POP UP

Tko je i što radi showrunner?

22.01.2011 u 11:30

Bionic
Reading

O showrunnerima smo već pisali na ovim stranicama, izdvojivši trenutno najpoznatije i najutjecajnije 'šefove' televizijskih serija. No koja je zapravo funkcija showrunnera, što mu stoji u opisu radnog mjesta i kakav utjecaj ima na samu seriju? Ukratko - komplicirana, puno toga i velik

Showrunner je glavni scenarist. Koordinira rad ostalih scenarista, osmišljava tijek radnje kroz sezonu, razvija likove i dijalog, piše scenarije.
Showrunner je producent. Brine se za casting i zapošljavanje osoblja, unajmljuje setove i lokacije za snimanje te općenito upravlja produkcijom.
Showrunner je izvršni producent. Nadzire projekt, u kontaktu je sa matičnim studijem i mrežom, osigurava i kontrolira budžet.

Različiti showrunneri imaju različit pristup vođenju posla i teško je opisati kalup showrunnera kada on kao takav ne postoji. Svaki će showrunner na svoj način voditi seriju, te više pažnje posvećivati određenim aspektima, bila to produkcija i upravljački pristup ili pisanje epizoda i direktni pristup stvaranju.

Kreator serije može, ali i ne mora biti i showrunner. J. J. Abrams je, primjerice, u posljednjih pet godina kreirao 'Izgubljene', 'Fringe' i 'Undercovers', no ni na jednoj seriji nije bio showrunner. Štoviše, nakon pilota imao je malo ili gotovo nikakve veze s produkcijom navedenih serija. Kada već spominjemo 'Izgubljene', oni su zgodan primjer odnosa kreiranja serije i samog showrunninga. Na papiru, autori serije su J. J. Abrams, Jeffrey Lieber i Damon Lindelof. Iako Jeffrey Lieber ima 60-postotno autorsko pravo, zapravo je zaslužan samo za okrivnu izvornu ideju. Njegov odbačeni prijedlog u potpunosti su preradili Abrams i Lindelof, nakon čega je Abrams prešao na druge projekte, a Damon Lindelof nastavio voditi seriju zajedno s Carltonom Cuseom - koji uopće nije bio uključen u proces nastanka serije. Sve dakle ovisi o ambicijama kreatora i samom studiju koji vodi glavnu riječ u čitavoj priči.

A kako stvarno stvari stoje...

Iako ima veliku kreativnu slobodu i još veću odgovornost, razina nezavisnosti u stvaranju može osjetno varirati, ovisno o reputaciji i iskustvu showrunnera te povjerenju studija. To se odnosi na i na financijsku i na kreativnu slobodu; studio će se često miješati u razvojni proces prekrojavanjem budžeta te raznim 'savjetima' i sugestijama. Jer ipak, svaki scenarij i epizodu prije snimanja i emitiranja mora odobriti studio. Ako ponekad pomislite kako je glupa i nespretna bila epizoda inače sasvim dobre serije, razlog se možda krije u predugim prstićima studijskih direktora, umjesto tipu uz čije ime na kraju uvodne špice stoji 'created by'. Taj tip možda već godinama nema veze sa samom serijom (poput famoznog Abramsa).

U dugotrajnim serijama događa se da showrunner iz određenog razloga napusti seriju, samovoljno ili mu studio jednostavno uruči otkaz, nezadovoljan njegovim radom. U tom slučaju nije rijetkost da ga zamijeni njegov donedavni kolega producent ili scenarist, a upražnjeno mjesto nerijetko će popuniti i sasvim nova osoba, koja uopće nije bila dio kreativnog osoblja serije. Iako naprasno mijenjanje showrunnera nije suviše mudro, ponekad zna polučiti dobre rezultate. Primjerice, dvjema serijama iz franšize 'Zvjezdanih staza', 'Deep Space Nineu' i 'Enterpriseu', dobro je došla svježa krv u obliku Ire Stevena Behra, odnosno Mannya Cota. Oni su showrunnerska mjesta preuzeli nakon prvih dviju sezona, generalno smatranih najlošijim dijelovima ovih serija, te napravili velik kreativni pomak. S druge strane, 'FlashForward' je lani otkazan, a 'V' jedva preživio prvu sezonu, nakon što su mijenjali showrunnere kao hrvatski nogometni klubovi trenere, bez promjene na bolje.

Showrunner je, dakle, scenarist, producent, direktor, menadžer, računovođa, marketingaš, psiholog, umjetnik i teta iz vrtića... Katica za sve.