kraj zlatnog doba

'Dani ponosa i slave' za strane proizvođače automobila u Kini su gotovi: Tvornice se zatvaraju

05.09.2024 u 05:59

Bionic
Reading

Kina, tržište na kojem su strani automobilski divovi desetljećima dominirali, sada prolazi kroz radikalnu transformaciju. Strani proizvođači automobila poput Volkswagena, General Motorsa i Forda, koji su godinama profitirali na kineskom tržištu, suočavaju se s dramatičnim padom prodaje i tržišnog udjela

Glavni razlog za to je brz uspon kineskih proizvođača električnih vozila (EV), kao što su BYD, Xpeng, Nio i Li Auto, a oni mijenjaju pravila igre u globalnoj automobilskoj industriji.

Ova prekretnica označava kraj 'zlatnog doba' stranih proizvođača automobila u Kini, obilježenog neprestanim rastom prodaje i visokim profitima.

No kako su kineski brendovi preuzeli vodeće mjesto na domaćem tržištu, tradicionalni proizvođači automobila prisiljeni su prilagoditi svoje poslovne modele ili riskirati potpun gubitak tržišnog udjela.

Štoviše, ovaj se fenomen širi i izvan Kine jer kineski proizvođači električnih vozila ulaze na međunarodna tržišta, čime se dodatno ugrožava dominacija zapadnih automobila.

Uspon kineskih proizvođača električnih vozila

Brz rast kineskih proizvođača električnih vozila započeo je sredinom 2010-ih godina, nakon što je vlada, pod vodstvom predsjednika Xi Jinpinga, pokrenula inicijativu 'Made in China 2025'. Ova strategija usmjerena je na razvoj domaćih industrija s naglaskom na inovacije i tehnološki napredak te s fokusom na električna vozila i baterije. Kao rezultat toga, kineski proizvođači automobila počeli su snažno ulagati u istraživanje, razvoj i proizvodnju EV-a, što je omogućilo njihov rast i konkurentnost na domaćem tržištu.

BYD, danas najveći kineski proizvođač električnih vozila, predvodio je ovu tranziciju, osvajajući ne samo kinesko, nego i međunarodna tržišta. U 2023. godini BYD je prodao rekordnih 3,02 milijuna vozila globalno, uključujući plug-in hibride, što je povećanje od 62 posto u odnosu na prethodnu godinu. Xpeng, Nio i Li Auto također bilježe impresivan rast, a strani proizvođači suočeni su s padom prodaje i gubitkom tržišnog udjela, piše CNN.

Jedan od ključnih preokreta dogodio se 2019. godine, kada je kompanija Tesla otvorila tvornicu u Šangaju. Prvi Teslin Model 3 proizveden u Kini sišao je s proizvodne linije krajem 2019. godine, čime je pretvorio električna vozila u poželjan proizvod među kineskim potrošačima. Dolazak Tesle imao je tzv. halo efekt, čime je potaknut interes za EV-e općenito, a kineski proizvođači bili su spremni iskoristiti taj rastući trend.

Pad stranih proizvođača automobila u Kini

Strani proizvođači automobila, koji su desetljećima dominirali kineskim tržištem, sada se suočavaju s izazovima. Volkswagen, koji je godinama bio najprodavaniji brend automobila u Kini, izgubio je svoju krunu 2022. godine od BYD-a. Volkswagenova prodaja u Kini pala je za više od 26 posto u prvih šest mjeseci 2023. u odnosu na prije tri godine, a udio stranih proizvođača u ukupnoj prodaji automobila u toj zemlji pao je s 53 posto u srpnju 2021. godine na samo 33 posto u srpnju 2023. godine.

General Motors, još jedan nekadašnji lider na kineskom tržištu, zabilježio je sličan pad. GM-ova prodaja u Kini prepolovila se s vrhunca od četiri milijuna prodanih automobila u 2017. na samo 2,1 milijun u 2022. godini. Izvršna direktorica GM-a Mary Barra nedavno je izjavila da vrlo malo tvrtki zarađuje u Kini, dodajući da trenutni cjenovni rat među proizvođačima automobila nije održiv.

On je poguban osobito za strane proizvođače. Kako bi zadržale tržišni udio, mnoge tvrtke bile su prisiljene snižavati cijene svojih automobila, što je rezultiralo smanjenjem profita. Ova taktika nije dugoročno održiva, a mnogi proizvođači već su počeli zatvarati tvornice i otpuštati radnike. Mitsubishi je, primjerice, u listopadu 2023. objavio da će prestati proizvoditi automobile u Kini nakon godina pada prodaje.

Novi trendovi među kineskim potrošačima

Jedan od razloga za naglu promjenu u kineskoj automobilskoj industriji su preferencije kineskih potrošača. Dok su u 1990-ima i 2000-ima preferirali strane brendove zbog percepcije bolje kvalitete i pouzdanosti, mlađe generacije danas sve više biraju domaće brendove. Ovi potrošači odrasli su u digitalnom svijetu, koristeći platforme poput Alibabe, JD.com-a i WeChata, te nemaju iste predrasude prema kineskim brendovima kao starije generacije.

Domaći brendovi, kao što su BYD i Xpeng, također su usmjereni na inovacije i tehnologiju, što privlači mlađe kupce.

Njihova električna vozila dolaze s naprednim tehnološkim rješenjima, uključujući pametne sustave za vožnju, napredne baterije i ekološke performanse, što ih čini atraktivnim izborom za potrošače koji traže nešto više od običnog automobila.

Globalna ekspanzija kineskih proizvođača automobila

Dok strani proizvođači automobila gube tlo pod nogama u Kini, kineski brendovi ubrzano šire svoj doseg na međunarodnim tržištima. Prema podacima Kineskog udruženja putničkih automobila (CPCA), kineski izvoz automobila porastao je za više od 60 posto u 2023. godini, premašivši četiri milijuna vozila. Više od četvrtine tog izvoza čine električna vozila, čime Kina potvrđuje svoju poziciju globalnog lidera u toj industriji.

BYD, najveći kineski proizvođač električnih vozila, planira otvoriti tvornice u Tajlandu i Mađarskoj kako bi zadovoljio sve veću potražnju na međunarodnim tržištima. Tvrtka je također kupila njemačkog distributera Hedin Electric, čime planira proširiti svoj doseg na europskom tržištu.

Europska i američka automobilska industrija već su počele osjećati pritisak zbog kineske ekspanzije. Europska unija i Sjedinjene Američke Države reagirale su povećanjem carina na uvoz kineskih automobila u pokušaju da zaštite domaće proizvođače. No analitičari postavljaju pitanje hoće li ove mjere biti dovoljne da zaustave kineske proizvođače, sve prisutnije na međunarodnom tržištu.

Partnerstva i investicije: Odgovor stranih proizvođača

Svjesni da se ne mogu natjecati s kineskim proizvođačima samo na temelju postojećih poslovnih modela, mnogi strani proizvođači automobila traže partnerstva s kineskim tvrtkama da bi se prilagodili novim tržišnim uvjetima. Volkswagen je, primjerice, uložio 700 milijuna dolara u kupnju pet posto udjela u Xpengu te je sklopio strateško partnerstvo s ciljem zajedničkog razvoja novih električnih vozila.

Slično tome, Stellantis, vlasnik marki kao što su Citroen, Fiat i Peugeot, kupio je 20 posto udjela u kineskom proizvođaču električnih vozila Leapmotor za 1,7 milijardi dolara. Stellantis planira početi prodavati Leapmotorova vozila u devet europskih zemalja, čime će proširiti svoju prisutnost na tržištu električnih vozila.