Bez obzira što je riječ o najmanjem motoru kod Atece, naš je model izvrstan za vožnju, pogotovo za one koji cijene sportskiju vožnju po zavojitim regionalnim cestama
Seat, španjolski proizvođač automobila iz koncerna Volkswagen, je objavio neovisnost marke Cupra još 2018. godine, a proces potpunog izdvajanja i samostalnog nastupa na tržištu dovršen je 2020. godine. Tako od 1. studenog iste godine marka Cupra ima svoj službeni samostalni početak i na tržištu Hrvatske.
Od tada modeli marke Cupra, koja u automobilskom svijetu predstavlja sofisticiranost, performanse, moderan dizajn i drugačiji pristup vožnji, su dostupni i za sve potencijalne kupce u Hrvatskoj.
Marka Cupra u automobilskom svijetu danas predstavlja sofisticiranost, performanse, moderan dizajn i drugačiji pristup vožnji, a trenutno u svojoj gami modela ima 6 vozila (Ateca, Leon, Leon Sportstourer, Formentor, Born i Tavascan), uz još dva trkaća modela (e-Racer i Leon Competitión). Od ovih, uvjetno rečeno, standardnih modela Cupre još su tri modela ostala iz ostavštine matične marke Seat: Ateca, Leon i Leon Sportstourer.
Ipak, ako trebamo izdvojiti model koji je označio prekretnicu u razvoju ove sportske marke, onda je to svakako Ateca. Ovaj je kompaktni SUV visokih performansi godine 2020. bio prvi model koji je lansiran pod samostalnim brendom visokih performansi i ponudio je jedinstvenu ponudu na tržištu, donoseći najviše performanse bilo kojeg SUV-a izvan premium proizvođača.
Njezina mješavina preciznosti, sportskog stila, praktičnosti i primamljivog dizajna učinila ga je nevjerojatnim paketom i stvorila veliki uspjeh; SUV visokih performansi bio je ključni pokretač Cupre postigavši rast od 72 posto na godišnjoj razini i pripremivši tržište za niz vozila koja su potom uslijedila.
Mi smo na svom testu imali model točne oznake Ateca 1.5 TSI 110 kW DSG Boost, koji koristi novi benzinski motor s izlaznom snagom od 150 KS s DSG mjenjačem. Treba reći kako je Cupra osvježila model u lipnju 2023., a uz ovaj motor Ateci je tada pridodan i benzinski turbo motor od 190 KS (140 kW) uz već postojeći motor snage 300 KS (221 kW).
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
U pogledu vanjskog dizajna Atece, ovaj je kompaktni SUV oduvijek nudio upečatljiv vanjski izgled, koji ju karakterizira kao vozilo visokih performansi. Cupra Ateca je dizajnirana i razvijena u Martorellu, u pogonima marke.
Sprijeda, dizajn branika kao i Full-LED prednja svjetla s lećama (s opcijskim Light Assist sustavom za automatsko paljenje i gašenje dugih svjetala) daju joj snažnu osobnost. Dnevna svjetla s automatskim paljenjem i 'Coming and Leaving Home' funkcijom su standardna.
Donja rešetka ima tamni aluminijski difuzor, dok gornja rešetka u obliku saća sadrži Cupra logo u samom središtu s tamnim aluminijskim završetkom okvira. Ta rešetka s pravokutnim svjetlima za maglu s obje strane odgovara završnoj obradi kako bi pomogla postaviti lice SUV-a visokih performansi.
Bočne letvice iznad pragova i krovne šine su izrađene u sjajnom tamnom aluminiju, a tamni retrovizori na vratima s integriranim svjetlom dobrodošlice osvjetljavaju logotip CUPRA na podu. Dodatno su zatamnjena bočna stakla straga i stražnje staklo.
