zelena tranzicija

EU otkrio kako planira udvostručiti broj prijeđenih kilometara na biciklu

16.02.2023 u 15:13

Bionic
Reading

Jačanje biciklističke industrije, a s njome i lakša zelena tranzicija u Europskoj uniji, među prioritetima su Europskog parlamenta, čiji zastupnici žele da se napravi više namjenskih biciklističkih staza i parkirališnih mjesta za bicikle

Rasprava o europskoj biciklističkoj strategiji bila je na rasporedu plenarne sjednice u srijedu 15. veljače, a u četvrtak je i izglasana rezolucija te se njome poziva na veću podršku biciklizmu i bolju infrastrukturu. Zastupnici, među ostalim, traže smanjenje PDV-a kako bi se pomoglo toj industriji te da se do 2030. godine udvostruči broj prijeđenih biciklističkih kilometara u Europi.

Nacrt rezolucije o razvoju biciklističke strategije EU-a, koji je Odbor za promet i turizam (TRAN) usvojio 31. siječnja s 38 glasova za i jednim protiv, zalaže se za to da se biciklizam prizna kao potpuno razvijen način prijevoza. Zastupnici u Europskom parlamentu istaknuli su prednosti koje bi on mogao donijeti zelenoj tranziciji EU-a: bolje zdravlje, smanjenje prometnih gužvi i buke, bolju kvalitetu zraka i gospodarski rast.

U nacrtu rezolucije, o kojem su raspravljali u srijedu, zastupnici su se dotaknuli brojnih prepreka razvoju biciklizma, među njima i nedostatka osiguranih parkirališnih mjesta i namjenskih biciklističkih staza, ali i nedovoljnih mjera za sprječavanje krađa. Stoga žele da regionalne i lokalne vlasti integriraju biciklizam, pristupačne električne bicikle i sheme dijeljenja bicikala u planove urbane mobilnosti. Traže i više mjesta za njih u vlakovima te više sigurnijih parkirališta na kolodvorima.

Pozvali su Komisiju i države članice da podrže proizvodnju bicikala i njihovih komponenti s oznakom 'Made in Europe' te time povećaju konkurentnost industrije EU-a tako što će premostiti investicijski jaz, održavati jednake uvjete na globalnoj razini i vratiti proizvodnju i sigurnost u opskrbni lanac, kao i poticanjem visokokvalitetnih radnih mjesta, stvaranjem biciklističkih klastera i poboljšanjem strukovnog osposobljavanja povezanog s tom industrijom.

Giant Talon E+
  • Giant Talon E+
  • Giant Talon E+
  • Giant Talon E+
  • Giant Talon E+
  • Giant Talon E+
    +2
Pedaliranje na Sljeme Izvor: tportal.hr / Autor: Dražen Breitenfeld

Istaknuli su i da biciklistički ekosustav EU-a već obuhvaća više od 1000 malih i srednjih poduzeća (MSP-ova) i milijun radnih mjesta te da se do 2030. broj takvih radnih mjesta može povećati za dva milijuna. Europski parlament od Komisije traži i da 2024. proglasi Europskom godinom biciklizma.

Zastupnici su u rezoluciji istaknuli i potencijal električnih bicikala za povećanje biciklizma te traže da se hitno uvedu oni koji mogu dostići brzinu do 25 km/h. Smatraju da predstavljaju priliku za rast biciklističke industrije jer pružaju potencijal za otvaranje zelenih radnih mjesta i zapošljavanje prekvalificiranih radnika iz drugih sektora. Stoga ističu da bi trebalo smanjiti stope PDV-a za nabavu, najam i popravak bicikala i e-bicikala.

'Europski parlament poduzima prvi povijesni korak u oslobađanju potencijala biciklizma u Europi s dobrobitima za zdravlje, klimu i radna mjesta. Biciklistički ekosustav predstavlja milijun radnih mjesta u Europi i ima potencijal doseći dva milijuna do 2030. Želimo posvećenu europsku strategiju i to da biciklistička industrija bude prepoznata kao ključni partner u europskoj industrijskoj strategiji. Svatko u Europi trebao bi moći voziti bicikl 'Made in Europe'', izjavila je izvjestiteljica EP-a i predsjednica TRAN-a Karima Delli.

Sadržaj je dio projekta EU: solidarnost i oporavak koji se realizira u suradnji s Europskim parlamentom u Hrvatskoj.