alarm upaljen

Ako SAD to napravi, udarac za Europu bio bi razoran: Šteta 11 milijardi eura, 30.000 ljudi bez posla!

28.03.2025 u 18:35

Bionic
Reading

Najavljene carine od 25 posto na uvoz automobila u SAD mogle bi uzdrmati jednu od najvažnijih europskih industrija i izazvati štetu koja se mjeri u milijardama

Trumpova administracija najavila je uvođenje 25-postotnih carina na uvoz automobila u Sjedinjene Američke Države, a najteže bi mogli stradati upravo njemački proizvođači. Prema analizi renomirane kuće Bernstein, tri najveća njemačka proizvođača – Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz – zajedno bi mogli izgubiti oko 11 milijardi eura zbog novih mjera.

Pritom bi profitne marže mogle značajno pasti – kod BMW-a za dva postotna boda, a kod Mercedesa za čak 2,2 boda, navode analitičari.

SAD kao ključno izvozno tržište

Njemačka je najveći izvoznik automobila iz EU-a u SAD, a brojke jasno pokazuju kolika je važnost tog tržišta. Prema podacima Saveznog statističkog ureda, u 2024. godini SAD je sudjelovao s čak 13,1 posto u ukupnom njemačkom izvozu automobila, u financijskom iznosu od 34 milijarde dolara.

Prošle godine su Volkswagen, Audi i Porsche na američkom tržištu prodali 655.000 vozila, BMW 398.000, a Mercedes 325.000. Međutim, udio proizvodnje na američkom tlu i dalje je ograničen – kod VW/Audi/Porsche iznosi 20 posto, kod BMW-a 48 posto, a kod Mercedesa 35 posto, pišu njemački mediji.

Porsche najugroženiji, USMCA pravila problem za druge

Posebno se ističe slučaj Porschea, koji nema proizvodne kapacitete u SAD-u i u potpunosti ovisi o uvozu. S druge strane, Volkswagen i Mercedes, prema analitičarima, nisu u potpunosti usklađeni s pravilima USMCA sporazuma (SAD-Meksiko-Kanada), što znači da bi i oni mogli biti posebno pogođeni carinskim udarom.

U okviru USMCA sporazuma, američka administracija dopušta izuzeća od carina za dijelove i komponente proizvedene unutar dogovorenih zemalja, ali to ne vrijedi za sve modele i proizvođače.

Tisuće radnih mjesta u opasnosti

Tvornica Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim slavi 120. obljetnicu
  • Tvornica Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim slavi 120. obljetnicu
  • Tvornica Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim slavi 120. obljetnicu
  • Tvornica Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim slavi 120. obljetnicu
  • Tvornica Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim slavi 120. obljetnicu
  • Tvornica Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim slavi 120. obljetnicu
    +11
Tvornica Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim slavi 120. obljetnicu Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz AG

Prema procjeni konzultantske kuće Kearney, carine koje je najavio Trump mogle bi europsku automobilsku industriju stajati do 30.000 radnih mjesta. Situacija je dodatno zabrinjavajuća s obzirom na to da je u 2023. u njemačkoj autoindustriji već izgubljeno oko 19.000 radnih mjesta, pokazuju podaci EY-a.

Stručnjak EY-a, Constantin Gall, upozorava da se industrija nalazi u velikoj strukturnoj krizi, te da bi ovo mogao biti samo početak ‘bolnog, ali neizbježnog procesa smanjenja’.

Proizvodnja u SAD-u? Teško i sporo

Njemački proizvođači već imaju pogone u SAD-u – Volkswagen u Tennesseeju, BMW u Južnoj Karolini, a Mercedes u Alabami – no ti su kapaciteti još uvijek premali. Premještanje ili povećanje proizvodnje iznimno je kompleksan proces koji zahtijeva vrijeme i ulaganja, a dodatno ga otežavaju slabosti drugih ključnih tržišta poput Kine te izazovi tranzicije na električna vozila.

Nakon što su carine najavljene, Njemačko udruženje automobilske industrije (VDA) odmah je pozvalo na hitne pregovore između Europske unije i SAD-a. Predsjednica udruženja Hildegard Müller upozorila je da bi ‘posljedice mogle ugroziti rast i blagostanje s obje strane Atlantika’.