POTROŠAČKA KLIMA

Europljani optimistični, unatoč dužničkoj krizi

19.07.2011 u 13:58

Bionic
Reading

U većini europskih zemalja, prvi put od izbijanja krize i unatoč problemima s Grčkom, raspoloženje potrošača se popravlja, pokazuje GFK-ovo istraživanje o potrošačkoj klimi

Istraživanje o razvoju gospodarstva, očekivanju rasta cijena i prihoda te spremnosti većih nabavki trajnih dobara provedeno je u Austriji, Bugarskoj, Češkoj, Francuskoj, Njemačkoj, Grčkoj, Italiji, Poljskoj, Rumunjskoj, Španjolskoj te Velikoj Britaniji. Ovih 11 zemalja čini 80 posto ukupne populacije članica EU.

Recesija je okončana za većinu zemalja jer se konačno pokazuje uzlazni trend u drugom kvartalu ove godine. Ipak, posljedice ekonomske i financijske krize i dalje su prisutne, posebno s razvojem krize u Grčkoj, nestabilnosti u Irskoj, Portugalu, Španjolskoj. Pojavio se i problem inflacije zbog općeg rasta cijena hrane i energije.

Očekivanja potrošača o razvoju gospodarstva u drugom kvartalu rastu ili su stabilna na razini iz ožujka ove godine. Iznimka je Austrija i Češka gdje je indikator nešto niži. Njemačka je nositelj razvoja u Europi, a tu su još i Velika Britanija, Francuska i Poljska.

Potrošači u Češkoj, uz rast indikatora, ipak pokazuju sumnju u napredak na ekonomskom planu (njihova vlada je u krizi, potrošači sumnjaju u provođenje reformi, posebno zbog mirovinske reforme, rasta nezaposlenosti te rasta cijena). Naravno građani Grčke su najviše zabrinuti i ne vide izlaz iz ekonomskih problema.

U većini zemalja potrošači pokazuju pozitivna očekivanja u pogledu rasta prihoda. Indikator je porastao u Njemačkoj, Španjolskoj, Austriji, Rumunjskoj i Poljskoj, pri čemu je vrijednost najviša kod Nijemaca. Bugarska i Češka su se stabilizirale, ali na niskoj razini. Kod Francuza indikator je u padu. Samo Grčka ima jako pesimističke stavove. Španjolci se nadaju malom oporavku financijske situacije (prvenstveno zbog turizma). Poljska se ekonomija vrlo dobro oporavila usprkos globalnoj krizi te se građani nadaju i rastu prihoda, premda je još uvijek dosta visoka razina nezaposlenosti (13 posto).

Lagani ekonomski rast i nada u bolje prihode potakli su i spremnost potrošača na veću potrošnju u narednim mjesecima. U većini zemalja postoji nada u mogućnost većeg trošenja. Predvodi Njemačka, a na dnu je opet Grčka, no potrošači u Velikoj Britaniji također nisu optimisti.

Loša su i očekivanja u Bugarskoj gdje je inflacija nešto ispod šest posto. Njihova raspoloživa primanja ne mogu doprinijeti rastu standarda.