Naš testni Long Range Dual Motor model ima dva elektromotora ukupne snage od 670 KS. Ubrzanje od 0-100 km/h mu je samo 3,2 sekunde, a krajnja brzina ograničena na 250 km/h
Na testu smo imali jedan posve specifičan i znamenit automobil: Teslu Model S. A kada jedan model automobila opišemo ovakvim uvodnim riječima, onda to svakako treba i obrazložiti.
Teslu, američkog proizvođača isključivo električnih automobila, krasi jedna neosporna činjenica: nikad nisu proizvodili vozila s niti jednim tipom drugog pogona osim čisto električnog. Ako ni zbog čega drugog, zbog toga im svakako treba 'skinuti kapu', jer trebalo se prije petnaestak godina upustiti u prilično neravnopravnu bitku s velikim svjetskim automobilskim koncernima, ponekih i sa stogodišnjom tradicijom, i u potpunosti ispisati povijest jednim dotad posve neuobičajenim tipom pogona.
No tradicija i postoji da bi ju se moglo re-ispisati. I ma koliko početno neiskustvo u proizvodnji automobila bilo nedostatak, Tesla je to pretvorila u svoju prednost. Naime, izuzmemo li njihov prvi serijski model Roadster iz 2006. (nastao na osnovi i podvozju Lotus Elisea), nisu morali prilagođavati postojeće automobilske platforme s klasičnim pogonom s motorima s unutarnjim izgaranjem onima potpuno električnim. Ali ne samo to, već nisu morali niti koristiti pojedine komponente s 'klasičnih' modela u novim, čisto električnim.
U prilog ovoj postavci, izuzetno je zanimljiv i nedavni intervju Mazdinog izvršnog direktora Masahira Mora za Fortune (a prenosi Jutarnji list/AutoKlub), koji je doslovno rekao ‘Svi električni auti osim Tesle dobri su samo kao ukras u salonu‘. Podsjetio je i na činjenicu kako su električna vozila prošle godine činila tek oko 6 posto tržišta, ove godine 8 posto, a od tih 8 posto, 57 posto su Teslini modeli. Znakovito je i zaključio kako se potpuno električni automobli ostalih proizvođača ne prodaju, nego se gomilaju na zalihama. Drugim riječima, samo Tesla ispunjava ciljeve, a ostali počinju trpjeti posljedice neispunjavanja prodajnih očekivanja koja generiraju vozila s nultim emisijama.
Dakle, Tesla S je kao model, na kojem se počelo raditi još 2007., svoj život na globalnom tržištu započeo 2012. godine, i za ovaj se model, s pravom može reći da je kamen temeljac poslovnog uspjeha Tesle. To je bio prvi masovno proizvođen model Tesle, koji je godine 2021. doživio svoje najopsežnije ažuriranje nakon izlaska na tržište i onda 2015. No ne treba smetnuti s uma i kako je Tesla poznata po tome što doradjuje svoje automobile tijekom svake modelne godine, dok su česta i OTA ažurirana softvera aktualnih modela.
Treba reći kako nam u Autozoni Model S nije bio njihov prvi model, jer smo već u tri navrata vozili modele: Model 3 Long Range AWD, Model Y Long Range Dual Motor All-Wheel Drive i Model Y Performance. Oznaka našeg ovotjednog testnog vozila je Model S Long Range Dual Motor All-Wheel Drive.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Tesla Model S je vrhunski baterijski električni automobil pune veličine s liftback stilom karoserije, a među inim su mu konkurenti potpuno električni Porsche Taycan, Audi e-tron GT, BMW i7, Polestar 2 ili npr. Lucid Air. Gledajući onako na prvu, model S za 2023. se s dizajnerske strane ne doima različitim od svoje prve originalne izvedbe, no i dalje djeluje atraktivno.
Suptilne vanjske promjene na cijelom automobilu učinjene su umjesto dramatičnog redizajna. Mnoge promjene dizajna također su funkcionalne i doprinose poboljšanju performansi i dinamike. Ova poboljšanja primjećujete odmah kada ste za volanom.
