PREMIJERA

Audi predstavio A5 e-hybrid: Plug-in hibridni pogon donosi dinamiku, učinkovitost i veliki doseg

27.03.2025 u 01:33

Bionic
Reading

Novi modeli Audi A5 Avant e-hybrid quattro i Audi A5 limuzna e-hybrid quattro su dostupni s dvije sistemske razine snage: 220 kW (299 KS) i 270 kW (367 KS). Vozila pogoni 2.0 TFSI motor snage 185 kW (252 KS) i elektromotor koji razvija snagu od 105 kW (143 KS)

Audi je predstavio potpuno novi A5 u srpnju prošle godine. Premijerom najnovije generacije, Audi A4, dugogodišnji prodajni bestseller, dobio je naziv Audi A5. Sada, uz modele s motorima s unutrašnjim izgaranjem, Audi po prvi put nudi i dva plug-in hibridna električna vozila (PHEV) u dvije razine snage za seriju A5. Ovaj PHEV pogon donosi veću udobnost i tehničke inovacije za svakodnevnu mobilnost. Nova generacija visokonaponske baterije ima oko 45 posto veći kapacitet. Povećana učinkovitost rekuperacijskog kočenja pridonosi električnom dosegu do 110 km.

Predviđeni početak prodaje A5 e-hybrid modela u Hrvatskoj je kraj ožujka ove godine kada će biti poznate i cijene.

Uz novu obitelj A5, Audi je započeo sljedeće poglavlje u svojoj uspješnoj povijesti vozila srednje veličine s upečatljivijim jezikom dizajna, vrhunskom tehnologijom motora na unutrašnje izgaranje i novim konceptom rada. Novi plug-in hibridni modeli za seriju A5 donose još veću fleksibilnost i učinkovitost. Kako bi nova PHEV vozila bila još prepoznatljivija, Audi od danas uvodi tehnološku oznaku 'e-hybrid'.

Novi modeli Audi A5 Avant e-hybrid quattro i Audi A5 limuzna e-hybrid quattro su dostupni s dvije sistemske razine snage: 220 kW (299 KS) i 270 kW (367 KS). Vozila pogoni četverocilindrični benzinski 2.0 TFSI motor snage 185 kW (252 KS) i elektromotor koji razvija snagu od 105 kW (143 KS).

U verzijama od 270 kW (367 KS), Avant i limuzina ubrzavaju od 0-100 km/h za 5,1 s. Verzija s 220 kW (299 KS) ubrzava od 0-100 km/h za 5,9 s. Sve varijante mogu dosegnuti najveću brzinu od 250 km/h.

Srce novih A5 plug-in hibrida je nova visokonaponska baterija koja je smještena u stražnjem dijelu vozila. Audi je povećao njezin kapacitet na 25,9 kWh bruto (20,7 kWh neto), što je povećanje od otprilike 45 posto. Maksimalna snaga punjenja izmjeničnom strujom povećana je na 11 kW. Ovo povećanje snage smanjuje vrijeme punjenja s 0 na 100 posto napunjenosti baterije na samo 2,5 sata.

Audi je također značajno povećao performanse rekuperacijskog kočenja pa vozači sada mogu namjestiti stupanj rekuperacije u EV modu s pomoću tipki na kolu upravljača. Novi A5 e-hybrid u osnovi radi na električnu energiju što je dulje moguće kako bi u potpunosti iskoristio dostupnu napunjenost baterije do planiranog odredišta. Kada je ova funkcija aktivirana, vozilo automatski rekuperira energiju. To se temelji na podacima o ruti pohranjenim u navigacijskom sustavu. Novi A5 e-hybrid quattro također može automatski rekuperirati energiju i bez aktivnog navođenja rutom.

Hibridno upravljanje novih modela dizajnirano je za učinkovitost, fleksibilnost i maksimalni komfor vozača te automatski odabire optimalnu strategiju rada. Dostupna su dva modusa: 'EV' i 'hybrid'. U EV modusu, PHEV modeli rade isključivo na električnu energiju.

