Baterije u čvrstom stanju dugo su kotirale kao sveti gral u industriji električnih vozila. No pomama za njima se stišava, a automobilski divovi sad već razmatraju alternativu
Vjerovalo se da će tzv. solid-state baterije promijeniti industriju električnih automobila. Njihovi pobornici isticali su da će biti lakše, sigurnije te da će se brže puniti. Kako što im ime sugerira, krute baterije sadrže čvrsti elektrolit (omogućuje protok iona između polova baterije tijekom punjenja i pražnjenja), izrađen od materijala poput keramike, za razliku od konvencionalnih litij-ionskih baterija, a koje sadrže tekući elektrolit.
No analitičari sad kažu da se automobilski divovi potencijalno okreću još novijoj tehnologiji, piše CNBC.
Milijarde uložene u njihov razvoj
Proizvođači automobila uložili su milijarde eura u istraživanje baterija u čvrstom stanju te svaki od njih pokušava razviti i svoju verziju za masovnu proizvodnju.
Japanska Toyota je primjerice namjeravala započeti s masovnom proizvodnjom ovih baterija između 2027. i 2028. Iz tvrtke očekuju da bi one trebale izdržati vožnju od 1000 kilometara, a punjenje bi trajalo svega deset minuta.
I drugi proizvođači, poput Mercedes-Benza i Nissana, namjeravaju lansirati svoje prve solid-state baterije do kraja desetljeća, a američki baterijski startup Factorial, koji surađuje s Mercedesom, potpisao je ugovore o njihovom razvoju i sa Stellantisom, Hyundaijem i Kijom.
Dug put do tržišta
Unatoč sve glasnijoj pompi oko skorog predstavljanja ovih baterija na tržištu, analitičari smatraju da ih čeka još dug put do komercijalizacije.
Analitičar Max Reid iz Wood Mackenzieja istaknuo je za CNBC da im je velik nedostatak bubrenje tijekom punjenja i, u konačnici, degradacija ćelija nakon više punjenja.
'Između pilot-verzije i komercijalizacije kao da postoji neka vrsta blokade jer svaki put kad razgovaram s direktorima tvrtki u autoindustriji, čujem istu rečenicu: 'Bit će za pet do sedam godina'', rekla je Julia Poliscanova, viša direktorica za vozila i lanac opskrbe u tvrtki Transport & Environment, a kako kaže, još prije pet godina bila je jako uzbuđena zbog najave ovih baterija.
Kinezi imaju bolje rješenje?
U međuvremenu su se, kaže, poboljšale i litij-ionske baterije, pa možda i nema smisla više pridavati svu pozornost samo krutim verzijama. A mogla bi postajati još jedna opcija – polukrute baterije. Ove ćelije koriste hibrid čvrstog i tekućeg elektrolita i neki kažu da bi mogle biti most između dviju dosadašnjih vrsta.
'Polukrute baterije već su u dobroj mjeri komercijalizirane u Kini i zapravo smatram da je ovo kompromisna tehnologija koja će ukloniti potrebu za potpuno krutim baterijama', rekao je Reid.
Razvoj baterija u polučvrstom stanju prije svega predvode kineske tvrtke, uključujući CATL, jednog od najvećih njihovih proizvođača u svijetu, te WeLion, Qingtao Energy i Ganfeng Lithium.
Kineski proizvođač električnih vozila Nio već je komercijalizirao polukrute baterije od 150 kWh za svoja električna vozila, a imaju domet do 1000 kilometara. Pored toga, Ganfeng LiEnergy, podružnica Ganfeng Lithiuma, proizvodi polukrute baterije za električna vozila s dometom od 530 kilometara.
No nisu svi uvjereni u skori prelazak na polukrute baterije, kao ni one krute.
'Stvarnost je takva da su zasad u sektoru električnih vozila baterije na bazi litija još uvijek najbolja opcija i vjerojatno će tako ostati sljedećih pet do deset godina', kazao je Michael Widmer, voditelj istraživanja metala pri investicijskoj banci Bank of America.