Misliš da si se dosjetio jedinstvene ideje koja zlata vrijedi? Naravno, budući da je toliko dragocjena, nećeš nikome pričati o njoj kako ti je neki podlac ne bi ukrao, zar ne? Vlastito iskustvo naučilo me nečem sasvim suprotnom!
Ideja! Od milijun dolara ili zlata vrijedna za onoga kome je pala na pamet. Uz tu priču obično ide i strah da je netko ne ukrade, znate onaj sumnjičavi pogled ispod oka kada vam je netko priopćava, ali nije siguran bi li trebao. Ovo je jedna stereotipna poduzetnička diskusija na koju godinama nailazim, a koju u zadnje vrijeme radije izbjegavam. Evo jednog primjera iz prakse - znate kako sam ja izbjegao da mi ukradu ideju? Ispričao sam je svima!
Kada sam prije dvije godine pokrenuo wtfJeans - svoju liniju traperica s džepovima koji su bili kreirani i dizajnirani specijalno za korisnike iPhonea, na blogu sam javno pisao o svemu - od same ideje pa sve do realizacije!
Da, kada mi je prvi put sinula ideja za taj biznis, osmislio sam koncept, kanale prodaje, marketing plan, sve to stavio u jedan post i objavio na svom blogu. Naravno da u tom trenutku nisam imao novca za pokretanje biznisa, kao ni modnog dizajnera, a kamoli tvornicu koja bi mi sašila traperice. Nisam imao čak ni ime projekta. Dakle, čista ideja koju sam uobličio u okvirni plan. I što se tada dogodilo?
Ne, nitko mi je nije ukrao. Dapače, oko ideje se okupila prva zajednica koja je počela diskutirati o njoj i koja je počela davati prve savjete. Od onih da je totalno suludo praviti traperice, a pogotovo samo za korisnike iPhonea, preko onih koji su davali korisne tehničke savjete kako provesti ideju, pa sve do prvih kontakata modnih dizajnera i tvornica koji bi to mogli profesionalno odraditi. U biti, zahvaljujući javno iznesenoj ideji na blogu, baš kao i javnoj diskusiji putem društvenih medija, uspio sam okupiti zajednicu koja mi je nevjerojatno puno pomogla da ideju i realiziram. Bez te transparentnosti, sve to bi možda bilo moguće, ali mnogo teže.
Mnogo više od ideje
Koliko god se nekome činilo da je njegova ideja genijalna, ona uglavnom ne vrijedi gotovo ništa. To jest, možda i vrijedi nešto, ali isključivo za onoga tko ju je smislio. Prenosivost ideje, pa samime time i prodaja iste je nemoguća. Nitko vam neće dati ni jedan euro za nju. Napravite eksperiment i probajte je prodati ako ne vjerujete. I koliko uopće možete nabrojati startupa kod kojih je ideja bila ključna za uspjeh?
Za pokretanje startupa vam nije dovoljna briljantna ideja! Potrebno vam je mnogo više! Rješenje problema koje vaša ideja nudi mora biti realna tržišna potreba. Usto, i dobra realizacija, ali i ono najvažnije – dobra ekipa koja će tu ideju realizirati i koja iskreno vjeruje u to što radi! Svaki uspješan biznis je krenuo od neke ideje, ali nije svaka ideja završila kao uspješan biznis!
U biti, fascinantno mi je kako neki ljudi misle da je uopće teško doći do ideje. Vjerojatno još nisu čuli za Stevea Polanda i njegov legendarni post o više od 100 startup ideja. Pogledajte samo primjer Kolektive – u trenutku kada je pokrenuta u Hrvatskoj, taj poslovni model postojao je već više godina u SAD-u. Ustvari, Kolektiva je ukrala ideju Groupona i kopi-pejstala je na ovim prostorima. Ali zašto to nitko nije napravio prije Kolektive? Vrlo jednostavno, zato što nitko nije dovoljno jako vjerovao da ta ideja može uspjeti ovdje! Tek kada se vidjelo da to funkcionira počeli su je svi kopirati, pa danas imamo koliko ono siteova grupne kupovine na istom principu, preko 30, a otvaraju se i dalje. Što vam to govori? Ljudi ne kradu ideje, ljudi žele ukrasti uspjeh.
Nedavno sam naišao na informaciju o statistici koja kaže da na svaku ideju koja vam padne na pamet - bar četiri ekipe negdje u svijetu već rade na njoj! I tu dolazimo do jednog možda najkraćeg i najpreciznijeg recepta protiv krađe ideje: ako ne želiš da ti ideju ukradu - realiziraj je!