Proporcije su na nekim mjestima mišićavije, kao što je stražnji dio automobila. To daje prostora za šire gume, koje omogućuju prijenos više snage na cestu, poboljšavajući ubrzanje, brzine u zavojima i upravljivost.
Nova prednja maska daje svjež izgled, ali je također dizajnirana za smanjenje aerodinamičkog otpora, te je pojačana kako bi omogućila najveću brzinu. Zrak iz prednje maske zatim stupa u interakciju s novim bočnim pragovima, ravnim podvozjem i stražnjim difuzorom kako bi se smanjio turbulentni zrak, smanjio otpor, poboljšalo upravljanje pri velikim brzinama i pomoglo da se postigne najveća brzina. Novi je i dizajn prednjih i stražnjih LED svjetala.
Usmjerenost na detalje na svim vanjskim površinama čini Model S najaerodinamičnijim vozilom masovne proizvodnje na svijetu. Koeficijent otpora zraka iznosi samo 0,208, čime je S kao stvoren za velike brzine. Poboljšana aerodinamičnost i šire podvozje omogućuju mu bolji odaziv i veće performanse za bržu i sigurniju vožnju u zavojima. Naravno, ovom osjećaju svakako doprinosi i njegov zračni ovjes tipa multi-link sprijeda i straga, odlične disk kočnice sprijeda i straga, kao i doista veliki kotači promjera 21 col.
Što se kočnica tiče one u električnim automobilima uglavnom vraćaju energiju u baterije pomoću regenerativnog kočenja i to može dati vrlo nedosljedan osjećaj papučice, ali kočnice Modela S rade kao i kod 'običnog' automobila. Sav povrat energije dolazi kada podignete papučicu gasa, a učinak usporavanja je toliko jak da gotovo uopće ne trebate koristiti kočnice tijekom normalne vožnje.
Mnoga od ovih poboljšanja dizajna su postignuta uz smanjenje mase što poboljšava upravljanje i učinkovitost, a smanjila se i složenost. Tako je naš testni Model S Long Range lakši za 100 kg, pa je težina praznog vozila sada 2069 kg. Model S Plaid je lakši za 45 kg, pa je čak i s trećom pogonskom jedinicom težina praznog vozila 2162 kg.
Njegova platforma je naravno tipa skateboard omogućuje mu smještaj velike pogonske baterije, kao i nisko težište, ali i veliku težinu cijelog vozila. Uostalom, pogledajte i sliku strukture karoserije cijelog vozila.
Njegove vanjske dimenzije su sljedeće: duljina 4970 mm, širina 1964 mm, visina 1445 mm, međuosovinski razmak 2960 mm, visina od podloge 144 mm. Tesla S ima vučni kapacitet prikolice do 1600 kg, njegova je kuka za vuču izrađena od iznimno čvrstog čelika. Treba reći i kako se dodaci za vuču prikolice prodaju se odvojeno.
Budući da nema velikog motora sprijeda, ispod prednjeg poklopca motora nalazi se i prednji prtljažnik, tzv. 'frunk' kao korisna nadopuna velikom konvencionalnom prtljažniku straga volumena 793 litre. Stražnja sjedala mogu se preklopiti u ravnini s podom prtljažnika i pružiti vam gotovo ravan prošireni prtljažni prostor. Tako straga zajedno s prtljagom komotno možete smjestiti bicikl bez skidanja kotača s njega. Korisno je to što u prtljažniku postoji praktični sustav s tipkama za spuštanje naslona sjedala stražnjeg reda.
Na njegove velike naplatke 'Arachnid', s pet parova krakova, su na našem testnom modelu bile monirane opcijske (poznate iz top modela S Plaid) izrazito sportske gume Michelin Pilot Sport 4S dimenzija 265/35ZR21 (101Y) sprijeda i 295/30ZR21 (102Y) straga.
Naš je testni model bio Deep Blue Metallic boje.