Tijekom vožnje u hibridnom modusu, hibridni sustav upravljanja održava određenu razinu napunjenosti prema potrebi kako bi se uštedjelo dovoljno električne energije za kasniju upotrebu, na primjer za gradsku električnu vožnju. Uz automatski hibridni modus, željena razina zadržavanja napunjenosti sada se po prvi put može pojedinačno odabrati s pomoću digitalnog klizača.

Kao i cijela A5 obitelj, PHEV modeli dolaze uz visoku razinu serijske opreme. Sportski A5 e- hybrid quattro s višom razinom snage serijski dolazi s vanjskim paketom S line, crnim stilskim paketom i staklom za privatnost – što omogućuje posebno dinamičan izgled.

Inteligentno upravljanje pogonom za veću učinkovitost

Hibridno upravljanje novih modela dizajnirano je za učinkovitost, fleksibilnost i maksimalni komfor vozača te automatski odabire optimalnu strategiju rada. Električni pogon osigurava trajno pobuđeni sinkroni motor s vršnom snagom od 105 kW. Elektromotor je integriran u kućište S tronic mjenjača sa sedam stupnjeva prijenosa. Puni okretni moment sustava dostupan je već od nula okretaja – 500 Nm u varijanti od 270 kW (367 KS) i 450 Nm za varijantu od 220 kW (299 KS).

Audi A5 Avant e-hybrid quattro: plug-in-hybrid pogon animacija Izvor: Promo fotografije / Autor: Audi

Energetska elektronika (inverter) koja se koristi u plug-in hibridnim modelima A5 novo je razvijena. Inverter je manji, lakši i učinkovitiji, čime se smanjuje potrošnja električne energije. Potrošnja u hibridnom modusu stoga je također manja.

Kapacitet baterije i gustoća energije značajno su povećani

Srce novih A5 plug-in hibridnih vozila je nova visokonaponska baterija (VN baterija) koja je smještena u stražnjem dijelu vozila. Uz 25,9 kWh (20,7 kWh neto), Audi je povećao kapacitet za otprilike 45 posto u usporedbi sa svojim plug-in hibridnim prethodnikom, A6 TFSI e.

Nasuprot tome, potreban prostor za ugradnju samo se malo povećao s obzirom na značajno povećani kapacitet. Dimenzije VN baterije su 992 × 996 × 177 mm. Dodatno razvijena i značajno optimizirana interakcija između mehaničkih disk kočnica i povrata energije putem elektromotora također je povećala učinak rekuperacijskog kočenja.

Baterijske ćelije za A5 e-hybrid raspoređene su u jednom sloju zbog dostupnog prostora u stražnjem dijelu vozila. Svaka prizmatična ćelija pohranjuje otprilike 46 posto više energije od ćelija koje su se prethodno koristile u niskopodnim vozilima u C segmentu. Svaka ćelija ima kapacitet punjenja od 70 Ah. Sirovinski sastav stanica omogućuje veću energetsku gustoću.

Energija baterije grupirana je u 17 ćelija, poznatih kao stogovi. Šest ovakvih stogova čini jednu cjelinu i povezani su u nizu.

Što se tiče rasporeda baterijskih ćelija, Audi slijedi novi pristup uz koncept 'cell-to-pack'. U ovom procesu ćelije se više ne postavljaju u baterijski modul već se lijepe izravno u kućište baterije. Rezultirajuća veća gustoća pakiranja znači da se sadržaj energije i gustoća energije VN sustava mogu povećati uz manje zauzimanja prostora. Zahvaljujući daljnjem tehničkom razvoju u kemiji stanica, veća električna snaga dostupna je u usporedbi s prethodnom generacijom, čak i pri niskom stanju napunjenosti i niskim vanjskim temperaturama.

