(UN)FOLLOW

YouTube – posao & zadovoljstvo

26.10.2010 u 18:10

Bionic
Reading

YouTube nije samo dom ultrablesavih šaljivih videa i krvnik televizije, već je i izvrstan društvenomrežni i marketinški alat, čiji nam je potencijal u punom sjaju demonstrirala i ovoljetna kampanja Old Spice. No kao i svime, tako i ovim kanalom treba znati - pravilno baratati

Koje su vam prve asocijacije kada netko spomene YouTube? Amaterski snimci kućnih ljubimaca, isječci iz raznih talent showova, urnebesne scene iz trash filmova, smiješne situacije slučajno uhvaćene kamerom, videospotovi iz minulih vremena… Sasvim sigurno može se reći da velik broj ljudi gleda upravo takav sadržaj. Međutim, YouTube i puno je više od toga pa se nerijetko koristi i u poslovne svrhe, prvenstveno one marketinške, a mnogi zaboravljaju da ima podosta mogućnosti i obilježja društvenih mreža.

Ono po čemu je YouTube karakterističan njegova je povezivost s drugim internetskim kanalima koja omogućuje da se zanimljivi videozapisi brzo prošire među internetskom zajednicom, što je cilj npr. svake tvrtke koja radi viralnu kampanju na internetu. 'YouTube je od svih web 2.0 kanala najbolje integriran s ostalim web 2.0 kanalima. Ako želite postaviti videozapis, ili barem link, na primjerice Facebook, Twitter ili blog, u pravilu je najjednostavnije to učiniti preko YouTubea, čak i jednostavnije nego koristiti alate koji su dostupni u samom kanalu (Facebooku/Twitteru/blogu)', rekao nam je Hrvoje Šarić, osnivač marketinške i PR tvrtke Ohoho, specijalizirane za web 2.0 kanale i društvene mreže. Naravno, opcije dijeljenja i integracije sadržaja imaju i drugi videoservisi, ali kod YouTubea to je 'intuitivnije' riješeno, a uostalom riječ je o prvoj adresi gotovo svakog surfera u potrazi za video sadržajem.

Nije rijedak slučaj da kompanije i mediji kreiraju svoj profil, tj. kanal na YouTubeu (ima ga i PlanB!), koji onda putem tih materijala daje klijentima i korisnicima više informacija o samoj tvrtki, njezinim projektima i proizvodima, a služi i za plasiranje ekskluzivnog sadržaja.
Svoje službene kanale na YouTubeu tako imaju svjetske medijske agencije kao što su Asocciated Press i Reuters te brendovi poput Coca-Cole i Red Bulla, a koliko je YouTube bitan za promociju glazbenih izvođača, pogotovo onih koji tek stupaju na scenu, nije potrebno posebno ni naglašavati.

Nabrijani korisnici i velik marketinški potencijal
YouTube pritom pruža puno 'društvenomrežnih' mogućnosti interakcije i komunikacije s korisnicima, poput komentiranja, 'lajkanja', prikupljanja 'prijatelja', slanja privatnih poruka i odgovora u obliku videa itd. Međutim, ta komponenta često se zanemaruje kod korporativnog korištenja servisa, pa se kompanije obično i ne uključuju u rasprave s drugim korisnicima. 'Premda YouTube nudi bogate 'community' mogućnosti, on se ne doživljava kao društvena mreža već se koristi kao 'broadcast' medij', napominje Šarić. Iz toga proizlazi to da su se tvrtke, što se tiče dvosmjerne komunikacije, okrenule drugim društvenim servisima, poput Facebooka i Twittera, a YouTube je postao prvenstveno sredstvo objave video sadržaja, koji se kasnije lako integrira u društvene mreže.

Iako, zbog razloga koje ovdje nećemo nagađati, korisnici You Tubea često znaju biti neumjesni i agresivni u komentarima te skloni vrijeđanju i 'spammanju' (izuzetak, nažalost, nisu ni oni domaći), Hrvoje Šarić smatra da i tome ima rješenja, i to na 'isti način kao kod društvenih mreža, uz mnogo strpljenja i diplomacije te minimum cenzure, jer ona se obično obije o glavu'.

Koliki su pak potencijali i mogućnosti YouTubea kao marketinškog alata pokazala je ovoga ljeta fenomenalna viralna kampanja za Old Spice, koju je osmislila agencija Wieden + Kennedy. Nakon što je nekoliko duhovitih TV reklama s mačo glumcem Isaiahom Mustafom postiglo veliku popularnost, agencija je putem nekoliko društvenih mreža pozvala korisnike da postave neko pitanje liku iz reklame. Nakon što su izabrana najzanimljivija pitanja, u vrlo brzom roku snimljeno je dosta kratkih filmova u kojima je 'Old Spice Man' odgovarao na njih, obraćajući se direktno odabranim korisnicima. Pogađate, filmići su se mogli pogledati na YouTubeu, odnosno postavljeni su na službeni kanal Old Spicea. Stvari su postale najzanimljivije kada su se u igru uključile poznate osobe, pa su tako pitanja putem Twittera postavili npr. osnivač Digga Kevin Rose, holivudski bračni par Demi Moore i Ashton Kutcher  te TV glumica Alyssa Milano, s kojom se 'Old Spice Man' uključio u pravi mali video flert.