C-390 MILLENnIUM

Svi su ludi za brazilskim letećim transporterom na mlazni pogon, pogledajte zašto

19.11.2023 u 06:56

Bionic
Reading

Češko ministarstvo obrane objavilo je ovih dana da kupuje dva transportna aviona C-390 Millennium brazilskog proizvođača Embraer. Nakon ove objave, Češka postaje šesta država i četvrta članica NATO-a koja preferira C-390, uz Brazil, Portugal, Mađarsku, Nizozemsku i Austriju. Za ovaj brazilski izvozni hit zainteresirano je još 14 zemalja, a tportal donosi više o avionu za koji proizvođač i korisnici tvrde da pruža nenadmašnu kombinaciju visoke produktivnosti i operativne fleksibilnosti s niskim operativnim troškovima

Novinske agencije i specijalizirani obrambeni portali priopćili su da se Prag odlučio za kupnju dva C-390 na temelju procjene tržišta i analize češkog ministarstva obrane koje je identificiralo Embraerov transporter kao najprikladnije rješenje za ispunjavanje zahtjeva vojske Češke Republike.

Prema zamisli češkog ministarstva obrane, dva C-390 trebala bi značajno povećati kapacitete tamošnje vojske za obavljanje misija poput zračnog prijevoza, zračnih napada, opskrbe iz zraka, medicinske evakuacije, humanitarne pomoći, dopune gorivom u zraku i gašenja požara.

  • +2
Embraer C-390 Millennium Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Ministarstvo obrane Brazila

Prag se pri odluci za brazilske avione vodio njihovim jednostavnijim održavanjem od konkurencije, visokom produktivnošću, većom dostupnosti i nižim troškovima životnog ciklusa. Dostupne informacije ukazuju na to da ugovor Čeha i Brazilaca uključuje cjelovito rješenje za obuku pilota, voditelja zračnog tereta i tehničare te rezervne dijelove i plan otvaranja dodatnog proizvodnog pogona u Češkoj, s Embraerovim osobljem u zemlji u početnom razdoblju.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Journal Military

Treba reći da Embraer surađuje s češkom tvrtkom Aero Vodochody, a ona za C-390 proizvodi dijelove stražnjeg trupa, vrata za padobrance i posadu, vrata i otvore za slučaj opasnosti, teretnu rampu i fiksni prednji rub. Embraer pak potencijalnu suradnju s drugim državama prisnažuje ocjenom da C-390 Millennium redefinira vojni zračni transport i potiče na buduće generacije tog tipa aviona, ali sa sposobnošću za više misija i interoperabilnošću izgrađenom prema dizajnu.

Ispunjava sve zahtjeve

Embraerov Millennium u svojim redovima otprije imaju Brazil i Portugal, a Mađarskoj, Nizozemskoj i Austriji tek trebaju pristići ranije naručeni primjerci. Austrija je, primjerice, naručila četiri komada C-390 te će zamijeniti tri dotrajala američka aviona C-130 Hercules, stara čak 56 godina. Embraerov C-390 je, inače, bio jedini avion u svojoj klasi koji je ispunio sve zahtjeve Austrije jer je veći od Herculesa i sposoban prevesti helikopter S-70 Black Hawk ili laki tenk s kotačima Pandur Evo s pričvršćenom stanicom za oružje. Izvori otkrivaju da su za Embraerov Millennium zainteresirani i Švedska, Grčka, Egipat, Indija, Ruanda, Južna Afrika, Južna Koreja, Kolumbija, Angola, Kuvajt, Katar, Oman, Saudijska Arabija te Ujedinjeni Arapski Emirati.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Aviation International News

Otkako je 2019. ušao u redove brazilskih zračnih snaga, C-390 je dokazao svoj kapacitet, pouzdanost i performanse. Trenutna flota od šest aviona pokazala je operativnu dostupnost od oko 80 posto, sa stopom izvršenja misije iznad 99 posto, što pokazuje iznimnu produktivnost u kategoriji. C-390 tako može nositi više korisnog tereta (26 tona) u usporedbi s drugim vojnim transportnim zrakoplovima srednje veličine i leti brže te dalje.

Za primjer, Millennium je sposoban nositi dva oklopna transportera M113 s punim gusjenicama, oklopno vozilo Boxer, nosila s opremom za održavanje života, oko 80 vojnika ili 66 padobranaca s punom opremom. Također, iz zraka može ispustiti teret težine do 19 tona.

Uz to, sposoban je za obavljanje širokog spektra misija kao što su prijevoz i ispuštanje tereta i trupa, medicinska evakuacija, potraga i spašavanje, gašenje požara i humanitarne misije te djelovanje na privremenim ili neasfaltiranim pistama, poput nabijene zemlje i šljunka. Zrakoplov konfiguriran s opremom za dopunu gorivom u zraku, s oznakom KC-390, već je dokazao svoj kapacitet i kao tanker i kao prijamnik, u ovom slučaju primajući gorivo od drugog KC-390 pomoću kapsula postavljenih ispod krila.

Infracrvene protumjere za samoobranu

Zanimljivo je to da se modulirani Millennium vrlo jednostavno može pretvoriti u priručni VIP avion jer se u skladišnom prostoru mogu postaviti kuhinja i sanitarni čvor, a moguća je ugradnja i automatske kontrole temperature te mjera za smanjenje buke i vibracije. Pokreće ga par turbo ventilatorskih motora IAE V2500-E5, a nalaze se naprijed, na visoko postavljenom krilu. Brzina krstarenja C-390 iznosi 870 kilometara na sat, što prema proizvođaču omogućuje transport tereta brže od bilo kojeg drugog aviona srednjeg zračnog uzgona na tržištu.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Defence Study

Avion ima fly-by-wire kontrole leta u kombinaciji s aktivnim postraničnim ručicama, što smanjuje radno opterećenje posade u odnosu na konvencionalne analogne sustave upravljanja, a ugrađen je i sustav automatskog povećanja brzine. Thalesova avionika uključuje inercijski navigacijski sustav, GPS, transponder sustava za izbjegavanje sudara i Leonardov radar Galileo Gabbiano. Kao sustav samoobrane djeluje komplet usmjerenih infracrvenih protumjera koje proizvodi izraelski Elbit, a funkcionalnost čitave leteće platforme nadzire se putem aktivnog integriranog sustava održavanja.

Pilotu i kopilotu su na usluzi dva head-up zaslona sa sustavom poboljšanog vida, koji uključuje četiri kamere, sustav za izračun točke pada, dostave kontejnera te sustav generatora električne energije u hitnim slučajevima, dok je rasvjeta kabine kompatibilna sa sustavima za noćno gledanje.