Unutrašnjost kabine
Ono što ćete prvo primjetiti u kabini novog Modela S jest potpuno novo uređenje, odnosno nema komponenti iz prethodnog modela S, što mu daje doista vrhunski dojam. Svaka komponenta interijera je nova, a svaka komponenta ili ploča omotana je visokokvalitetnim materijalom poput antilop kože, 'veganske kože', drva, metala ili stakla; nigdje u kabini nema izložene plastike. Naš je testni model imao krem boju sjedala i obloga, a drveni su umetci boje oraha.
Pronalaženje udobnog položaja za vožnju je jednostavno. Pedale su dobro postavljene, u ravnini sa sjedalom i volanom, a sjedalo i volan pomiču se na električnu energiju. Sjedalo podešavate gumbima sa strane sjedala, ali kao i kod '3' i 'Y' upravljač i retrovizori se podešavaju putem zaslona infotainmenta.
Drugo, primjetan je neuobičajen oblik kola volana. Zapravo to i nije kolo u pravom smislu riječ, već pravokutan upravljač, kojeg u Tesli zovu Yoke i koji doista podsjeća na obrnuto postavljen jaram. Tesla kaže kako na autocesti, kombinacija Yokea i autopilota daje osjećaj kao da vas automobil vozi. Dodatno, nastojali su stvoriti najudobniji vozački položaj za vožnju na duge udaljenosti: s rukama položenim na donji dio jarma, nova obloga vrata i središnja konzola pružaju savršeno mjesto za oslonac laktova i podupiranje ruku.
Možete putovati satima, bez napora. A kada vozite zavojitim cestama, imate potpuno neometan pogled na cestu ispred sebe tako da automobile možete lakše smjestiti u zavojima. Model S je prvo vozilo s Yoke volanom koje je dobilo 5 zvjezdica od Euro NCAP-a.
I koliko god vam se to učinilo izuzetno zavodljivo, u praksi vam se to neće možda baš i dopasti, posebno u gradu ili manevriranju prilikom parkiranja. No to je naš dojam, a s druge strane imate i sustav pomoći prilikom parkiranja. Ipak, za one koji su naviknuli na klasično kolo volana u nekom trenutku će vam nedostajati gornji dio. Neki će možda imati osjećaj nelagode pri većim brzinama, a dugima će se to baš činiti sjajnim rješenjem. Treba reći i kako Tesla nudi standardno ugradnju klasičnog kola volana za one 'tradicionaliste', dok je avangardni Yoke opcija koja stoji 1000 eura, prilikom narudžbe vozila.
Treće što ćete prijetiti jest izostanak polugica na samom upravljaču, pa čak niti polugica za žmigavce ili odabira smjera kretanja ('mjenjač') kao u modelu Y ili starijem Modelu 3. Treba reći kako najnoviji Model 3 ima također isto rješenje iz Modela S, bez polugica. Dakle, na upravljaču se nalaze, osim dva za Teslu uobičajena rotirajuća kotačića, nekoliko gotovo neprimjetnih tipaka koje se koriste za žmigavce i svjetla (s lijeve strane) te sirenu, tempomat, brisače i glasovnu aktivaciju (s desne strane).
Sve ostale vitalne funkcije se nalaze na velikom središnjem zaslonu osjetljivom na dodir veličine 17 inča (43,2, cm) koji ima oštru grafiku visoke razlučivosti (2200x1300) sa super svijetlim i točnim bojama, a uparen je s računalom za igranje s računalnom snagom koja je u rangu s najnovijim konzolama. Ova kombinacija transformira zaustavljanja radi punjenja, čineći filmove i igre živima u kvaliteti boljoj od HD. Uz ovu razinu računalne snage, Tesla Arcade i Tesla Theatre pružit će još bolju zabavu putnicima.
Osim toga, novi se zaslon može i naginjati lijevo ili desno. Prečaci za ključne sustave, kao što su satelitska navigacija i mediji, uvijek su prikazani, a možete imati više izbornika u isto vrijeme.
