'Nije točno da Grad Varaždin nije o svemu obaviješten jer intenzivno razgovaramo najmanje zadnjih godinu dana koliko sam ministar. Grad Varaždin je upoznat sa svime, štoviše prije godinu dana su date preporuke kako bi se balirani otpad trebao riješiti na zakonom prihvatljiv način, a da ne izazovemo probleme u ostalim dijelovima Hrvatske koje će onda opet morati rješavati Ministarstvo', naglasio je Mihael Zmajlović, ministar zaštite okoliša i prirode, osvrćući se tijekom boravka u Ivancu na izjavu varaždinskog gradonačelnika Gorana Habuša da je iznenađen uključivanjem Ministarstva u slučaj varaždinskog otpada
Usprkos preporukama kako ubrzati rješavanje problematike baliranog otpada u Brezju, Zmajlović je upozorio da ih Grad Varaždin nije poštivao, pa je MZOIP nezadovoljan dinamikom naumio sve presjeći te se odlučio za prisilno izvršenje inspekcijskog rješenja iz 2007. godine.
'To govori da je bilo dovoljno vremena da se nađe rješenje, ali nije. Stoga balirani otpad sada preuzima inspekcija koja će ga riješiti transparentno, putem natječaja, a nakon što se analizom utvrdi sastav otpada. Ponuditelji će, po svemu sudeći, biti sigurno izvan zemlje jer u Hrvatskoj, ma što se pričalo, ne postoje kapaciteti za obradu ove količine otpada u prihvatljivim rokovima. Dakle, i najkraći rokovi, kada se krene u sanaciju, neće biti kraći od godine dana jer se radi o ogromnoj količini od 120 tisuća tona', upozorio je Zmajlović.
Upitan o ponudi C.I.O.S.-a da se bale zbrinu u roku od tri godine u tvornici za MBO, što je povoljnije od spaljivanja u inozemstvu zbog troškova prijevoza, ministar je rekao da je tvornica u ovom trenutku u probnom radu za ishođenje uporabne dozvole koje još nema.
'Ako i kada ishode uporabnu dozvolu, godišnji kapacitet tvornice je maksimalno 25 tisuća tona. To znači da za 120 tisuća tona treba četiri do pet godina, a toliko ne možemo čekati. A cijena i tehnologija zbrinjavanja bit će predmet natječaja o kojem će svi biti informirani', ustvrdio je Zmajlović, dodavši da cijena nije presudna, ali će se težiti da bude cjenovno i ekološki prihvatljivo.
Procjenjuje se da će zbrinjavanje bala stajati oko 100 milijuna kuna.
'Zbog ovoga odvoz otpada sigurno ne bi smio poskupjeti u Varaždinu jer su građani u proteklih sedam ili osam godina kroz cijenu usluge prikupljanja otpada platili i njegovo zbrinjavanje. Stoga će dio troškova, između 50 i 60 posto, morati podnijeti Grad Varaždin, odnosno Varkom, a dio novca će dati Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Ne sumnjam da će Grad Varaždin naći rješenje jer to je odgovorno ponašanje. Dakle, građani se ne moraju ničega bojati jer ovo radimo upravo zbog njih. Brezje je ekološka bomba koja predstavlja potencijalnu opasnost za građane i okoliš', naglasio ja Zmajlović, dodavši da je pitanje koncesije pravna stvar Grada Varaždina koje će morati riješiti.
Cijena ne bi trebala biti bitno drugačija od one koja je utvrđena u prethodnom postupku, naglasio je Sven Müller, v. d. direktor Fonda, koji je prvo najavio natječaj za analizu bala.
'Nećemo dopustiti da se nudi nešto bez da se zna tehnologija koja je najbolja. S Gradom Varaždinskom smo stalno u kontaktu. Zadnji sastanak je bio 15. listopada u mom uredu s varaždinskom gradonačelnikom i županom. Nismo se mogli dogovoriti oko detalja. Ne možemo odlagati neobrađeni otad, dok je Varaždin tvrdio da se u zadnje vrijeme počelo obrađivati. Međutim, to nije u skladu sa zakonom. Ne može se odlagati otpad koji nije pravilno obrađen', upozorio je Müller.
Müller je najavio i analizu tla ispod bala.
'S pravom se građani boje da je tlo zagađeno. To je već vizualno jasno da je zagađeno tlo i vjerojatno podzemne vode, ako ništa drugo, procjedne vode su napravile svoje jer bale tamo stoje godinama. Od smrada nadalje sve je evidentno. Nakon bala, ići ćemo na tlo, vjerojatno ćemo napraviti zamjenu dijela zemlje da bi se sve moglo dovesti u prihvatljivo stanje', ustvrdio je Müller.