AMX A-11 Ghibli

Talijani umirovili svoje jurišnike kojima su eliminirali srbijansku protuzračnu obranu na Kosovu, zna se i njihova budućnost

17.04.2024 u 05:54

Bionic
Reading

Talijansko ratno zrakoplovstvo umirovilo je prošlog tjedna svoje lake borbene avione AMX A-11 Ghibli nakon 35 godina korištenja, ostavljajući Brazil kao posljednjeg korisnika tih jurišnika. Riječ je o avionima koji su se 1999., u sklopu NATO-ve akcije bombardiranja tadašnje Savezne Republike Jugoslavije, istaknuli u eliminiranju srbijanske protuzračne obrane, a već je poznata njihova budućnost

Posljednja četiri operativna talijanska A-11 napustila su prošlog četvrtka zračnu bazu Istrana kod Venecije i odletjela u bazu Piacenza te su službeno umirovljeni i predani budućem Muzeju letenja, a on im namjerava produžiti letački život. Prije slijetanja u Piacenzu, četiri Ghiblija napravila su počasni krug iznad matične baze u pratnji Eurofighter Typhoona, kojima će se popuniti 132. jurišno-izviđačka eskadrila kao donedavni korisnik ovog poprilično kontroverznog aviona.

A-11 Ghibli, kako ga po vrućem suhom vjetru iz Libije nazivaju naši susjedi, rezultat je projekta s početka 1980-ih, a vodili su ga talijanski Aermacchi i Alenia te brazilski Embraer, tvoreći zajednički konzorcij AMX International. Ghibli je u Italiji zamijenio Fiatov G.91 dok je u Brazilu ušao u službu kao A-1, naslijedivši AT-26 Xavante u jurišnim napadima i izviđačkim misijama.

  • +5
AMX Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Fabrizio Berni

Ghibli u talijanskom ratnom zrakoplovstvu (AMI) drži rekord kao najčešće korišteni taktički borbeni avion u borbenim misijama, a njegovo povlačenje dio je šire dokapitalizacije, u sklopu koje će se također uskoro povući jurišnici Tornado u korist već spomenutog Typhoona i F-35A/B Lightninga II.

Prema ocjenama stručnjaka, dozvučni Ghibli predstavljao je jedan od najizazovnijih projekata u dugoj povijesti talijanske aeronautičke industrije. Više od 35 godina bio je platforma kojom je Rim omogućavao ispunjenje dijela svoje potrebe za vojnom neovisnošću od Sjedinjenih Država i stranih dobavljača te snažnog poriva za vlastitim borbenim avionom kojim može sudjelovati u provođenju vanjske politike u globalnom kontekstu. Ovaj avion bio je značajan i time što je 'hranio' vojnu industriju zemlje, ali i pružao alat za dodavanje vrijednosti tijekom međunarodnih kriza i ratova.

NATO-ov skriveni adut

Upravo se Ghibli pokazao kao skriveni adut tijekom NATO-ove operacije Saveznička sila, u kojoj su od kraja ožujka do sredine lipnja 1999. uništavani najprije vojni, a potom i gospodarski i civilni objekti u tadašnjoj SR Jugoslaviji. Primjerice, dva talijanska Ghiblija prvih dana intervencije eliminirala su položaje srbijanske protuzračne obrane na Kosovu koristeći bombe Mk 82 od 227 kilograma, opremljene izraelskim kompletom za navođenje Opher, a on je učinkovito pretvarao 'glupe' u infracrveno navođene bombe.

Kako je let do ciljeva na granici s Albanijom trajao oko četiri sata, Ghibliji su višestruko punjeni gorivom u zraku, a kasnije su im pridodane i precizne bombe Mk 83, kojima su uništavali srbijanski oklop. Nakon što je isključena mogućnost da Srbi napadnu baze u Italiji, Ghibliji su sa sjevera zemlje prebačeni na jug u bazu Amendola, čime je za čak tri sata smanjeno vrijeme leta do ciljeva.

Vojni analitičari ističu da je Ghibli na Balkanu uspio pokazati svoju izvrsnu navigacijsku i avioničku opremu, dobru izdržljivost i brzinu proboja. No problem s kojim se suočio u ratnim operacijama bio je isti zbog kojeg je patio tijekom cijelog svog operativnog vijeka, a odnosio se na Rolls-Royceov motor RB-168 Spey Mk 807. Radilo se o motoru koji se previše dimio i imao premali omjer potiska i težine, a patio je i od nedostatka naknadnog izgaranja, što ostavlja pilotu tek nekoliko manevarskih reakcija u srazu s protivnikom.

Iste prednosti, ali i mane pokazale su se tijekom korištenja Ghiblija u Afganistanu i Iraku, gdje su zamijenili Tornada u ulozi izviđanja, ali i za vrijeme vojne intervencije u Libiji 2011., kada su prvi put koristili ciljne kapsule Litening s vođenim bombama Paveway i JDAM.

Obilježen tragičnim događajima

Unatoč neočekivanom uspjehu postignutom u borbenim misijama na Balkanu, ukupnu ocjenu Ghiblija smanjuju mnoge kontradiktornosti. Piloti su s jedne strane bili oduševljeni izvanrednim sposobnostima talijansko-brazilskog projekta koji je nadišao očekivanja američkih i NATO-ovih ratnih stratega, a s druge strane bio je obilježen tragičnim događajima.

Naime samo tijekom 2001. godine zabilježene su tri nesreće u kojima su poginula trojica talijanskih pilota, što je šokiralo medije i javno mnijenje te je pokrenuto pitanje stvarne vrijednosti letjelice. Kako bi uvjerio javnost da je Ghibli siguran avion unatoč nesrećama, podtajnik talijanskog ministarstva obrane letio je njime u nekoliko navrata, a s vremenom su informativni letovi organizirani i za specijalizirane novinare.

Izvor: Društvene mreže / Autor: easy news

Premda su Ghibliji službeno umirovljeni prošlog tjedna, talijansko ministarstvo obrane namjerava im produžiti životni vijek tako da u sklopu budućeg nacionalnog Muzeja letenja u Piacenzi postanu leteći eksponati. No kako će i tko održavati ove letjelice te koji će piloti njima upravljati i po kojoj cijeni, samo su neka od pitanja na koja službeni Rim još nema odgovora prije realizacije ovako ambicioznog projekta.

Zasad se pouzdano zna da će Talijani do predstojeće jeseni zadržati jedan trenažni dvosjed za potrebe testiranja unutar ispitnog krila talijanskog ratnog zrakoplovstva (RSV) u bazi Pratica di Mare kod Rima, nakon čega i on odlazi u muzej ili u neku od baza kao počasni čuvar na ulazu. Brazilci će pak svojih preostalih 36 AMX-a umiroviti do kraja iduće godine te će ih zamijeniti napredniji švedski JAS 39E/F Gripen.