Naš je testni osvježeni Model 3 oznake Long Range Dual Motor All-Wheel Drive, samim time mu je i domet povećan, a proizvođač navodi kako je isti 678 km. I opet, kako ustvari neznamo pouzdano njegov kapacitet baterije, nagađamo da je on 82 kWh (300 MJ)
Ulazak u svijet američkog proizvođača isključivo električnih automobila, Teslu, nepobitno, barem zasad, kreće s trenutno njihovim najmanjim automobilom, Model 3. Mi smo u taj svijet zaronili još u rujnu 2021. testirajući Model 3, s dvostrukim elektromotorom, po jednim na svakoj osovini, i s pogonom na sve kotače.
Ako smo i imali određeni stupanj nezainteresiranosti za ovu marku, kad je općenito riječ o njihovoj sposobnosti masovnije proizvodnje potpuno električnih vozila, gotovo smo za 180 stupnjeva promijenili prvotno mišljenje. Zašto je tome tako?
Odgovor će se vjerojatno naći u samom konceptu njihovih vozila, a dosad smo ih u ove tri godine vozili ukupno 5, i to redom: Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive, Model Y Long Range Dual Motor All-Wheel Drive, Model Y Performance Dual Motor All-Wheel Drive, Model S Long Range Dual Motor All-Wheel Drive i posljednji u ovom nizu, Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive. Dakle, od ostatka game Teslinih automobila nismo još isprobali Model X i naravno Cybetruck, monstruozan, ali i ingeniozan, svemirski pick-up koji još nije stigao na naše tržište.
Naravno, to što smo isprobali Teslinih pet modela, ne znači i da smo proniknuli u sve njihove tajne, ali nam dobro pokazuje smjer kojim ovaj globalni projekt, njihovog tvorca Elona Muska, namjerava stići na svoje odredište. Osim toga, kroz Autozonu smo u proteklih pet godina isproabli još i pedesetak potpuno električnih automobila ostali globalnih proizvođača, s puno duljom tradicijom u proizvodnji automobila od Tesle.
Dobro, po čemu je Tesla, odnosno njihovi modeli, drugačija od svih? Vrlo jednostavno, rekli bismo, u njihovim vozilima nema ničega previše ili barem – bespotrebnog. A opet, čini se da za relativno pristojne novce dobivate neuobičajene stvari, pa čak i od ulaznog modela – Modela 3. Spomenimo samo nekoliko podataka, prvi Model 3 koji smo vozili je imao više od 400 KS, ubrzanje od 0 do 100 km/ u 4,4 s, krajnju brzinu od 233 km/h, pogon na sva četiri kotača i domet s jednim punjenjem , kao što proizvođač navodi od 614 km. Možda ne baš toliki domet, ali i sama brojka je zapanjanjujuća, čak i da su se prevarili u nekih dvjestotinjak kilometara, ali... ni u tome se nisu baš toliko.
Nadalje, ove gore spomenute brojke se ne odnose na neki dizajnerski spektakularan moćan supersportski automobil, već na Model 3, dizajnerski posve neupadljiv automobil. No aerodinamika, barem kako ju Tesla shvaća, u njihovim nacrtima ima neku posve jednostavnu filozofiju. Jednostavno, učinkovito, bez razmetanja. To se odnosi, pa gotovo identično, i na uređenje kabine. Jednostavno, čistih linija, materijali koji se doimaju i kvalitetnije nego što to oni doista i jesu, bez bespotrebnih dugmića ili polugica. Štoviše, bez ikakvih dugmića, pa čak i bez vozačkog instrumenta. Sve je riješeno ogromnim središnjim 15-inčnim (dijagonala 38,1 cm) dodirnum zaslonom. Nema čak niti unutrašnjih kvaka za otvaranje vrata, umjesto toga električno dugme koje kad pritisnete – vrata se jednostavno odškrinu, a na vama je da ih samo odgurnete i izađete. OK, postoji i rezervni mehanički sustav kako biste mogli otvoriti vrata ukoliko potpuno ispraznite bateriju.
Ili, recimo, njihov Autopilot sustav autonomne vožnje. U prethodno testiranom modelu je on naveden kao napredni sustav pomoći vozaču koji je klasificiran kao automatizirani sustav razine 2 za upotrebu samo s potpuno pažljivim vozačem s rukama na upravljaču. To znači da Autopilot također pomaže u nadzoru vozača. Kada se pravilno koristi, Autopilot smanjuje ukupno opterećenje vozača, a osam vanjskih kamera, radara i 12 ultrazvučnih senzora pruža dodatni sloj sigurnosti koji samo dva oka ne bi imali.
