probijanje prenja

U BiH grade tunel vrijedan 400 milijuna eura, najduži u regiji i deveti u Europi. Što se zasad zna?

08.09.2023 u 17:34

Bionic
Reading

Kada bude gotov tunel Prenj u BiH, na dionici autoceste između Konjica i Mostara, bit će najduži na koridoru 5C, deveti najduži u Europi i 30. najduži tunel u svijetu (10,4 km). Procjena je da će izgradnja stajati 400 milijuna eura te da će trajati šest godina. Tko će ga graditi, još nije odlučeno, iako je poznato da je na natječaj pristiglo osam ponuda, od čega su dvije eliminirane zbog dokumentacije

Probijanjem tunela i izgradnjom autoceste na toj trasi putovanje između Sarajeva i Mostara trajat će sat vremena umjesto dosadašnja dva, a put koji će trebati prijeći više neće iznositi 113 nego 82 kilometra.

Iz JP AC-a FBiH još prije dva mjeseca najavili su kako očekuju da će radovi na najzahtjevnijoj i najkompleksnijoj građevini u povijesti građevinarstva u BiH započeti do kraja ove godine.

Tunel će se financirati iz međunarodnih kreditnih sredstava Europske banke za obnovu i razvoj i Europske investicijske banke, bespovratnih sredstava Europske unije i sredstava JP AC-a FBiH. Imat će dvije cijevi s dvije trake u svakom smjeru, a osim tunela, ova dionica podrazumijeva pristup sjevernom i južnom portalu, pa se ukupna dužina s 10,4 kilometra povećava na 12 kilometara. Visinska razlika od početka do kraja iznosi 439 metara.

Tunel Prenj Izvor: Društvene mreže / Autor: JP AC FBiH

Projektiranje tunela povjereno je međunarodnom konzorciju na čelu sa slovenskom tvrtkom Elea iC i na njemu je radilo oko 50 stručnjaka jer se radi o tehnički izuzetno zahtjevnom projektu po pitanjima sigurnosti, ventilacije, prometa i hidrogeologije. A upravo u hidrogeologiji ležat će i najveći izazovi prilikom gradnje. Koridor 5C povezuje Budimpeštu preko Osijeka, Doboja, Zenice, Sarajeva i Mostara s lukom Ploče te će značajno ubrzati transport roba i putnika.

Ukupne je dužine 320 kilometara, a o kompleksnosti terena na kojem se gradi najbolje svjedoči podatak da je predviđena gradnja 52 tunela, od kojih je do sada izgrađeno 14 dok je sedam u fazi gradnje.

Bude li sve u rokovima, završetak gradnje tunela Prenj trebao bi se poklopiti sa završetkom kompletnog koridora 5C, čime će BiH biti povezana s Mediteranskim koridorom, a on se proteže od Španjolske, preko Francuske, Italije, Slovenije i Hrvatske, pa do Mađarske.

  • +7
Čapljina: Most "Počitelj" uskoro će spojiti dvije obale Neretve Izvor: Pixsell / Autor: Denis Kapetanovic