Najmoderniji tunel u Hrvatskoj dug 5.6 kilometara otvara se 43 godine nakon što je u promet puštena prva cijev. Tunel Učka jedan je od najvažnijih infrastrukturnih objekata u Hrvatskoj, a njegova druga cijev svečano se otvara danas nakon 18 sati. Prvi automobili njome će proći sutra. Taj događaj, među ostalim, predstavlja važan korak u poboljšanju povezanosti Istre s ostatkom Hrvatske. Izgradnja je trajala tri godine, a u njoj je sudjelovalo 500 radnika
Svečanosti prisustvuju premijer Andrej Plenković, ministri Oleg Butković, Vili Beroš, Branko Bačić i drugi visoki uzvanici. Program je započeo himnom koju je izvela Radojka Šverko, a nastavio se preletom Krila oluje.
'Ovaj tunel nije samo tehničko čudo nego simbol vizije i sigurnosti', rekao je na otvorenju Dario Silić, direktor Bina Istre. 'Nećemo dodatno naplaćivati novu cijev tunela. Također kreće obnova stare cijevi', rekao je Silić. Najavio je da će nova cijev biti zatvorena da sljedećeg ljeta.
Istarski župan Boris Miletić poručio je: 'Ovo je politička odluka vlade na čelu s premijerom Andrejom Plenkovićem i hvala mu na tome. Treba govoriti istinu, a istina je samo jedna'. Marina Medarić, zamjenica primorsko-goranskog župana Zlatka Komadine, pročitala je njegovu poruku, u kojoj se zahvalio svima koji su sudjelovali u izgradnji druge cijevi. 'Neka tunel Učka bude simbol jedinstva i napretka', poručio je. Zbog zdravstvenih razloga nije mogao doći.
Ministar prometa Oleg Butković rekao je da je 'malo ovakvih trenutaka koji ostanu urezani za cijeli život'. Ustvrdio je da je jedan od njih izgradnja Pelješkog mosta, a drugi nova cijev tunela Učka. Zahvalio je Plenkoviću pa najavio radove na potpunoj integraciji Istre u hrvatske autoceste.
'Lijepo je da se ovoliko infrastrukturnih projkata završava i čini temelje za infrastrukturni razvoj zemlje', rekao je premijer Plenković u svom govoru. Ustvrdio je da je 13. rujna značajan i po sjednici vlade u Puli 2018. godine, na kojoj su donijeli političku odluku da se dovrši Istarski ipsilon i napravi druga cijev tunela Učka. Istarska županija je najrazvijeniji dio Hrvatske, rekao je premijer i dodao da u vladi nije bilo dileme da Hrvatska i Istra zaslužuje dovršenje ovog projekta.
'S velikim optimizmom gledam na sljedeće dvije godine. Obnovit ćemo staru cijev i ona će na početku iduće turističke sezone izgledati kao ova nova. Nakon toga će nam trebati još godina dana da se naprave dva vijadukta i dionica do Matulja', najavio je Plenković pa dodao : 'Do kraja ovog desetljeća ćemo riješiti sve ono što je Hrvatskoj strateški prioritet i dovesti u istu ravninu sve razvojne potencijale Hrvatske.'
Zahvalio je braniteljima, svima koji su sudjelovali u građenju i ljudima u ministarstvima te poručio: 'Velik je ovo dan za Istarsku i Primorsko-goransku županiju, velik dan za Hrvatsku.'
Biskup porečki i pulski Ivan Štironja blagoslovio je novu cijev tunela, nakon čega je krenuo zabavni program u kojem sudjeluju plesači i Halubajski zvončari.
Tunel Učka
Promet kroz Tunel Učku se do sada odvijao dvosmjerno, kroz jednu cijev, koja je puštena u promet 1981. godine. Nova cijev duga 5,6 kilometara, omogućit će brži protok vozila i usklađivanje s europskim sigurnosnim standardima. Tunel Učka je treći tunel po dužini u Hrvatskoj, nakon Male Kapele i Sv. Roka. Tijekom izgradnje korištene su najmodernije tehnike, uključujući tekuće eksplozive, pokretne trake za odvoz materijala i suvremene sustave probijanja i iskopa materijala.
Ti tehnološki napredni pristupi omogućili su brzo i učinkovito izvođenje radova unatoč brojnim izazovima, kao što su složena geološka situacija i zahtjevi za minimalnim utjecajem na postojeći promet.
Na izgradnji je bilo angažirano više od 500 radnika. Ukupna investicija iznosi oko 200 milijuna eura, a radovi su završeni u roku i bez dodatnih troškova usprkos problemu s inflacijom, manjkom radnika i velikom broju pukotina i jama u novoj cijevi.
'Radovi su trajali tri godine. U probijanju druge cijevi jedan od najizazovnijih trenutaka bilo je miniranje. Utrošeno je više od tisuću tona tekućeg eksploziva, a jedan od većih izazova bilo je više od 30 jama i pukotina na koje su naišli probijajući drugu cijev', rekao je ranije direktor Bina Istre Dario Silić.
Ističe da će nova cijev Tunela Učka biti najmoderniji tunel u Hrvatskoj. Tijekom proboja druge nove cijevi tunela iskopano je 1,2 milijuna tona stijena i drugog materijala. To je otprilike kao četvrtina piramide u Egiptu. Utrošeno je i tri tisuća tona čelika.
Bez kvalitetne i dobre infrastrukture ne možete dovesti turiste na zapadnu, a ponajviše istočnu obalu Istre, kaže Silić i podsjeća da 95 posto turista u Istru dolazi automobilima. Paralelno s radovima na Tunelu Učka, zatvorena je financijska konstrukcija i započeti su radovi na dionici autoceste od deset kilometara koja će spojiti Učku i Matulje.
Ta dionica, zajedno s dupliranjem mosta Mirna i vijadukta Limska draga, dodatno će poboljšati prometnu povezanost Istre s ostatkom Hrvatske. Planirani završetak radova je unutar tri godine, što će omogućiti putovanje od Pule do Zagreba za dva i pol sata, bez zaustavljanja. Projekt uključuje brojne ekološke mjere koje su ključne za poboljšanje kvalitete života zajednice uz prometnicu.