Specijalni Kodiaq za češku policiju koristi motor i kočnice iz RS verzije, pa ima dvolitreni četverocilindrični benzinski motor snage 180 kW (245 KS), automatski DSG mjenjač i pogon na sve kotače. No to nije sve!
Kada je češka policija preuzela prvih 50 posebno modificiranih Škoda Kodiaqa, organizirala je demonstraciju PIT manevra, što je skraćenica za Precision Immobilisation Technique ili Pursuit Intervention Technique (hrv. Precizna tehnika imobilizacije ili Intervencijska tehnika potjere). Škode Kodiaq, koje će koristiti prometna policija i interventne jedinice, za ovaj su manevar pripremljeni ne samo posebnim sigurnosnim okvirom, već i obukom svojih posada.
PIT manevar se sastoji od policijskog automobila koji gurne progonjeno vozilo iza stražnjeg kotača tako da se auto okrene i zaustavi. Mogli smo isprobati kako to funkcionira na suvozačevom mjestu i u policijskom automobilu i u automobilu 'lošeg momka'.
Iz perspektive 'lošeg momka'
Prvo ulazimo u Škodu Octaviu, koja glumi automobil kojeg juri policija. Prije nego što nas Kodiaq koji nas juri gurne, razgovaramo s vozačem o okolnostima manevra: 'Ljudi misle da će vozač skrenuti i neće dopustiti manevar, ali stvarnost je drugačija. Vozač za kojim se traga usredotočen je na sebe, ne promatra baš svaki pokret policijskog automobila. Pod stresom je, mora paziti na cestu ispred sebe, treba pravilno kočiti prilikom skretanja, a to su trenuci u kojima policajac može koristiti PIT manevar,' objašnjava David Varchola, stručnjak za policijske metode obuke.
Dodaje kako policajci u velikoj većini slučajeva manevar pokušavaju izvoditi nižim brzinama do 60 km/h, kada su rizici povezani s mogućim sekundarnim udarom automobila koji se vrti minimalni. 'Međutim, službenik uvijek mora procijeniti situaciju u smislu specifičnih okolnosti', naglašavajući da izvršenje mora biti sigurno. I sad se Octavia vrti. Nema udarca, samo najmanje gurkanje, i auto se već okreće preko ceste. Za nekoga tko je prošao kroz trening sklizanja, zapravo se uopće ne čini dramatično. To pokazuje koliko je zapravo malo potrebno.
Iz perspektive policije
Međutim, iz perspektive automobila koji ga progoni, situacija nije jednostavna. 'Ne smije doći do sudara. Morate doći na dodirnu udaljenost i ubaciti se u automobil koji jurite,' objašnjava Josef Jeřábek, vozač policijskog Kodiaqa iz Praške motorizirane jedinice za hitne slučajeve, koji je pomogao uvođenje metode u Češkoj. Ono što je iznenađujuće za promatrača je koliko policajac mora okretati upravljač kako bi doista proklizao automobil ispred sebe - gotovo potpuno. Prema Jeřábeku, postoji još jedan razlog za to osim prijenosa sile: 'U biti se moram voziti kroz automobil koji vrtim. Ne mogu dopustiti da se vrti ispred mene' kaže.
Nakon izvođenja manevra, policajac se odmah okreće i dolazi iza zakrenutog automobila kako bi ga dodirnuo s leđa. Na testnoj stazi to izgleda drugačije, ali u praksi on obično tako blokira drugi automobil, onemogućujući dalje kretanje jer zakrenuti auto završi u jarku, uz zaštitnu ogradu, zid i slično. Policijski auto prikliješti progonjeni automobil na prepreku nakon izvođenja manevra. 'Zato izvodimo manevar. Zaustavljamo nesavjesne vozače koji bi mogli ozlijediti ili ubiti nekoga ako nastave voziti. Želimo biti sigurni da neće nastaviti voziti', kaže Jeřábek.