Maksimalna moguća snaga punjenja izmjeničnom strujom povećana je sa dvofaznih 7,4 kW na trofaznih 11 kW, ovisno o odgovarajućoj infrastrukturi. Uz ovu povećanu snagu, vrijeme punjenja VN baterije od nula do 100 posto smanjeno je na samo 2,5 sata. Serijski je uključen kabel za punjenje (mode 3, tip utikača 2) za praktično punjenje kod kuće i na putu. Vlastita usluga punjenja marke Audi, Audi charging, na zahtjev omogućuje pristup brojnim AC punionicama u 29 europskih zemalja.

Više povrata energije u modusu vožnje i kočenja

U usporedbi s prethodnikom PHEV generacije modela A6, Audi je značajno povećao performanse rekuperacijskog kočenja u novom modelu A5 e-hybrid. Model PHEV u osnovi pokušava voziti na električnu energiju što je dulje moguće i u potpunosti iskoristiti dostupnu napunjenost baterije na putu do odredišta. Učinkovitost plug-in hibridnog pogona ovisi o fazama u kojima vozač makne nogu s papučice gasa. U takvim situacijama, rekuperacija vožnje kontrolira se preko definiranog usporavanja ovisno o odabranom stupnju prijenosa. Uz to, automatska rekuperacija može se unaprijed postaviti u MMI-ju u stupnjevima prijenosa D i M. Vozilo samostalno mijenja rekuperaciju. Parametri za to su podaci o ruti pohranjeni u navigacijskom sustavu, kao što su nagibi, radijusi zavoja, znakovi s nazivima mjesta i ograničenja brzine.

Drugi važan faktor je promet ispred. Čim se odabere automatsko rekuperacijsko kočenje, prediktivni signali šalju se u funkciju rekuperacijskog kočenja motorom uz pomoć potpore za predviđanje učinkovitosti (Predictive Efficiency Assistant (PEA)). Novi A5 e-hybrid također može izvršiti automatsko rekuperacijsko kočenje bez aktivnog navođenja rutom.

Kada se papučica kočnice pritisne tijekom usporavanja, A5 Avant e-hybrid quattro i A5 Limousine e-hybrid quattro mogu povratiti do 88 kW snage i pohraniti je u VN bateriju. Kada radi kao generator, elektromotor provodi više od 90 posto svih procesa usporavanja. Integrirani sustav upravljanja kočnicama (iBRS) osigurava optimalno kočenje i najbolji mogući povrat energije. Hidrauličke kočnice kotača koriste se samo za jače manevre kočenja. Ovo nema utjecaja na osjećaj kočenja za vozača, jer su papučica kočnice i hidraulika kočnice odvojeni.

Razina rekuperacije namješta se s pomoću ručica na upravljaču

Zahvaljujući novoj arhitekturi elektronike E³ koja se koristi u PPC platformi, stupanj rekuperacije u električnom modusu vožnje (EV modus) može se podesiti na tri različite razine pomoću ručica na upravljaču, baš kao u potpuno električnim modelima. Lijeva ručica (minus) koristi se za odabir električnog kočenja i odgovarajuće razine rekuperacije. Desna ručica (plus) može se koristiti za smanjenje razine rekuperacije. Ručice se tako mogu koristiti za postavljanje više razine usporavanja prije skretanja, na primjer. Na nultoj razini, plug-in hibrid slobodno vozi bez dodatnog otpora kada se noga skine s papučice gasa. To znači da se energija obnavlja samo kada se pritisne kočnica.

Inteligentna operativna strategija za maksimalnu učinkovitost

U novim modelima A5 PHEV dostupna su dva modusa: 'EV' i 'hybrid'. U EV modusu, PHEV modeli rade na električnu energiju. Motor na unutrašnje izgaranje uključuje se samo u sljedećim situacijama: namjerno poništavanje odabira EV na traci prekidača ispod panoramskog zaslona ili putem MMI-ja; u programu vožnje S; putem odabranog modusa sustava dinamičkog upravljanja Audi drive select; ili tijekom pokretanja navođenja rutom s aktiviranom hibridnom potporom.