Osim toga, Tesline supercharger postaje za punjenje električnom energijom, su priča za sebe. Tada smo, u rujnu 2021. testirajući Model 3 naravno odlučili dopuniti njegovu bateriju. Priključili smo se na punjač i otišli popiti kavicu u obližnji kafić, promatrajući sam proces punjenja na svom Tesla programu na svom pametnom telefonu. S početnih 150 kW snage punjenja u niti pola sata smo napunili bateriju Modela 3 na posve dovoljnih 73 posto kapaciteta. Ma nismo na miru niti kavicu ispili! Ipak treba reći da s napunjenošću baterije snaga punjenja pada na npr. u točki napunjenosti od 73 posto na nekih 57 kW, pa bi za preostalu razliku do 100 posto malo potrajalo – još nekih 35 minuta.
Mogli bi tako unedogled, ali pozabavimo se ipak ovotjednom testnom Modelu 3, koji je u razdoblju između dva vožena modela iste nomenklature, točnije, početkom rujna doživio i svoje prvo značajnije ažuriranje. Vidjeti ćemo što je to zapravo novog kod Modela 3, pa krenimo redom.
Ažurirani Model 3
Dakle, šest godina nakon što je prvi automobil sišao s proizvodne trake i više od 2 milijuna jedinica kasnije, Tesla je značajno ažurirala Model 3 Rear-Wheel Drive sa stražnjim pogonom i Long Range All-Wheel Drive s pogonom na sve kotače. Mnogi su zazivali i neko ranije ažuriranje, facelift, ali Tesla to tako ne radi, a niti neće. Oni će po svojem, po sitno preko OTA ažuiriranja softvera.
Ipak, ovo veliko ažuriranje donosi više profinjenosti, udobnosti i vrhunske kvalitete - iznutra i izvana - dok ostaje vjeran svojoj elegantnoj, jednostavnoj estetici dizajna. Nisu odstupili od onoga što je Model 3 učinilo globalnim bestselerom: pružanje velikog dometa i učinkovitosti s performansama sportskih automobila i rukovanjem po pristupačnoj cijeni.
Nadograđeni Model 3 odmah je prepoznatljiv kao Model 3 s profinjenom karoserijom i izgledom, boljim aerodinamičkim učinkom, novim osvjetljenjem i potpuno novim interijerom koji podiže ono što kupci vole kod Modela 3. Tesla tvrdi da je više od 50 posto komponenti Modela 3 osvježeno kao odgovor na povratne informacije kupaca, s krajnjim ciljem poboljšanja profinjenosti i udobnosti.
Nadograđen vanjski dizajn
Iako to na prvi pogled i nije osobno primjetno, Tesla je 'neprimjetno' učinila sve da Model 3 bude još učinkovitiji. Usotalom, usporedite sami dva testna Modela 3.
Model 3 je optimiziran kad je riječ i o aerodinamici, pa je ovaj model sada modernijeg fastback oblika. Prednja svjetla sada su s potpuno novom estetikom. Oštrije linije karoserije i aero-optimizirane površine smanjuju otpor, smanjuju buku vjetra i povećavaju domet. Prednja maska je sada još jednostavnija.
Straga, difuzor dolje je profiliraniji, nestale su povelike 'mačje oči' s branika, a zamijenile su ih one diskretnijih dimenzija spuštenim skorz na difuzor. Amblem Tesle straga je zamijenjen natpisom TESLA. Stražnja svjetla su modernizirana, sa super svijetlim bojama i ažuriranim stilom integrirana su u podizna vrata radi boljeg pristajanja.
S uklonjenim prednjim svjetlima za maglu radi elegantnijeg prednjeg kraja i novom zračnom zavjesom postavljenom na stražnjem rubu preoblikovanog poklopca motora, novi Model 3 ima koeficijent otpora od 0,219, što je puno bolje od već impresivnog Cd od 0,23.
Što se dimenzija osvježenog Modela 3 tiče, one su sljedeće: duljina 4720 mm (prethodno 4694 mm), širina bez retrovizora 1850 mm (prethodno 1849 mm), a s otvorenim retrovizorima 2089 mm (prethodno 2088 mm), visina 1441 mm (prije 1443 mm), međuosovinski razmak 2875 mm (identičan prethodnom modelu). Širina traga kotača - prednjih i stražnjih je 1584 mm. Visina od podloge 138 mm (prethodno 140 mm). Težina našeg testnog vozila je 1828 kg (prethodno 1844 kg).
Vuča prikolice je moguća do težine od 1000 kg. Kad je riječ o volumenu prtljažnih prostora treba reći da Model 3 ima straga volumen od 594 l (iza drugog reda sjedala), a sprijeda u 'frunku' 88 l, što daje ukupan volumen od 682 litara s petero putnika.