Bočni profil dodatno je poboljšan standardnim 19-colnim strojno obrađenim aluminijskim kotačima, s brojnim opcijama kotača, tako da kupci mogu personalizirati stil svog vozila. Ukupno je šest različitih dizajna aluminijskih kotača dostupno u 19 cola i sadrže standardne Cupra crne kočione čeljusti (kao u našem slučaju) ili opcijske Brembo kočnice u bakrenoj boji. Upotrebom tehnologije RBO (kojom se smanjuje trenje između kočione pločice i diska) omogućuje se smanjenje emisija za 1 g CO2/km.
Straga, Ateca koristi potpuno LED osvjetljenje i uključuje dinamičke pokazivače, pružajući jasan pogled drugim vozačima kamo namjeravate voziti i doprinoseći eleganciji stražnjeg dizajna. Shodno najnovijem osvježenju dodan je redizajnirani stražnji difuzor koji dodatno naglašava skulpturalni izgled ovog vozila.
Cupra Ateca je temeljena na MQB A1 platformi Volkswagen Grupe, a kao dio politike koncerna o izradi sličnih modela sa zajedničkim platformama u istoj tvornici, Ateca se ne proizvodi u Španjolskoj, već se proizvodi u Škodinom proizvodnom pogonu u Kvasinyju u Češkoj zajedno sa Škodom Karoq kako bi se smanjili troškovi.
S kombinacijom MacPherson ovjesa sprijeda i multilink postavom straga, postavke opruga i amortizera prilagođene su posebno kako bi kompaktnom SUV-u visokih performansi pružile sportsku vožnju dok istovremeno pomažu poštedjeti putnike od bilo kakvih nepravilnosti na površini ceste.
Vanjske dimenzije Atece također igraju svoju ulogu u sposobnosti vozila, pružajući osnovu za sigurnu vožnju. Kompaktni SUV visokih performansi dugačak je 4386 mm (+10 mm u usporedbi s prethodnom generacijom, zbog novog dizajna odbojnika), s međuosovinskim razmakom od 2630 mm, visoka je 1599 mm (-2 mm), odnosno 1613 mm s krovnim nosačima i široka 1841 mm (2078 mm s otvorenim retrovizorima). Prednji prevjes je 877 mm, a stražnji 879 mm, dok su prednji i stražnji trag kotača 1575 mm odnosno 1549 mm.
Težina testnog vozila je 1418 kg, a može povuči kočenu prikolicu od 1600 kg (12 posto uspona) ili nekočenu od 700 kg. Što se prtljažnika tiče, naša Ateca ima volumen od 510 l do maksimalnih 1604 l kad se preklope nasloni stražnjih sjedala u omjeru 1/3 prema 2/3. Preklapanje stražnjih sjedala iz prostora prtljažnika je moguće uz simboličnu nadoplatu. Vrata prtljažnika su uz doplatu praktično pokretana električnim putem. Krug okretanja je 10,8 m.
Što se kotača tiče, naš je testni model imao doplatne 19" lakometalne naplatke ‘Exclusive’ (8J x 19″ ) crne boje s bakrenim detaljima, s izvrsnim zimskim gumama Continental WinterContact TS 830 P dimenzija 235/40R19.
Vanjska boja karoserije je atraktivna doplatna Camouflage zelena exclusive.
Unutrašnjost
Nedvojbeno, Ateca ima privlačno dizajniranu sportsku unutrašnjost kabine, a školjkasta sportska sjedala podižu sportski karakter na novu razinu, zajedno s kvalitetnim kolom upravljača u koži s Tiptronic polugicama za ručno mijenjanje brzina. Dinamično servo upravljanje ovisno je o brzini kretanja. Interijer je izveden u Satin crnoj boji, a boja kontrolne ploče je Satin crna s Dark Aluminium umetcima, uz doplatni crni interijer krova. Kombinirajući potporu i komfor, crna sjedala Dinamica izrađena su od mikrovlakana. Poboljšavaju kvalitetu i vizualni osjećaj interijera Atece.
