Tvrtke koje prodaju nezdravu hranu moraju prilagoditi svoje poslovne modele kako bi se suprotstavile rastućoj popularnosti lijekova za mršavljenje ili su u opasnosti da izgube investitore, pokazuje istraživanje Bloomberga
Gotovo tri četvrtine ispitanika reklo je da tvrtke koje proizvode ili reklamiraju šećerne, masne ili ultraprocesirane namirnice trebaju revidirati svoje poslovne strategije smanjenjem porcija, prilagođavanjem recepata ili napuštanjem takvih proizvoda.
S druge strane tek malo više od četvrtine od 303 ispitanika smatra da velike prehrambene tvrtke ne trebaju hitno reagirati na pojavu novih lijekova za suzbijanje apetita - Zepbound, Ozempic i Wegovy - jer vjeruju da će imati dovoljno vremena prilagoditi se ili odgovoriti na prijetnju kad postane ozbiljnija.
'Izazov u razvijenim zemljama manje je u povećanju unosa kalorija, a više u preusmjeravanju tih kalorija prema zdravijim namirnicama. Moramo se pobrinuti da ulažemo u tvrtke koje imaju sposobnost inoviranja i prilagođavanja ovim vremenima', rekla je Mayssa Al Midani, vodeća menadžerica fonda za prehrambene proizvode u Pictet Asset Managementu.
Nezdrava hrana već godinama nije dobrodošla u portfeljima nekih investitora. Međutim to se uglavnom odnosi na menadžere kojima su važna pitanja održivosti, socijalne odgovornosti i dobrog upravljanja (ESG).
'Problem nezdrave hrane danas se izjednačava s problemom emisija CO2', kaže Kate Hewitt, specijalistica za ESG u Montanaro Asset Managementu. 'Baš kao što se žurno radi na smanjenju korištenja fosilnih goriva, odbacivanje nezdrave hrane ključno je u borbi protiv pretilosti te povezanih nezaraznih bolesti i troškova zdravstva.'
Tretmani za suzbijanje apetita koji pomažu korisnicima da se osjećaju duže siti - tržište koje će do 2030. vrijediti 80 milijardi dolara - već sad imaju velik utjecaj na industriju hrane. Najveći maloprodajni lanac u SAD-u Walmart izvijestio je da je u listopadu lani nagli rast korištenja lijekova poput Ozempica počeo utjecati na ponašanje kupaca, odnosno oni smanjuju potrošnju kalorija.
Izvršni direktor proizvođača Ozempica, tvrtke Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen, otkrio je nedavno da ga zovu 'uplašeni' direktori prehrambenih tvrtki te traže pojedinosti o novim lijekovima.
Većina ispitanika u istraživanju Bloomberga očekuje u budućnosti novi veliki iskorak farmaceutske industrije. Očekuju da će se pojaviti novi lijek koji neće uključivati potrebu za tjednom injekcijom kako bi se izgubili kilogrami.
Ako ti lijekovi zaista zažive, što će biti jasnije za pet do deset godina, imat će dugoročne posljedice na tržište i potražnju za proizvodima koji su tradicionalno povezani s prekomjernim unosom kalorija ili lošim prehrambenim navikama.
'To može dovesti do promjena u potrošačkim navikama i uzrokovati pad potražnje za proizvodima kao što su alkoholna pića, grickalice, cigarete, kockanje i određene zdravstvene usluge', smatra Gareth Powell iz fonda specijaliziranog za upravljanje imovinom Polar Capital, a koji drži udjele u farmaceutskoj tvrtki Eli Lilly.
Jasno je da utjecaj lijekova za mršavljenje neće biti samo negativan za prehrambenu industriju. Primjerice Nestle već radi na proizvodima poput dodataka prehrani koji bi mogli dopuniti tretmane za mršavljenje.
Inače, Eli Lilly, za čiji lijek Zepbound predviđaju da će biti najprodavaniji u povijesti, jedan je od najvećih dobitnika na burzi ove godine. Nasuprot tome, nekadašnja tržišna zvijezda Tesla bilježi dvocifreni pad od početka 2024. godine.
Eli Lilly je premašio proizvođača električnih automobila po tržišnoj vrijednosti, što je potaknulo neke da zatraže da se umjesto tvrtke Elona Muska uvrsti u takozvani Magnificent Seven, uz megakapitalizirane tehnološke kompanije Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia i Meta.