Treća stvar koju ćete zasigurno primjetiti da se iznad Yokea nalazi digitalni vozački instrument u boji, umjesto da je sve nagomilano na središnjem zaslonu. To je dobro rješenje jer možete lako očitati najvažnije podatke bitne vozaču, uključujući vizualizaciju potpuno samostalne vožnje ili preostali domet.
Audio sustav s 22 zvučnika i 960 W s aktivnim smanjenjem buke na cesti nudi impresivno slušanje i studijsku kvalitetu zvuka. Active Road Noise Reduction radi putem vanjskih mikrofona koji hvataju frekvenciju i intenzitet buke koju stvara automobil koji se vozi cestom (uglavnom buka guma). Zatim se pušta suprotna frekvencija kroz zvučnike smještene u naslonu sjedala, blizu naslona za glavu, na oba prednja sjedala.
Teslin novi stražnji zaslon od 9,4” ima mnoštvo funkcija za putnike straga, poput gledanja sadržaja i upravljanja grijanim stražnjim sjedalima i HVAC-om. Igre u drugom redu također su u planu. Izvršiti će se ažuriranje putem besplatnog OTA ažuriranja za sva vozila, tako da će svi vlasnici imati pristup značajci.
Prvi i drugi red sada su prostraniji, udobniji i vrhunski. Pod u stražnjem redu sjedala je potpuno ravan, bez grbe na sredini poda automobila, tako da nema prepreka za srednjeg putnika da sjedne. Isto tako, straga mali detalji poput dodatnog podupirača i zabačenijeg položaja sjedenja čine novi Model S iznimno udobnim za duga putovanja.
S Teslinim novim sustavom zračnih valova, sada Model S ima tri neovisne klime. Smjer i temperatura kontroliraju se sa zaslona, a zrak kao da istječe iz zaslona ili prednjeg stakla bez vidljivih ventilacijskih otvora.
Tesla navodi još nekoliko naglasaka u interijeru u usporedbi s prethodnim verzijama Modela S, kao što su funkcionalnost telefonske tipke s pasivnim unosom, bežično punjenje i USB-C brzo punjenje za svakog putnika, sklopivi naslon za ruku u drugom redu s integriranim bežičnim punjenjem, i naposlijetku držači za čaše/džepovi za karte nalaze se u svakim vratima a kuke za kapute u drugom redu.
Mogućnost potpuno samostalne vožnje
Naš testni model je imao sve funkcije za Basic Autopilot i Poboljšani Autopilot, kao i Automatsko zaustavljanje na semaforu i pri znaku obaveznog zaustavljanja. Treba reći kako još dolazi u ovoj doplatnoj verziji i funkcija Automatsko upravljanje gradskim ulicama.
Naravno, Tesla napominje kako trenutačno omogućene značajke zahtijevaju aktivni nadzor vozača i ne čine automobil autonomnim. Za neke su značajke potrebni pokazivači smjera i ograničenog su dometa. Za aktivaciju i upotrebu tih značajki potrebne su razine pouzdanosti daleko iznad dosega ljudskih vozača, dokazano kroz milijarde prijeđenih kilometara, kao i odobrenja nadležnih ustanova, što u određenim jurisdikcijama može potrajati duže. Kako se razvijaju ove značajke samostalne vožnje, vaše će se vozilo kontinuirano nadograđivati bežičnim softverskim ažuriranjima.
Sustav može sam parkirati, poluautonomno mijenjati vozne trake na autocestama i biti pozvan svojim pametnim telefonom pri malim brzinama. Ako netko parkira preblizu vas na parkiralištu da biste mogli otvoriti vrata i ući, možete jednostavno izvući vozilo iz mjesta pomoću telefona (Smart Summon funkcija).
Dual-motor pogonski sklop i baterija
Naš testni Model S Long Range i Model S Plaid imaju dva potpuno nova pogonska sklopa, a oba koriste Tesline motore s trajnim magnetima. I oba modela imaju stalni pogon na sva četiri kotača (AWD). Sam proizvođač navodi kako su iskoristili više od 10 godina dizajna pogonskog sklopa kako bi ih razvili i naučili iz modela S, X, 3 i Y, s ciljem izrade najboljeg i najbržeg automobila na svijetu, ali je također tih, udoban i upotrebljiv u svakodnevnoj vožnji i upotrebi.
