Dubai, grad poznat po ekstravaganciji, luksuzu i rekordima, ponovno je pomaknuo granice mogućeg. Najnoviji dodatak njegovoj impresivnoj panorami – Ciel Dubai Marina – najviši je hotel na svijetu, s visinom od 365 metara i čak tisuću soba
Iako bi se moglo pretpostaviti da se u Dubaiju projekti razvijaju bez ograničenja, arhitekt Yahya Jan, predsjednik i direktor dizajna arhitektonske tvrtke Norr, tvrdi suprotno. ‘Mislim da je to mit. Propisi u Dubaiju iznimno su rigorozni. Sve je temeljeno na brojkama – razmaci od rubova parcela, visina, omjeri površina. Potrebna je kreativnost, ali ona mora biti usklađena s analitičkim pristupom’, objašnjava.
Kombinirajući te dvije krajnosti – slobodu dizajna i stroge tehničke uvjete – tim iz Norra osmislio je Ciel Dubai Marina, hotel koji je ujedno i inženjerski podvig.
Nezgodna lokacija i tisuću soba
Projekt je započeo jednostavnim, ali zahtjevnim pitanjem: kako smjestiti hotel s tisuću soba na trokutasto zemljište između Cayan Towera i prometnice D94? Situaciju je dodatno zakomplicirala činjenica da su na parceli ostali temelji od prethodnog, otkazanog projekta, koji su morali biti iskorišteni.
Polazišna ideja bio je jednostavan toranj kvadratnog presjeka na podiju. No, kako je dizajn napredovao, oblik zgrade se morao prilagoditi terenu i klimatskim uvjetima – posebno snažnim vjetrovima koji dolaze s obale Perzijskog zaljeva.
Kako graditi protiv vjetra
Na visini od 300 metara vjetar postaje ozbiljan izazov. Zgrade u obliku kocke ili kvadra, koje su jeftine i učinkovite pri manjoj visini, na toj razini postaju ‘jedra’ koja se savijaju pod pritiskom. Zato se pri izgradnji nebodera sve više koristi zakrivljeni dizajn, koji bolje usmjerava vjetar i smanjuje opterećenje na strukturu, navodi B1M.
Tako je nastao suženi, ovalni oblik Ciela, lagano zakrenut prema prevladavajućem smjeru vjetra. Tim je proveo dvije godine testirajući stotine maketa u simulacijama vjetra, dok nije pronađena optimalna forma koja minimizira stvaranje turbulencija iza zgrade.
Beton umjesto čelika
Radi smanjenja troškova, arhitekti su se odlučili za betonsku konstrukciju umjesto čelika. Na postojeće temelje dodano je još 21 pilot, a sve je povezano betonskom pločom površine 12.000 četvornih metara. Glavna nosiva struktura sastoji se od središnje jezgre ojačane radijalnim potpornim zidovima koji se protežu cijelom visinom zgrade.
Za dodatnu otpornost na bočne sile, posebno vjetar, ugrađen je sustav outrigger greda – osam masivnih greda koje povezuju radijalne zidove s jezgrom zgrade. Dodatni pojasni zid po obodu još više učvršćuje cijelu konstrukciju.
Fasada koja slijedi funkciju
Vanjski izgled hotela također je podređen funkcionalnosti. Fasada se sastoji od staklenih panela zakrivljenih tehnikom hladnog savijanja, koja omogućuje blage krivine bez gubitka učinkovitosti proizvodnje. Ovaj pristup omogućio je istovremeno atraktivan izgled i bolju aerodinamičnost.
Zgrada je završena 2024. godine i trenutno se oprema za otvorenje u sklopu luksuzne kolekcije hotela Vignette grupacije IHG. Hotel će nuditi četiri bazena, uključujući najviši beskonačni bazen na svijetu na 76. katu, luksuzni spa centar, brojne restorane i 147 luksuznih apartmana.