Inače, U Ateci je primjenjena uporaba obnovljivih materijala (pamuk, prirodna guma i celuloza) i recikliranih materijala (plastika) u raznim dijelovima vozila. Sve verzije imaju vrata s dvostrukim brtvama na vratima, čime se smanjuje razina buke i povećava udobnost.
Prosotra za putnike straga ima dovoljno za dvije odrasle osobe, dok je srednje sjedalo za nešto manje korpulentnu osobu. No to je i za očekivati, s obzirom da je riječ o kompaktnom vozilu.
Umetci u vratima i bakreni šavovi specifični za ovu marku zaokružuju cjelokupan dojam vozila. Tu su i sportske papučice i odmorište za lijevu nogu izrađene od aluminija. Na središnjoj konzoli se nalazi start/stop gumb i u koži izvedena sportska ručica DSG mjenjača, kao i okretni gumb izbora načina vožnje.
Pred vozačem je digitalni mjerni instrument dijagonale 10,25 inča, koji nudi nekoliko konfiguracija, već prema onome što vozač odluči postaviti. Digitalni instrument pruža veću funkcionalnost, omogućujući vozaču da vidi sve od klasičnih informacija koje se nalaze na analognim brojčanicima, kao što su brzinomjer i tahometar, do karata u boji i navigacije.
Na sredini kontrolne ploče se nalazi prilagodljiv informacijski zaslon veličine 9,2" osjetljiv na dodir s tri kontrolna područja. Instrumentna ploča povezana je s infotainment sustavom koji nudi navigaciju i prirodno upravljanje glasom za pojednostavljenje interakcije s korisnikom. A radi jednostavnosti, Ateca također uključuje osvijetljene USB priključke tipa C koji olakšavaju uključivanje, povezivanje i punjenje mobitela.
Prepoznavanje glasa omogućuje prirodno razumijevanje jezika kako bi se korisniku omogućilo interakciju s infotainment sustavom koristeći prirodne naredbe, unoseći ispravke i pozivajući se na prethodne naredbe. Dakle, trebate li pronaći informacije o navigaciji ili tražiti glazbu, brže je i lakše, a sustav koristi jednostavnu frazu za buđenje "Hola Hola" da pokrene stvari.
Sa sustavom Full Link korisnici mogu pristupiti svojim digitalnim životima bežično, bez obzira koji uređaj koriste; Apple CarPlay ili Android Auto, koristeći bežičnu vezu temeljenu na WLAN-u. Treba reći kako je za hrvatsko tržište dostupan trenutno samo MirrorLink.
Tu je Keyless Entry (Kessy) – centralno zaključavanje i otključavanje vozila s daljinskim upravljanjem bez upotrebe ključa.
Sigurnosni sustavi
Cupra Ateca je jedno od najsigurnijih vozila u segmentu, s nizom naprednih sustava pomoći u vožnji. Sustavi uključujući Pre-Crash Assist, Predictive Adaptive Cruise Control (ACC), Travel Assist, Emergency Assist i Side i Exit Assist, rade zajedno kako bi zaštitili vozilo i njegove putnike.
Pre-Crash Assist je sustav dizajniran za pripremu vozila i putnika ako se dogodi najgore i postoji potencijalni sudar. Ugrađeni sustavi rade zajedno; prednji sigurnosni pojasevi su zategnuti, prozori i krovni prozori su zatvoreni i svjetla upozorenja su aktivirana kako bi se ublažile posljedice nesreće.
Prediktivni adaptivni tempomat (ACC) može pozicionirati kompaktni SUV visokih performansi koristeći GPS podatke dobivene iz navigacijskog sustava, omogućujući mu da ispravi svoju brzinu ovisno o rasporedu ceste ispred – zavojima, kružnim tokovima, križanjima, ograničenjima brzine i naseljenim područjima . A pomoću ulaza s prednje postavljene kamere i prepoznavanja prometnih znakova, može prilagoditi brzinu vozila kada se ograničenja promijene.
Značajka Travel Assist koristi informacije iz ACC i Lane Assist kako bi aktivno držala vozilo u središtu trake i prilagodila brzinu tijeku prometa u cijelom rasponu brzine.