Pogonska jedinica (DU ili Drive Unit) za novi Model S započela je svoj život u Modelu 3, a uz relativno jednostavan dizajn i izmjene u proizvodnji, koristi se u nekoliko Teslinih modela.
Model S Plaid koristi tri motora s trajnim magnetima, u usporedbi s jednim indukcijskim i jednim motorom s trajnim magnetima ranije i dva motora s trajnim magnetima za Model S Long Range.
Od ova 3 motora, 2 su na stražnjoj osovini (u slučaju S Plaida) i jedan na prednjoj osovini. Rotori motora omotani su karbonskim omotačem koji daje 'savršenu krivulju snage'. Pri velikim brzinama vrtnje, karbonska čahura stišće rotor i održava ekstremno niske tolerancije. Rezultat je nulti pad isporuke snage kako povećavate brzinu čime se ostvaruje 'savršena krivulja snage'. Ovo je potpuno jedinstveno za Plaid i nikada prije nije učinjeno.
Prevedeno, naš testni Dual-motor model ima sprijeda jedan elektromotor (R85) snage 252 kW (343 KS) i isto takav elektromotor snage 252 kW (343 KS), zbrojeno to daje ukupnu snagu od 670 KS (na temelju ispitivanja ubrzanja, simulacije i ograničenja baterije). Ubrzanje modela S je od 0-100 km/h samo 3,2 s, a krajnja brzina ograničena na 250 km/h.
Zgodne su i postavke ubrzanja, pa tako na našem testnom modelu možete odabrati tri tipa ubrzanja: Chill, Sport ili Insane (u prijevodu s eng. - ludo).
Teslina nova baterija također je veliko postignuće i dijele je Model S Long Range i Plaid. Cijela arhitektura paketa je redizajnirana za performanse; ima 3x kontinuiranu toplinsku sposobnost u usporedbi s našom prethodnom baterijom, sada može podnijeti 15 posto više struje i može izdržati agresivnu vožnju puno dulje. Ova kombinacija omogućuje veću snagu koja se isporučuje motorima, pa tako Plaid S ima 1020 KS i krajnju brzinu od čak 322 km/h (s plaćenim nadogradnjama hardvera).
Treba napomenuti kako Tesla ne otkriva javnosti točne podatke o kapacitetu njihove baterije, ali sugerira da njihovi modeli ostvaruju veliki domet. Tako naš testni Model S Long Range Dual Motor All-Wheel Drive postiže domet od 634 km (WLTP).
Osim toga, Model S koristi toplinsku pumpu, koja je svoju premijeru imala u Modelu Y. Ova jedinica poboljšava domet i posebno je korisna za hladno vrijeme.
Što se baterije tiče, Model S je prvi automobil (s Modelom X) koji koristi litij-ionsku 12V bateriju umjesto olovne kiseline. Model S dolazi s CCS priključkom za punjenje i Supercharging sada ima vrhunac od 250 kW. Također može zadržati tu vršnu snagu dulje od prethodnih verzija Modela S. Tako si možete dodati 291 km dometa u 15 minuta, što je najviše od svih Tesla modela.
Za kraj, početna cijena Model S kreće od 96.990 eura (uključena Deep Blue Metallic boja i okrugli volan), a naš testni model S sa svim doplatama stoji 113.185 eura (plus 995 eura naknada za isporuku vozila i dokumentacija).
Zanimljivo, Tesla za ovaj model daje i izračun uštede na benzinskom gorivu ako biste kupili neko klasično vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem u razdoblju od 5 godina. Taj iznos je 10.500 eura!
Što se jamstva tiče, Tesla osigurava ograničeno jamstvo od 4 godina / 80.000 ukupno prijeđenih kilometara počevši od datuma preuzimanja. Kao i ograničeno jamstvo za bateriju i pogonsku jedinicu u trajanju od 8 godina / 240.000 ukupno prijeđenih kilometara.