Kotači i gume su redizajnirani, nudeći ažurirani stil s poboljšanom aerodinamikom, uparen s gumama optimiziranim za buku i domet. Tako je naš ovotjedni testni model imao aerodinamičke 18-colne 'Photon' kotače sa izvrsnim zimskim Pirelli Sottozero 3 gumama dimenzija 235/45R18. Podsjetimo, i prethodni testni model je imao identične dimenzije kotača i guma.
Model 3 dostupan je u dvije nove boje: Ultra crvena (boja visoke kromatizacije s dinamičnom dubinom stvorena višeslojnom bojom. Zamjenjuje Red Multi-Coat.) i Stealth Grey siva (bogata i dinamična tamno siva metalik boja koja naglašava oblik Modela 3. Zamjenjuje Midnight Silver Metallic.). Treba reći i kako su obje nove boje posebno dizajnirane tako da mijenjaju boju ovisno o osvjetljenju i kutu gledanja. Pogledajte razliku izmedju ove dvije crvene boje i sve će vam biti jasnije.
Unutrašnjost
Većina poboljšanja unesenih u Model 3 primjetna su u kabini, koja je potpuno redizajnirana. Naravno, ono što ćete odmah primjetiti je izostanak dosadašnjih ručica straga na kolu volana (baš kao i u testiranom Modelu S) pa čak niti polugica za žmigavce ili odabira smjera kretanja ('mjenjač') kao u modelu Y ili starijem Modelu 3. O samoj kontroli funkcija automobila nešto kasnije u dijelu koji opisuje vožnju ažuriranim Modelom 3. A i kolo volana je redizajnirano i modernijeg oblika središnjeg dijela.
Sama kabina osvježenog Modela 3 se odlikuje arhitekturom kabine poput čahure s vrhunskim materijalima (pravi aluminij, tekstil itd.) i povišenim razinama izvedbe. Sva sjedala su nova – prednja i stražnja. Prednja sjedala sada imaju ventilaciju, a grijana sjedala sa svih strana, kao standard, potpuno su integrirana u automatske kontrole klime.
Redizajnirana središnja konzola prekrivena aluminijem, prostrano spremište, dva bežična punjača za telefon. Prijenosna računala s brzim punjenjem i više s jednim prednjim i dva stražnja USB-C priključka za punjenje, svaki s do 65 W snage.
Sve je jednostavno povezano preko Bluetootha za sinkronizaciju svega, od kontakata do glazbe.
Primjetan je i novi super svijetli središnji zaslon od 15,4 inča s velikim odzivom, koji je iste veličine kao i prije, ali s više iskoristive površine zaslona zahvaljujući tanjem okviru. Ima prilagodljivo korisničko sučelje i s vremenom postaje sve bolje s OTA ažuriranjima.
Po prvi put, Model 3 nudi prilagodljivo ambijentalno osvjetljenje cijele kabine. Vlasnici mogu uskladiti boju sa svojim raspoloženjem dana brzim dodirom. Naravno, ukoliko su baš jako raspoloženi da se time poigraju.
Putnici na stražnjim sjedalima sada imaju pristup novom stražnjem zaslonu od 8” s integriranom kontrolom klime, ventilacijom i zabavom. Više će doći u budućnosti, s OTA ažuriranjima.
Kabina modela 3 sada je tiha kabina, zahvaljujući Teslinom posebnom akustičkom staklu od 360˚, poboljšanim čahurama ovjesa, brtvama i materijalima za prigušivanje zvuka. Sve zajedno značajno smanjuje buku: 30 posto smanjenje buke vjetra, 20 posto smanjenje buke na cesti, 30 posto poboljšanje izolacije ambijentalne buke, 25 posto poboljšanje buke od udaraca podloge.
Novo je i to da sada sva Tesla vozila nude zvučni sustav studijske kvalitete, pa niti nadograđeni Model 3 nije iznimka. Novi premium audio sustav koji je dizajnirao Tesla ima 17 zvučnika, dva subwoofera i dva pojačala za Model 3 Long Range i 9 zvučnika, jedan subwoofer i pojačalo za Model 3 sa pogonom na stražnjim kotačima. Sve uključuje izvornu podršku za Spotify, Apple Music i Tidal. I telefonski pozivi sada su bolji nego ikad, zahvaljujući dodatnim i sposobnijim mikrofonima koji pružaju poboljšanu kvalitetu poziva.
Povezivost je vodeća u autoindustriji, s 30 posto poboljšanja za Cell Range, 50 posto Cell Signal, 2x Wi-Fi domet i 10x Phone Key performanse putem UWB.
