Platforma Vlasništvo i financiranje medija, projekt Ministarstva kulture i medija i AEM-a predstavljena je u ponedjeljak, a sadrži podatke o medijima i njihovim vlasnicima upisanim u službene registre te o prihodima, načinima i izvorima financiranja, kao i podatke o koncesijama
Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek istaknula je kako je projekt financiran iz Mehanizma za oporavak i otpornost Europske unije, a ostvaren je u sklopu mjere iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) ''Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka'' u kojoj je, kao svojevrsni pilot projekt u EU, pokrenuta i platforma Točno tako gdje se objavljuju informacije koje su provjerili neovisni fact-checkeri.
''Platforma će omogućiti uvid u vlasništvo i financiranje medija. Smatramo da je to alat koji će omogućiti svim građanima uvid u načine kako se financiraju mediji što će sigurno doprinijeti povjerenju u medije i transparentnosti rada medija'', kazala je ministrica.
Dodala je i da je nova platforma u skladu sa preporukama Europskog akta o slobodi medija koji se planira do kraja godine integrirati u hrvatsko zakonodavstvo.
Ravnatelj AEM-a Josip Popovac kazao je kako platforma prikazuje vlasništvo i načine financiranja medija na jedan sasvim drugačiji način te da će povećanje transparentnosti rada medija prema građanima doprinijeti međusobnom povjerenju i usmjeriti građane prema provjerljivim, vjerodostojnim i profesionalnim medijima.
Zamjenik ravnatelja AEM-a i voditelj projekta Robert Tomljenović kaže da je platforma na stranicama AEM-a potpuno otvorena i dostupna bez ikakvih potrebnih registracija te da se u dizajnu platforme posebna pozornost posvetila jednostavnom korisničkom sučelju gdje najvažnije podatke možete dobiti klikom na ''vlasničke strukture'', odnosno na ''financiranje medija'' ili upisnike elektroničkih medija.
Nova se platforma odnosi na televizije, radije i portale, ali i elektroničke publikacije novinskih izdavača s podacima o poslovanju, ali i prihodima od oglašavanja uključujući i javna poduzeća i institucije.
Primjerice, na predstavljanju platforme su, između ostalih, prezentirani i podaci o Hanza mediji – nakladniku Jutarnjeg lista, Slobodne Dalmacije i ostalih tiskovina koja ima i devet elektroničkih publikacija s ukupnim prihodom u 2023. od 36,78 milijuna eura, prihod od elektroničkih publikacija od 7,59 milijuna eura i tržišni udjel od 3,41 posto.
Upitan, pak, i za objavu podataka koji se odnose i na strano vlasništvo nad komercijalnim televizijama registriranim u Hrvatskoj gdje, primjerice, srbijanski medijski tajkun Dragan Šolak kao fizička osoba drži 35,88 vlasništva nad Novom TV koja s petnaestak povezanih elektroničkih publikacija ima čak 28,5 posto udjela na tržištu, Tomljenović je naglasio da se podaci o tome mogu naći na platformi.
''S obzirom da smo dio EU gdje važi pravilo jedinstvenog tržišta, teško je govoriti koji su mediji koje nacionalnosti, važno je da poštuju hrvatske zakone i nastoje doprinositi razvoju hrvatskog društva i hrvatske audiovizualne industrije'', kazao je Tomljenović.
U AEM-u su najavili i dopunu podataka o državnom oglašavanju i oglašavanju javnih poduzeća i institucija u lokalnim medijima ističući kako se podaci o tome ne navode u službenim registrima, ali i da su se na pozive na dostavu podataka o tome nadležne institucije do sada uglavnom oglušivale.
S druge strane, ističu i da su spremni na doradu platforme u sjeni najave novih medijskih zakona koji bi mogli uključiti i obvezu za tiskane medije o izvještavanju o financijskim prihodima i vlasničkim strukturama, odnosno uključivanje u ovu platformu.