SAMOHODNI MINOBACAČ

U Ukrajini se pojavili poljski Rakovi, evo čemu su namijenjeni i koji im je domet

26.12.2023 u 19:58

Bionic
Reading

Pripadnici 44. mehanizirane brigade Oružanih snaga Ukrajine primili su ovih dana prve samohodne minobacače M120 Rak kalibra 120 milimetara. Prema objavljenim snimkama, ovi minobacači poljske proizvodnje već izvode borbene zadaće uništavanja ruskih okupatora, a tportal donosi više o tim sustavima temeljenima na šasiji s kotačima oklopnog transportera Rosomak

Ukrajinski portal Militarnyi objavio je da je nabava samohodnih minobacača tipa Rak dogovorena početkom travnja ove godine, tijekom posjeta ukrajinskog predsjednika Volodimira Zelenskog Varšavi. Tom prilikom ugovorena je opskrba triju satnija Oružanih snaga Ukrajine, odnosno ukupno 24 komada samohodnih bacača i četiri vozila za upravljanje paljbom.

M120 Rak samohodni je top opremljen automatski napunjenim minobacačem kalibra 120 milimetara, montiranim na šasiju s gusjenicama (SMG 120/M120G) te na kotačima (SMK 120/M120K), a dizajnirala ih je tvrtka Huta Stalowa Wola (HSW). Osim Ukrajinaca, Rakove od 2017. koristi poljska vojska.

  • +5
Samohodni minobacač M120 Rak Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Tiskovni ured poljskog Sejma

Inačica šasije na gusjenicama temelji se na HSW-ovoj laganoj šasiji na gusjenicama razvijenoj iz Opala, a šasija na kotačima temelji se na Rosomaku. U 2013. godini, u sklopu izložbe MSPO, proizvođač je predstavio implementaciju minobacača na šasiji njemačkog borbenog vozila pješaštva Marder. Rakov paljbeni set namijenjen je uništavanju neprijateljske žive sile, oklopa i utvrda te je sposoban pogoditi ciljeve na udaljenosti do 12 kilometara.

Osim standardnih minobacačkih granata, može ispaljivati granate s visokoeksplozivnom bojnom glavom (HEAT) za uništavanje oklopnih ciljeva kao što su borbena vozila, a također može ispaljivati dimne granate te rasvjetno streljivo. Vrijeme prelaska iz marširajućeg u borbeni položaj iznosi maksimalno 30 sekundi. Borbeni položaj može se napustiti unutar 15 sekundi od zadnje ispaljene granate.

Izvor: Društvene mreže / Autor: European Defense | Dung Tran Military

Kompletan sustav, osim samog minobacača, uključuje topničko zapovjedno vozilo, kao i ona za izviđanje, tehničku i logističku potporu te za popravak. Opremljen je i digitalnim sustavom za upravljanje paljbom, uključujući termalnu kameru i laserski daljinomjer, tako da može učinkovito djelovati danju i noću.

Uz to, integrirani su inercijalni navigacijski sustav Talin, sustav globalnog pozicioniranja (GPS), komunikacijska digitalna radiopostaja, laserski sustav upozoravanja, kao i sustav lovac-ubojica te sustav upravljanja bojnim poljem. Rak može prikupljati podatke iz bespilotne letjelice tipa FlyEye, a proizvodi je poljska WB Grupa, koja također potpisuje ugrađeni sustav upravljanja paljbom i sustav za automatsko ciljanje.

Izvor: Društvene mreže / Autor: US Pick Ons

Uz minobacač kalibra 120 milimetara, tu je i strojnica UKM 2000D kalibra 7,62 milimetra kao sekundarno naoružanje. Minobacač pak ima brzinu paljbe od šest do osam granata u minuti te može pucati pod kutom elevacije između -3 i 80 stupnjeva i prelaziti pun opseg.

Važno je napomenuti da minobacač Rak može pucati daljinski kao bespilotno oružje, koristeći naredbe i podatke koji se elektronički prenose u računalo vozila. U početku, do implementacije suvremenog streljiva dometa 10 kilometara, Rak je koristio stare granate OF843B za vučene minobacače, a one su modernizirane posebnim armaturama težine 16 kilograma i dometa 6,9 kilometara. Aktualni kapacitet streljiva je 46 granata, a posadu čine četiri člana. Vozilo nudi zaštitu STANAG 4569 prve razine. Oklopni trup i kupola štite posadu od vatre iz malog oružja, granata kalibra 7,62 milimetra, krhotina topničkih i ručnih granata, neeksplodiranih fragmentacijskih podstreljiva i malih protupješačkih eksplozivnih naprava. Četiri bacača dimnih granata od 81 milimetara, postavljena s obje strane kupole, dodatno povećavaju sposobnost preživljavanja vozila.

Rak pokreće turbodizelski motor Scania DI1249A03P spojen s automatskim mjenjačem ZF Ecomat 7HP 902S sa sedam brzina naprijed i jednom unatrag. Pogonski agregat omogućuje mu vožnju cestom maksimalnom brzinom od 80 kilometara na sat. Vozilo je opremljeno hidropneumatskim sustavom ovjesa i može savladavati nagibe do 60 i bočne nagibe od 35 posto. Sposoban je prijeći rov širine 2,1 metar i okomitu prepreku visine pola metra te prijeći dubinu od 1,5 metara bez pripreme. Maksimalan domet krstarenja mu je 500 kilometara.