Vožnja
U Tesli kažu da uvijek traže načine da poboljšaju iskustvo vožnje. Uz nadograđeni model 3, nema potrebe za ručnim otključavanjem vozila, uključivanjem ili isključivanjem parkirne kočnice – svime se upravlja automatski.
Nakon što sjednete i vežete se pojasom, jednostavno pritisnite papučicu kočnice i prijeđite prstom gore ili dolje na lijevoj strani zaslona da uključite vožnju naprijed ili vožnju unazad. Mjenjač se automatski pojavljuje kada pritisnete kočnicu ili pri malim brzinama, za brze promjene.
A kada je omogućen Autoshift Out Of Park (Beta), jednostavno zakopčajte pojas, zatvorite vrata i pritisnite kočnicu – automobil će automatski odabrati vožnju ili vožnju unazad u skladu s vašim okruženjem. Baš kao najnoviji Model S i Model X.
Ručice su zamijenjene kontrolama na upravljaču za jednostavno iskustvo vožnje, uključujući i dodirne prekidače i fizičke gumbe. Indikatori skretanja (žmigavci) su postavljeni na lijevu granu kako bi bili dostupni upravo tamo gdje vam prirodno leži palac lijeve ruke. S potpuno novim dodirnim gumbom možete brzo uključiti ili isključiti pokazivač kako biste signalizirali promjenu smjera. A kada je aktivirana Teslina značajka Auto-Cancel, žmigavci se automatski poništavaju kada Model 3 detektira završetak manevra kao što je spajanje, promjena vozne trake ili račvanje na cesti. U tim situacijama iskustvo bez ručica pruža još jednostavnije iskustvo od tradicionalnih ručica.
Dakle, na upravljaču se nalaze, osim dva za Teslu uobičajena rotirajuća kotačića, nekoliko gotovo neprimjetnih tipaka koje se koriste za žmigavce i svjetla (s lijeve strane) te sirenu, kameru, tempomat, brisače i glasovnu aktivaciju (s desne strane).
Ovdje treba reći kako se za ove promjene i nije baš jednostavno priviknuti, posebno je zbunjujuće ispočetka, a pogotovo ako ste još 'glavom u klasičnim', uobičajenim automobilima. Ipak, nakon kojeg dana će sve sjesti na svoje mjesto.
Nadograđeni model 3 pruža profinjeniju i opušteniju kvalitetu vožnje, zahvaljujući kombinaciji čvršće karoserije i ažuriranog podešavanja ovjesa, dok ostaje vjeran svom osjećaju sportskog automobila.
Sigurnost
U Tesli kažu kako je sigurnost njihovih vozila uvijek na prvom mjestu. To dokazuje i Europski program ocjenjivanja novih automobila (Euro NCAP), gdje je Tesla Model 3 2019. dobila 5 zvjezdica za sigurnost sveukupno i u svakoj kategoriji. Euro NCAP kaže i kako je Model 3 najbolji u svojoj klasi velikih obiteljskih automobila i hibridna/električna vozila. Također je dobio najveću ocjenu u kategoriji zaštitnih sustava za pomoć pri vožnji zahvaljujući svojim naprednim značajkama aktivne sigurnosti, uključujući sustav pomoći za zadržavanje u prometnoj traci, sustav upozorenja za sigurnosni pojas, sustav za pomoć pri regulaciji brzine i automatsko kočenje u nuždi.
Najnoviji Model 3 uključuje nekoliko Teslinih prvih sigurnosnih značajki za zaštitu od bočnog sudara, izgrađenih na vrhu već najsigurnije arhitekture platforme na svijetu. Što se konstrukcije tiče, metalna konstrukcija kombinacija je aluminija i čelika što omogućava maksimalnu čvrstoću u svakom području. U testu lomljenja krova, Model 3 se odupro masi četiri puta većoj od vlastite, čak i s potpuno staklenim krovom: to je težina jednaka težini, kako Tesla slikovito kaže - dva odrasla afrička slona.
Oba stupa prednjih vrata opremljena su indikatorom mrtvog kuta u gornjoj rešetki zvučnika. Kada se detektira vozilo u vašem mrtvom kutu u susjednoj traci, pojavljuje se crveno svjetlo na gornjoj rešetki zvučnika.
U skladu s EU regulativom, Model 3 sada je opremljen zvučnim signalom koji se oglašava kada se prekorači određeno ograničenje brzine. Pritiskom na znak ograničenja brzine na zaslonu osjetljivom na dodir isključuje se zvučni signalo za prebrzu vožnju i zaslon za ostatak vožnje. Kao što je propisano u EU, upozorenja o prebrzoj vožnji automatski se ponovno aktiviraju na početku svakog ciklusa vožnje (svaki put kada je vozilo u stanju parkiranja, a vi se udaljite).
