NAKON TRAGEDIJE

Trajekt 'Lastovo' - krunski dragulj stare i problematične Jadrolinijine flote

12.08.2024 u 13:32

Bionic
Reading

Jadrolinijin trajekt 'Lastovo', na kojemu su u nedjelju poginula tri pomorca dok je jedan teško ozlijeđen, najstariji je brod u floti državne brodarske tvrtke, a vjerojatno je i među najviše isluženim u cijeloj Europskoj uniji - upravo je napunio 55 godina

Dvostruko je stariji od ionako neveselog, neki bi rekli i skandaloznog prosjeka starosti Jadrolinijine flote.

Reporteri tportala bili su na 'Lastovu' kada je slavio okruglih pola stoljeća i - pod znatno ljepšim okolnostima - zabilježili crtice iz života jednog od putnicima najomiljenijih brodova. Zaslužio je pažnju naprosto jer je već tada bio neobično star.

Danas je još pet godina stariji i umorniji. Čeka zamjenu na moru, a nikako da je dočeka.

Otkako je na čelo državne brodarske kompanije prije sedam godina zasjeo 52-godišnji HDZ-ovac David Sopta, nije kupljen niti izgrađen nijedan novi trajekt. U pravilu se kupuju polovnjaci stari čak trideset godina, a neobično često to se čini u Grčkoj.

Sindikati su od ranije upozoravali na netransparentnost i brojne nelogičnosti oko nabavki ovih brodova, kao i na općenito veliku starost flote i nedostatak ljudi. Uglavnom su bivali ignorirani.

Uoči lanjske kupnje triju starih brodova koje danas plove (ili trebali bi ploviti) pod imenima 'Oliver', 'Sveti Duje' i 'Dalmacija', Hrvatski registar brodova (HRB) unaprijed je upozorio Jadroliniju da se radi o problematičnom potezu jer oni ne udovoljavaju elementarnim kriterijima za plovidbu u hrvatskom dijelu Jadrana.

Uprava Jadrolinije to je upozorenje ignorirala, brodovi su svejedno kupljeni za gotovo 40 milijuna eura, a potom su poslani na remont koji je ovisno o brodu trajao od četiri mjeseca do godine dana, te je plaćen još desetak milijuna eura.

'Oliver' je, kako je poznato, skoro doživio havariju i deset sati plutao je ispred Korčule zajedno s putnicima. Nema funkcionalnu pramčanu rampu - sličnu ovoj s 'Lastova' koja je usmrtila trojicu pomoraca - pa se automobili okreću unutar broda i iskrcavaju preko krmene.

  • +12
Nesreća u trajektnoj luci Mali Lošinj Izvor: Cropix / Autor: Sandro Puncet

'Sveti Duje' i dalje ne plovi na liniji između Splita i Supetra, za koju je originalno kupljen.

'Dalmacija' ipak plovi između Dubrovnika i talijanskog Barija - ali ima nepopularne dnevne umjesto uobičajenih i očekivanih noćnih plovidbi. Za ovu rutu je, naime, kupljen brod koji nema putničke kabine, ali zato ima - kockarnicu.

Da, upravo taj sadržaj tražen je u krajnje neobičnom natječaju za nabavku broda koji će nakon sezone izvjesno na remont, kako bi mu se ugradilo pedesetak kabina s oko 400 kreveta.

Predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije Damir Zec, inače profesor na Pomorskom fakultetu u Rijeci, zatražio je razrješenje zbog neslaganja s politikom Uprave. U pismu ministru Olegu Butkoviću naveo je kako Jadrolinija nabavlja brodove bez temeljne pripreme, a to dovodi do visokih troškova i dugotrajnog prilagođavanja prije nego što brodovi krenu u redovne linije te da ukupne nabavne cijene ne odražavaju njihovu tržišnu vrijednost.

Ministar Butković nije se uznemirio, rekao je tek da ne vidi nikakvih problema u Jadroliniji.

Dok je njen predsjednik Uprave David Sopta, čovjek bez gotovo ikakvog iskustva u pomorstvu, u prvoj reakciji nakon tragedije na Malom Lošinju dao začudan odgovor na pitanje osjeća li osobnu odgovornost:

'Ajmo danas ovo pregrmiti i vidjeti što se dogodilo pa ćemo lako oko odgovornosti', rekao je Sopta, direktor koji uz očitu političku potporu vodi nacionalnu brodarsku kompaniju do daljnjega, možda i do konca 2027. godine - kada Jadroliniji istječe desetogodišnja koncesija za organiziranje unutarnjeg linijskog prijevoza u hrvatskom dijelu Jadrana i kada teoretski postoji mogućnost dolaska konkurencije.

Jadrolinija se za taj trenutak priprema flotom starom trideset godina i brodovima koji su, kako se izražavaju sindikalisti, takve olupine da se od toga stvorio brend.