NISU SMJELI BITI U ZRAKU

Sud odlučio: Piloti MiG-ova nisu krivi za sudar iznad Slunja

03.05.2017 u 11:12

Bionic
Reading

Na karlovačkom Općinskom sudu u utorak su dvojica pilota HRZ-a, satnik Igor Trošelj i natporučnik Marijan Kudlik, nepravomoćno oslobođeni odgovornosti za sudar dvaju MiG-ova koji se prije sedam godina dogodio tijekom vježbe iznad vojnog poligona 'Eugen Kvaternik' na području Plaškog, kojom prilikom je pored samih pilota ozlijeđena i Marija Klipa koja u to vrijeme radila u obližnjem polju

Sutkinja Elma Kaleb Mamić oslobodila je odgovornosti pilote budući da nisu bili osposobljeni za let u proširenoj formaciji te zbog loših hidrometeoroloških uvjeta, ali i činjenice kako je eskadrila bila u vrlo lošoj koordinaciji za zemaljskim zapovjedništvom

Tužiteljstvo je dvojicu pilota teretilo za kazneno djelo protiv opće sigurnosti, za što je zapriječena kazna od 12 godina zatvora, a sam sudski postupak vodio se tajno kako se javnosti ne bi razotkrile vojne tajne.

Tužiteljstvo je navodilo, a piše Večernji list, kako su Trošelj, koji je bio vođa grupe četiriju borbenih aviona, i Kudlik upravljali avionima protivno Pravilniku o letenju zrakoplova i Pravilima o letenju Oružanih snaga i tako doveli u opasnost život ljudi i imovinu većeg opsega.

Za Trošelja su tvrdili kako je letio 'na način koji nije prije dogovoren' i da nije javljao svoje manevre svojim pratiteljima. Manevar bez izvješćivanja, prema optužnici, istodobno je provodio i Kudlik iako nije vidio Trošelja, pa je stoga došlo do sudara u zraku i lansiranja rakete iz lansera desnog krila Kudlikina aviona koja je eksplodirala u polju i ranila mještanku Plaškog koja je tada radila poljoprivredne poslove u polju.

Sutkinja je, pak, oslobodila pilote zbog činjenice da nisu bili osposobljeni za let u toj formaciji te zbog nepovoljnih hidrometeroloških uvjeta tog dana, ali i vrlo loše komunikacije eskadrile sa zemaljskim zapovjedništvom.

Tijekom sudskog postupka, a na temelju kombiniranog mišljenja meteorološkog vještaka, vještaka za promet, bivšeg zapovjednika HRZ-a Josipa Štimca, glavnog metodičara obuke Darka Šumanovca utvrđeno je da Trošelj uopće nije bio osposobljen za vođu grupe u skupini od četiri aviona, dok Kudlik nije ispunio nijedan uvjet za prvog mu pratitelja grupe, kao i da se uopće nađe u toj skupini, prenosi Jutarnji list.

Drugim riječima, njih dvojica tog kobnog dana uopće nisu smjeli biti u zraku u toj formaciji. Pored toga, čak i da su bili osposobljeni za let u formaciji, hidrometeorološki uvjeti nisu bili povoljni za izvođenje vježbe. Uz sve to, komunikacija između Trošelja i voditelja djelovanja sa zemlje bila je vrlo loša.

Inače, piloti Kudlik i Trošelj su tog dana poletjeli iz baze u Puli, te letili do Slunja u sklopu Glavnog obučnog događaja HRZ i PZO 2010./2011. Nakon sudara uspjeli su se katapultirati te su prošli s lakšim ozljedama.

Osim ovog postupka, na zagrebačkom Općinskom sudu godinama je trajao i postupak po odštetnom zahtjevu Marije Klipe koja je ranjena krhotinama rakete ispljane iz padajućeg zrakoplova.

Nakon što je odbila nagodbu s MORH-om, sud joj je 2013. godine dosudio 350.000 kuna odštete, zajedno s kamatama od podnošenja zahtjeva. Do sada joj je isplaćeno 461.750,68 kuna glavnice i kamata. 

Oštećena je, pak, prije tri godine podnijela novi tužbeni zahtjev po kojem potražuje i mjesečnu doživotnu rentu te isplatu novog jednokratnog iznosa s kamatom. Osim toga, traži i naknadu štete u visini mjesečne rente za razdoblje od 15 godina za koje vrijeme se očekivala njezina radna sposobnost. Ukupno, riječ je o približno 1,5 milijuna kuna.