Prije dva dana zatvoren je autosalon u Frankfurtu, koji je ove godine zabilježio 560.000 posjetitelja, što je čak tridesetak posto manje u odnosu na 2017. Veliki razlog za brigu?
Iako smo u jednom od izvještaja s ovoga značajnog događanja za europsku autoindustriju rekli da nije razočarao, barem prema nekim od izloženih primjeraka noviteta, situacija je ozbiljna. Štoviše, neki stručnjaci ovom i sličnim autosalonima predviđaju skoru propast.
Teško je doći do drukčijeg zaključka nakon što je broj posjetitelja ovogodišnjeg izdanja pao za gotovo trećinu. Ali i prije početka nad Frankfurt su se nadvili tamni oblaci. Nedolazak mnogih svjetskih proizvođača automobila, uključujući Toyotu, Renault, Peugeot, Nissan, Fiat i Ferrari, bio je ozbiljan udarac za organizatore, Njemačko udruženje automobilske industrije (Verband der Automobilindustrie ili VDA). Osim toga, tisuće klimatskih aktivista prosvjedovale su ispred ulaza, podcrtavajući napetost između njemačke automobilske industrije i klimatskih ekoloških aktivista.
Unatoč silnom naporu prisutnih proizvođača automobila koji su demonstrirali rastuću opredijeljenost za dekarbonizaciju svoje proizvodne palete novim električnim modelima kao što su Porsche Taycan, Opel Corsa i Volkswagen ID.3, nisu uspjeli do kraja pobuditi interes javnosti.
Ovogodišnje izdanje autosalona u Frankfurtu, kada se sve zbroji, posjetilo je 560.000 posjetitelja, navodi VDA. To se uspoređuje s brojkom od 810.000 s bienalnog autosalona, koji se izmjenjuje s onim u Parizu, zadnji put održanog 2017. usred dizelske krize Volkswagen grupe i govora o zabranama vožnje u zagađenim europskim gradskim središtima. I već tada vodila se rasprava o tome ima li ova izložba pravi format jer je broj posjetitelja pao s 931.700 u 2015. godini, što je bila najveća posjećenost u posljednjih osam godina.
Automobilske izložbe od Detroita do Pariza suočavaju se s trendom pada zainteresiranosti ne samo posjetitelja, već i izlagača povezanih s autoindustrijom u cjelini. Danas se sve veći broj automobilskih kompanija fokusira na marketinške napore na samostalnim, modernijim prezentacijama najnovijih proizvoda. No treba reći i da Frankfurt ove godine nije imao sreću jer je globalni štrajk protiv klime, koji je vodila mlada švedska aktivistica Greta Thunberg, pao baš na posljednji petak održavanja IAA.
Zabilježen je i osjetan pad zakupljenog izložbenog prostora. Scenografije izlagača bile su jednostavnije i ekonomičnije. Bivši direktor Opela Karl Thomas Neumann napisao je kako je ovogodišnji autosalon u Frankfurtu bio ogroman neuspjeh i 'tužna sjena onoga što je nekad bio'. Predvidio je da idućeg izdanja 2021. godine neće biti.
U budućnosti će event menadžeri, koji su dosad predlagali jako skupa rješenja sajamskih izlaganja svojim direktorima marketinga, morati potpuno promijeniti izlagačku strategiju. Razlog leži u onome što posjetitelje obeshrabruje da dođu na ovakva događanja. Bilo da se radi o digitalnim platformama ili fizičkim tržištima, ovo može biti pogubno kada je trend protiv vas.
Predsjednik VDA Bernhard Mattes rekao je da je udruga vrlo zadovoljna zanimanjem javnosti za ovaj autosalon, rekavši da je događaj postigao 'nove dimenzije' u videozapisima na društvenim medijima. 'U digitalnom dobu, ono što se računa više nije samo broj pokrivenih četvornih metara, već relevantnost', rekao je.
Organizatori planiraju pomladiti format autosalona tako što će mu pružiti više osjećaja tematskog parka i prenijeti koncept mobilnosti sa sajmova u grad kako bi uključio ljude u njihov svakodnevni život.
'Pitanje lokacije povezano je s time', rekao je Mattes, a koji je samo nekoliko sati nakon što je autosalon u Frankfurtu službeno počeo, najavio da će odstupiti sa svoje funkcije krajem godine. Frankfurt ostaje u igri, izjavio je, s drugim opcijama.
Njemački mediji priopćili su kako će odluka o formatu i lokaciji biti donesena u proljeće sljedeće godine. Berlin bi, s mladom, tehnički potkovanom populacijom od 3,75 milijuna ljudi i brojnim mobility startupovima, mogao biti pravi izbor lokacije za sljedeće izdanje, navode njemački Bild. Naravno, pod uvjetom da sljedećeg izdanja IAA uopće bude, jer pogledajmo samo sudbinu Velike nagrade Njemačke u Formuli 1, koja se godinama održavala na Hockenheimu. Čak ni prebogata Njemačka i njezino ogromno tržište više nemaju interesa za ovu nevjerojatnu skupu jednogodišnju priredbu, pa je ispala iz F1 kalendara za sljedeću godinu. Hoće li se ikada više vratiti? Malo vjerojatno.