Dok proizvođači automobila iz godine u godinu unapređuju vlastite modele, zrakoplovi imaju znatno duže životne vjekove. Uzmimo za primjer ruski Tupoljev Tu-95 koji je u upotrebi od početka 50-ih godina prošlog stoljeća
Ova leteća tvrđava, koju mnogi od milja zovu medvjed, i danas obnaša dužnost patroliranja ruskim granicama, a renome među ljubiteljima avijacije stekao je na račun buke koju stvara od trenutka kad upali motore.
Tu-95 je, naime, neslužbeno najbučniji avion na svijetu, a ovu ne pretjerano laskavu titulu za jedan špijunski avion najvjerojatnije može zahvaliti dizajnu propelera.
Ruski bombarder ima ih po dva na svakom motoru te ih rotira u suprotnim smjerovima. Koliko ovo buke stvara najbolje sugerira video isječak kojeg možete pogledati u nastavku. Preporučljivo je stišati zvučnike prije pokretanja zapisa.
Ni jedan video ne može vjerno prenijeti glasnoću, no vjerovat ćemo BBC-u kad kaže da je Tu-95 toliko bučan da američke podmornice pomoću sonara mogu osjetiti njegovo prelijetanje, te da ga piloti borbenih zrakoplova, koji mu nerijetko čine pratnju na granicama EU, čuju preko buke vlastitih mlaznih motora.
Dvostruki propeleri nemaju samo mane, zapravo Tu-95 čine najbržim propelercem na svijetu. Civilna izvedba ovog zrakoplova 1960. je poletjela brzinom od 870 km/h što je rekord koji još uvijek nitko nije uspio srušiti. Tu-95 je također izrađen u izvedbi na nuklearni pogon, no projekt se pokazao neisplativim pa se od njega odustalo 60-ih godina prošlog stoljeća.
Tupoljev je izradio 500 primjeraka medvjeda a u upotrebi ih je još 50-ak. Ondje će uz veće ili manje remonte i ostati, bar do 2040 jer ih Rusi jednostavno nemaju čime zamijeniti.