pak u kampanji planira potrošiti između 400.000 i 500.000 kuna. Za izradu promo materijala i zakup prostora angažirali su Parabureau društvo s ograničenom odgovornošću za dizajn.