Ako je aktivirano navigacijsko navođenje rutom, hibridna potpora pri odabiru modusa vožnje uzima u obzir podatke o ruti. Motor na unutrašnje izgaranje uključuje se i kod do kraja pritisnute papučice gasa (kick-down), a EV modus je deaktiviran dok se pritisak na papučicu ne popusti.

Ako se nijedna od ovih situacija ne dogodi, novi PHEV modeli koriste VN bateriju u EV modusu dok se potpuno ne isprazni. Digitalnim klizačem koji se koristi za kontrolu željenog stanja napunjenosti putem MMI-ja u hibridnom modusu nije moguće upravljati u EV modusu; to je zato što će napunjenost baterije biti u potpunosti iskorištena u električnom modusu. U EV modusu, brzina vozila ograničena je na 140 km/h. PHEV modele moguće je pokrenuti u EV ili hibridnom modusu, a zadnji korišteni modus bit će postavljen kao zadani kada se vozilo sljedeći put pokrene.

Tijekom vožnje u hibridnom modusu, hibridni sustav upravljanja održava stanje napunjenosti baterije na potrebnoj razini kako bi se uštedjelo dovoljno električne energije za kasniju upotrebu, primjerice za gradsku električnu vožnju. A5 limuzina e-hybrid quattro može prijeći do 116 km u čisto električnom pogonu u skladu s EAER City vrijednošću WLTP-a.

Kada je u pitanju potrošnja optimizirana za učinkovitost, hibridni modus je najučinkovitiji i za kratke i za duge udaljenosti. Ovisno o situaciji u vožnji i potrebama vozača za snagom, operativna strategija odlučuje hoće li se voziti u električnom ili hibridnom modusu kako bi bila što učinkovitija. PHEV model preferira vožnju na električnu energiju u urbanim sredinama. Pri većim brzinama povećava se udio hibridne vožnje. Uz aktivno navođenje rutom, operativna strategija uzima u obzir planiranu rutu; automatski se odabire najbolja moguća energetska konfiguracija za željenu rutu. Za postizanje najveće učinkovitosti vozilo izračunava koji su dijelovi rute prikladni za električnu vožnju. Na primjer, električna vožnja poželjna je tamo gdje je vjerojatno da će brzine biti manje, kao što su urbana područja i prometne gužve. Kada je hibridni asistent aktiviran i navođenje rutom uključeno, postavke kao što su željena razina zadržane napunjenosti bit će zanemarene kako bi se osigurala učinkovita operativna strategija.

Audi predstavio A5 e-hybrid
  • Audi predstavio A5 e-hybrid
  • Audi predstavio A5 e-hybrid
  • Audi predstavio A5 e-hybrid
  • Audi predstavio A5 e-hybrid
  • Audi predstavio A5 e-hybrid
    +29
Audi A5 e-hybrid Izvor: Promo fotografije / Autor: Audi

Uz automatski hibridni modus, željena razina zadržane napunjenosti sada se po prvi put može pojedinačno postaviti s pomoću digitalnog klizača. Vozači ga mogu koristiti za precizno definiranje visoke razine napunjenosti VN baterije. Razinu napunjenosti možete namjestiti i prije putovanja, kako bi na odredištu bilo dovoljno energije za električnu vožnju ako to želite ili ako tamo nema mogućnosti punjenja.

Željena razina zadržane napunjenosti može se postaviti u definiranim koracima s pomoću digitalnog klizača na postotnoj ljestvici. Ako je vrijednost ciljanog stanja napunjenosti (SoC) ispod stvarne vrijednosti SoC, baterija će se isprazniti do te vrijednosti. Ako se ciljna i stvarna vrijednost podudaraju, snaga će uglavnom dolaziti od motora na izgaranje za održavanje razine napunjenosti. Ako je ciljna razina napunjenosti iznad stvarne razine napunjenosti, vozilo će se napajati motorom na unutrašnje izgaranje za ponovno punjenje baterije.

