Hrvatska je u kolovozu zabilježila najvišu stopu inflacije u gotovo deset godina – cijene su porasle 3,1 posto u odnosu na kolovoz prošle godine, a viša stopa inflacije od 3,3 posto zabilježena je u travnju 2013. Inflacija nije posve domaći fenomen, nego je došla u Hrvatsku iz Europe na valu sve skupljih cijena nafte i goriva
'Osim učinka baznog razdoblja, posljedica je to prelijevanja cijena sa svjetskih robnih tržišta, rastuće domaće i inozemne potražnje te konvergencije cijena prema europskom prosjeku, osobito usluga', smatraju analitičari RBA banke.
Podaci prema namjeni potrošnje pokazuju da su na godišnjoj razini najviše porasle cijene prijevoza, za 9,9 posto u odnosu na kolovoz prošle godine. A kad poskupljuje prijevoz, tj. gorivo, ubrzo za njim poskupljuju sve druge vrste roba i usluga jer na tržištu gotovo da nema robe koju se u jednom ili više faza njenog postojanja ne preveze kamionom ili automobilom, ako gorivo već nije na neki drugi način uračunato u cijenu njene proizvodnje.
Vlasnik portala cijenegoriva.info Tin Bašić, koji prati kretanje njegovih cijena u maloprodaji u Hrvatskoj, kaže nam da ako primjerice gledamo samo cijene benzina, one rastu u posljednjih sedam godina pa nas ne treba čuditi općeniti rast cijena:
'Ako tome pribrojimo lanjski pad cijena uslijed lockdowna i rekordno male potrošnje, nije neko veliko iznenađenje to da je sve poskupjelo i da imamo nagli rast cijena.'
'Osim toga, gospodarstvo je u velikom riziku od novog zatvaranja pa se cijene preventivno dižu, dok ima potrošnje. Veliki su problemi i u Kini zbog gužve u lukama, a cijene prijevoza jednog kontejnera skočile su i za više od 300 posto i to je isto jedan od velikih uzroka poskupljenja', kaže nam Bašić.
Inflaciju, kaže, gore tjeraju i neki domaći faktori, primjerice potresi u Zagrebu i na Baniji, zbog kojih je praktički postalo nemoguće naći slobodne građevince pa su i oni podigli cijene te su samo jedan od faktora u lančanom fenomenu inflacije.
'Ako nas je korona nešto naučila, to je da više ništa ne možemo prognozirati. Spremajmo se za najgore, nadajmo se najboljem. Imali smo i više stope inflacije i ona će se prije ili poslije normalizirati. Ako danas litru ulja plaćamo puno više nego lani ili prije nekoliko godina, smanjit ćemo potrošnju. Kad smanjimo potrošnju, smanjit će se i cijene te će proći i taj ekonomski ciklus, čiju je izmjenu ubrzala pandemija. Imali smo među ostalim deflaciju, jednako opasnu za gospodarstvo', zaključuje Bašić.