Ne samo okvir
Automobili s kojima policijski službenici mogu izvoditi PIT manevar opremljeni su posebnim okvirima. Imaju ih Octavije koje su ranije isporučivane policiji, kao i modeli Kodiaq modificirani za policiju. 'Bila je čast za naš tehnički razvoj razviti ovaj zaštitni okvir prema specifikacijama i potrebama policije Republike Češke,' kaže Martin Jahn, član Upravnog odbora za prodaju i marketing. 'Dizajn okvira temelji se na našem praktičnom iskustvu i osigurava maksimalnu apsorpciju energije iz ovih manevara tako da se sile ne prenose na nosive dijelove vozila. To je trajnije i robusnije rješenje od onog koje koristi američka policija od koje smo naučili PIT manevar,' kaže Jeřábek, hvaleći postignuto rješenje.
Praktična demonstracija to samo potvrđuje. Iako je Kodiaq manevar na testnom poligonu izveo možda dvadesetak puta, testni automobil je sasvim u redu osim nekoliko ogrebotina na prednjem braniku. Čak i gonjena Octavia, koja je uvijek bila pogođena u predio iza desnog stražnjeg kotača, izgleda u iznenađujuće dobroj formi nakon ovih opetovanih manevara. To pokazuje i da su Škode otporni automobili, ali i da je ova tehnika zaustavljanja automobila u bijegu maksimalno nenasilna. Prema riječima policajaca, sam PIT manevar vrhunska je uporaba okvira koji se inače uglavnom koristi za blokiranje automobila i druge slične radnje.
Uz okvir, tipičnu policijsku livreju te obavezna svjetla i sirenu, novi policijski SUV-ovi imaju i drugu posebnu opremu: tu su radio uređaji, dodatno unutarnje osvjetljenje, dodatni USB priključci, utičnica od 230 volti i držač za notepad sprijeda suvozačevog štitnika od sunca. 'To su praktične sitnice temeljene na našim svakodnevnim potrebama i saznanjima. U prošlosti zapravo nismo imali gdje zapisati registarsku oznaku vozila sumnjivog vozila kako bismo njegov broj mogli stalno imati pred sobom,' kaže Jeřábek. Još jedna posebnost je sigurnosni pojas na stražnjim sjedalima koji se kopča prema van, pa ima kopču kod vrata. To je tako da policajac ne mora posezati preko tijela osobe kada je sputava.
Postoje i posebni pretinci na stražnjoj strani sklopivih naslona stražnjih sjedala. Ovdje prometni policajci drže registrator za potrebnu dokumentaciju i drugu opremu, a patrolna kola za 'prvi odgovor' imaju pretinac za dugo oružje. Preklapanje sjedala daje brz i jednostavan pristup tim predmetima, jer je i prtljažnik automobila obično pun opreme. Tu su i aparati za gašenje požara, defibrilator i drugi uređaji te osnovna oprema za prvu pomoć. 'Ove patrole stižu do pet minuta u urbanim područjima i obično do deset minuta u ruralnim područjima. U svim hitnim slučajevima oni su prvi tamo, obično stižu na lice mjesta prije vozila hitne pomoći, tako da znaju kako pružiti prvu pomoć i često obavljaju spasilačke poslove u zgradama punim dima,' kaže predsjednik češke policije Martin Vondrášek, objašnjavajući čemu sve služi oprema.
Netradicionalni Kodiaq
Specijalni Kodiaq za češku policiju koristi motor i kočnice iz RS verzije, pa ima dvolitreni četverocilindrični benzinski motor snage 180 kW (245 KS), automatski DSG mjenjač i pogon na sve kotače. Međutim, podvozje automobila je podignuto, a kotači od 18 cola imaju obične metalne felge, koje su izdržljivije od aluminijskih kotača. Nepotrebno je reći da je unutrašnjost dizajnirana imajući na umu praktičnost, tako da nećete pronaći sportska sjedala, ali automobil ima prilagodljivo podvozje i mnoštvo drugih korisnih značajki. Ali zbog eventualnosti korištenja PIT manevra, policijski Kodiaq nema Front Assist koji bi spriječio takve manevre. Modeli Kodiaq koji trenutno ulaze u službu češke policije su najnapredniji policijski automobil koji je Škoda razvila i isporučila do danas. Ukupno je češki proizvođač automobila od 1993. češkoj policiji isporučio više od 23.000 automobila.
Naravno, i hrvatska policija koristi Škoda vozila, o čemu smo pisali prije godinu i pol.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'