Baterija se puni s ciljem maksimiziranja učinkovitosti i smanjenja utjecaja na okoliš. To znači da motor na unutrašnje izgaranje puni bateriju samo pri brzinama iznad 65 km/h; pri malim brzinama, razina napunjenosti jednostavno se održava. Time se maksimizira učinkovitost i omogućuje djelomično električna vožnja u gradu ili u kreni-stani prometu. Bateriju je na ovaj način moguće napuniti do 75 posto. To osigurava maksimalnu učinkovitost punjenja baterije tijekom vožnje. Za povećanje napunjenosti baterije iznad 75 posto potreban je vanjski AC izvor punjenja.

Opsežna serijska oprema

Kao i cjelokupna A5 obitelj, PHEV modeli dolaze uz visoku razinu serijske opreme. To uključuje progresivno upravljanje, navigaciju, MMI panoramski zaslon i induktivno punjenje telefona. Osim toga, PHEV modeli serijski dolaze s 3-zonskim automatskim klima-uređajem, klimatiziranjem u mirovanju i 18-colnim kotačima. Avant ima prtljažnik volumena 361 l.

Preklapanjem stražnjih sjedala – serijski u omjeru 40:20:40 – volumen prtljažnika povećava se na 1306 l. Kapacitet prtljažnika Limousine je 331 do 1175 l. A5 smije vući kočenu prikolicu mase do 1900 kg i nekočenu prikolicu mase do 750 kg. Najveće dopušteno opterećenje krova je 90 kg, a najveće okomito opterećenje kuke je 80 kg.

Serijski klima-uređaj s električnim kompresorom rashladnog sredstva ne radi samo tijekom vožnje, već može raditi i prije polaska. Po želji, klima-uređaj će osigurati ugodnu temperaturu u unutrašnjosti i prije nego uđete u vozilo. Može se programirati izravno u vozilu ili putem myAudi aplikacije.

Uz doplatu je moguće i aktiviranje dodatnih opcijskih značajki kao što su grijanje sjedala, ventilacija sjedala, grijanje kola upravljača i grijanje staklenih površina. Tijekom otključavanja vozila pomoću ključa na daljinsko upravljanje, također se može pokrenuti funkcija 'brzo upravljanje klima-uređajem'. To znači da se unutrašnjost može brzo ohladiti čak i bez aplikacije.

Serijski 3-zonski automatski klima-uređaj automatski regulira temperaturu zraka, volumen i raspodjelu odvojeno za vozača, suvozača i stražnji red sjedala. Klimatiziranje u mirovanju može se podesiti ili aktivirati u MMI-ju ili jednostavno putem myAudi aplikacije.

U sportski dizajniranom modelu A5 e-hybrid quattro s 270 kW (367 KS) snage, paket S line, Black optik paket i zatamnjena stražnja stakla za posebno dinamičan izgled dio su serijske opreme. Kao i kod modela Audi S5, e-hybrid quattro sa 270 kW (281,5 KS) dolazi s LED prednjim svjetlima plus i LED stražnjim svjetlima pro.

Pomoć pri parkiranju plus s prikazom udaljenosti i kamerom za vožnju unatrag, sportska sjedala s presvlakama u kombinaciji koža/umjetna koža, sportski ovjes, 19-colni kotači i crvene kočione čeljusti zaokružuju opsežnu serijsku opremu.

Varijante s 220 kW (299 KS) serijski dolaze s 18-colnim kotačima i 3-zonskim automatskim klima-uređajem među ostalim značajkama. Svi su A5 modeli za europsko tržište također opremljeni grijanim prednjim sjedalima.

Audi smartphone sučelje povezuje pametni telefon s vozilom i prikazuje njegov sadržaj izravno na MMI zaslonu osjetljivom na dodir. Prednja sportska sjedala pružaju još veću udobnost i bolju bočnu potporu u zavojima s četverosmjernom električno podesivom lumbalnom potporom, ručnim namještanjem potpore za bedra, integriranim naslonima za glavu i naglašenim bočnim osloncima sjedala.