studija izvodljivosti

Zagreb će odvoziti biootpad u Novsku: Evo koliko će sve to koštati, ali i detalja o obradi i prijevozu

19.10.2020 u 14:16

Bionic
Reading

Studija izvodljivosti pokazala je da bi za kompostanu u Novskoj i pretovarnu stanicu u Zagrebu trebalo oko 220 milijuna kuna. Biootpad bi se prevozio tegljačima, a postrojenje za obradu suhom fermentacijom, iako nije financijski najpovoljnije, pokazalo se kao najisplativije

Studija izvodljivosti za 'Postrojenje za obradu odvojeno prikupljenog biootpada na području Novske i pretovarne stanice na području Zagreba' pokazala je da bi cijena investicije najprihvatljivije varijante obrade biootpada u Novskoj iznosila 145,7 milijuna kuna dok bi cijena investicije potrebne za objekt u Zagrebu i opremu za prijevoz biootpada iznosila 39,9 milijuna kuna.

Podsjetimo, riječ je o projektu za koji su Novska i Zagreb potpisali sporazum u veljači prošle godine, prema kojem bi se zagrebački biootpad prerađivao u Novskoj.

U studiji, što su je izradili ljubljanski SL Consult i zagrebački IPZ Uniprojekt Terra, razmatrano je pet varijanti postrojenja u Novskoj te pretovara i načina prijevoza iz Zagreba.

Kao najprihvatljivija varijanta obrade biootpada definirana je varijanta suhe fermentacije (SF) koja uključuje anaerobni proces intenzivne biorazgradnje u fermentorima uz proizvodnju bioplina te aerobni proces stabilizacije komposta u bioreaktorima. Iako nije bila financijski najpovoljnija, bila je tek treća, odabrana je kao optimalna jer su financije bile tek jedan od parametara.

Ono što dosad nije bilo poznato jest da su sve razmatrane varijante kao polazišnu točku uzele bilancu otpada za razdoblje do 2050. godine, i to za nominalni kapacitet postrojenja od 60.000 tona godišnje.

Za cijeli objekt u Novskoj treba oko 18 tisuća kvadratnih metara zemljišta, a u postrojenju bi bilo zaposleno šest ljudi.

Iako se od početka spominjalo da bi se transport biootpada obavljao vlakom, kao najpovoljniju varijantu Studija je iznijela izgradnju pretovarne stanice biootpada s cestovnim prijevozom koja uključuje tegljač s poluprikolicom s prešom te lijevak s dvije etaže.

U ovoj varijanti na pretovarnoj stanici, koja bi se nalazila na području bivšeg Diokija na Žitnjaku, čijih je nešto manje od sto tisuća metara kvadratnih Grad prije nekoliko godina kupio za 36,5 milijuna kuna, biootpad bi se prebacivao i tegljačima prevozio do sto kilometara udaljene Novske. Stanica bi radila u jednoj smjeni i zapošljavala 37 ljudi, a osim njezine izgradnje, Grad bi morao nabaviti deset tegljača s prikolicama.

Kako je Novska dala zemljište, Zagrebu je pripalo da osigura financije. Studija je iznijela i nekoliko modela financiranja, a Zagreb to planira povlačenjem sredstava iz fondova EU-a, odnosno kroz Operativni program konkurentnosti i kohezija 2014.-2020., te od 2021. godine, istaknuli su, kreće novo financijsko razdoblje s novim programom za financiranje predmetnog projekta.

Navode kako se ukupna vrijednost investicijskog ulaganja, a koja će se prijaviti za sufinanciranje iz sredstava Europske unije, procjenjuje na 224,3 milijuna kuna, od čega prihvatljiv trošak izgradnje postrojenja za obradu odvojeno prikupljenog otpada iznosi 133 milijuna, prihvatljivi trošak izgradnje građevine za pretovar biootpada 34,5 milijuna kuna, prihvatljivi trošak ostalih projektnih komponenata 36,2 milijuna i nepredviđenih troškova u iznosu od 20,3 milijuna kuna.

No prije nego što se krene dalje, Studiju izvodljivosti trebaju prihvatiti Gradska skupština Zagreba i Gradsko vijeće Novske.

Bude li sve po planu, očekuje se da bi projekt mogao biti u funkciji 2022. godine.