Pogonski sklop Dual Motor All-Wheel Drive
Testni Model 3 s dvostrukim motorom prema nekim informacijama (sam proizvođač ne navodi ovakve podatke uopće!) snage je maksimalno 150 kW (204 KS) sprijeda, dok je onaj stražnji elektromotor snage maksimalno 190 kW (258,4 KS). Tako smo naveli kod prethodno testiranog Modela 3 iz 2021., pa pretpostavljamo da i ovaj ažurirani model ima identične ili barem slične brojke. Naravno, njegov je pogon stalan na sva četiri kotača.
Kad je riječ o potrošnji struje, novi Model 3 ima prosječnu potrošnju sa 19-colnim kotačima od nekih 14 kWh/100 km. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je i opet prelijepih 4,4 s, kao i međuubrzanje od 60 do 100 km/h od, negdje pročitanog podatka, 2,2 s. Krajnja je brzina testnog modela navodno 201 km/h, a ne više i opet navodno 233 km/h. Spomenimo, većina današnjih modernih potpuno električnih automobilia ograničena na brzine debelo ispod 200 km/h? Da, ne i Tesla! Ipak, maksimalna izlazna snaga sustava je vremenski ograničena na nekih 30 minuta.
Ako ste se pitali kao funkcioniraju njegovi elektromotori, onda treba reći da su oni neovisni i svaki od njih ima samo jedan pokretni dio za minimalno održavanje i maksimalnu postojanost. Za razliku od tradicionalnih sustava pogona na sva četiri kotača, Teslin sustav digitalno upravlja okretnim momentom prednjih i stražnjih kotača i time omogućava daleko bolju upravljivost i kontrolu trakcije. I da, oba elektromotora rade bešumno i bez vibracija, a snaga je odmah isporučiva i ravnomjerno raspoređena kako ubrzanje raste. Isto tako, s podesivim načinom Chill-Mode, naglo raspoloživa ulazna snaga može se donekle ublažiti sve dok potrebna osjetljivost na papučici gasa još nije dostupna.
Domet i punjenje
Za osvježeni Model 3 Tesla kaže kako se kombinirajući nisku potrošnju i visoku vršnu snagu punjenja može napuniti do 282 km u 15 minuta.
Model 3 za punjenje je doista jednostavan i prikladan. Za svakodnevnu uporabu, vlasnici pune svoj automobil kod kuće ili u uredu putem standardne utičnice ili wall boxa, ovisno o njihovim potrebama. Za putovanja na velike udaljenosti imaju pristup mreži Supercharger punjača (na jednoj od njihovih 12.000+ supercharger lokacija diljem Europe). Na svakoj od 8 postaja u Hrvatskoj naći će se više punionica koje im omogućuju punjenje do 150 kW. Uz konkurentne cijene kWh, 99,95 posto vremena neprekidnog rada i integraciju planera putovanja, vlasnici mogu uživati u stvarnom miru kada putuju na velike udaljenosti. Kao alternativno rješenje, vlasnici Tesle imaju pristup javnoj infrastrukturi za punjenje i mreži za brzo punjenje treće strane.
Naš je testni osvježeni Model 3 oznake Long Range, samim time mu je i domet povećan, a proizvođač navodi kako je isti 678 km. I opet, kako ustvari neznamo pouzdano njegov kapacitet baterije, nagađamo da je on 82 kWh (300 MJ). Je li ovaj od proizvođača deklarirani domet doista i takav, u teoriji možda i jest, ali u praksi to ipak ponajprije ovisi o vašem stilu vožnje, vremenskim uvjetima i konfiguraciji prometnica. Možemo samo reći da je on - velik, ali ono što je ponovno fascinantno i što gotovo briše granice između potpuno električnog vozila i onog s klasičnim motorom treba reći da je njegovo punjenje.
Za kraj, osvježena Tesla Model 3 u Hrvatskoj kreće s cijenom za model Rear-Wheel Drive sa stražnjim pogonom od 41.990 eura, a naš model Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive bez dodatne opreme ili funkcija kreće od 49.990 eura. Uz ovu uvjerljivu početnu cijenu, tvrtke i privatni vlasnici trebali bi uzeti u obzir za petnaestak dana dostupne državne poticaje (9000 eura) i prednosti posjedovanja električnog automobila, uz uštede svojstvene ukupnim nižim troškovima zbog jeftinije energije i nižih troškova održavanja.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'