Dodatna dimenzija Atece je Exit Assist. Prilikom parkiranja, vozilo će dati zvučno i vizualno upozorenje ako dolazi promet – to mogu biti druga vozila ako su na strani ceste, ili biciklisti ili pješaci ako su na strani rubnika, i po potrebi pokretanje automatskog kočenja. Ateca također ima Side Assist koji može otkriti vozila udaljena do 70 m, pokazujući njihov položaj putem LED-a u retrovizoru.
Za one koji vole vuču, Ateca nudi i tehnologiju Trailer Assist. Sustav podržava vozača prilikom vožnje unatrag ili parkiranja s prikolicom, slika kamere za vožnju unatrag koristi se za pomoć u usmjeravanju vozila i prikolice do točno potrebne pozicije.
Tu je i sustav potpore Emergency Assistance poziva u nuždi, koji vas u slučaju nesreće automatski povezuje s lokalnim hitnim službama.
Naš je testni model imao doplatni Safe & Driving Paket L (za Navi), koji uključuje: ACC prediktivni (Adaptivni tempomat prediktivni); Light Assist - automatsko paljenje i gašenje dugih svjetala; Lane Assist - funkciju zadržavanja vozila u voznoj traci; Side Assist - sustav nadzora mrtvog kuta; Exit Assist - upozorenje na poprečni promet straga; Pre-crash Assist – zatezanje sigurnosnih pojaseva i zatvaranje prozora; Sustav prepoznavanja prometnih znakova (multifunkcionalna prednja kamera registrira određene prometne znakove te ih prikazuje na ekranu); Multifunkcionalnu kameru.
Kamere sprijeda, straga i vanjska zrcala omogućuju vam pogled od 360° oko vašeg vozila. Stoga je parkiranje Atece prilično jednostavno.
Pogonski sklop 1.5 TSI 110 kW DSG Boost
Cupra Ateca ima trenutno tri pogonska sklopa: Benzinski turbo motor 1.5 TSI 110 kW, benzinski turbo motor 2.0 TSI od 190 KS (140 kW) te najsnažniji turbo benzinski motor 2.0 TSI 4Drive snage 300 KS (221 kW). Ovaj posljednji ima i pogon na sva četiri kotača, dok prva dva imaju pogon samo na prednjim kotačima. Treba reći i da sva tri motora imaju 7-stupanjski automatizirani DSG mjenjač s dvije spojke.
Naš testni model ima najslabiji četverocilindrični turbobenzinac obujma 1498 cm³, najvećeg okrenog momenta od 250 Nm pri 1500-4000 okr./min. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je našeg modela 9,3 s, a krajnja brzina 199 km/h. Vozač ima na izbor tri načina vožnje: Comfort, Sport i Individual.
Bez obzira što je riječ o najmanjem motoru kod Atece, naš je model izvrstan za vožnju, pogotovo za one koji cijene sportskiju vožnju po zavojitim regionalnim cestama. Auto odlično leži, a uz dobre gume kakve smo imali čak i po skliskoj podlozi Ateca se odlično drži i upravlja, a i zvuk motora iz ispuha je dojmljivo sportski.
Ručnim mijenjanjem brzina s polugicama na kolu volana može se izvući ponešto dodatne snage, iako je to teško postići uz ionako izvrstan DSG mjenjač. Ipak, možemo si samo zamisliti kakva je tek zvjerka najjači model od 300 KS s pogonom na sva četiri kotača.
Što se emisija i ekonomičnosti tiče naš testni model troši u kombiniranim uvjetima 8,3-8,4 l/100 km, a emisije CO2 su u kombiniranim uvjetima od 144 do 159 g/km, sve po WLTP ciklusu.
Za kraj, što se cijene tiče naš je testni model 1.5 TSI 110 kW DSG Boost sa svim dodatnim opcijama stajao 42.661,50 eura, u što su uključeni pripadajući PDV i PPMV.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'