Od štrajka radnika Croatia Airlinesa u špici turističke sezone ipak neće biti ništa. Njega je u četvrtak zabranio sud, no na nebu iznad Hrvatske i Europe u petak će biti puno manje aviona jer su u štrajk otišli radnici niskobudžetnog prijevoznika Ryanaira. Oni se, baš kao i zaposlenici Croatia Airlinesa žale na teške uvjete rada i žele veće plaće
Štrajk u Ryanairu, najvećem europskom niskobudžetnom prijevozniku, inicirali su njemački piloti, a pridružit će im se kolege iz Belgije, Švedske, Irske, a možda i iz Nizozemske. U Irskoj, gdje se nalazi centrala ovoga zračnog prijevoznika, otkazano je nešto više od šest posto od ukupno 2400 letova predviđenih za petak. Otkazani su i planirali letovi za Pulu i Zadar.
Ryanair, koji je prošle godine prihvatio sindikate suočava se sve češće s prosvjedima svojih zaposlenika diljem Europe zbog sporog napretka u pregovorima o kolektivnim ugovorima o radu, koji se potpisuju pojedinačno za svaku zemlju u kojoj operiraju.
Croatia Airlines također je trenutačno je bez kolektivnog ugovora koji je istekao prije 20 mjeseci, no štrajk im je zabranjen jer je sud procijenio da sindikati nisu u 'dobroj vjeri' pregovarali s Upravom. Naime, Uprava je sindikate redovito pozivala na pregovore i nudila im niz drugih pogodnosti dok se dogovor o novom kolektivnom ugovoru konačno ne bi i postigao.
S Ryanairom je situacija još složenija jer ne postoji jedinstveni kolektivni ugovor koji vrijedi u svim zemljama koje pokrivaju. Valja i podsjetiti da su njihovi piloti ove godine već održali dva štrajka, a u travnju su štrajkali i radnici njemačke Lufthanse i francuskog Air Francea. I kod ta dva prijevoznika radnici su tražili više plaće i ostale materijalne beneficije.
U Upravama obje tvrtke direktori se čude zahtjevima štrajkaša. 'Naše kabinsko osoblje uživa dobre plaće koje dosežu i do 40.000 eura godišnje', poručili su iz Ryanaira, tvrtke poznate po drastičnom rezanju troškova zbog kojeg su i 'pobijedili' konkurenciju. Plaća stjuardese u toj kompaniji mjesečno može iznositi i do 3300 eura, no oni žele oko pet posto više plaće kako bi se približili konkurentskim prijevoznicima poput TUI-a.
Što se Croatia Airlinesa tiče, kao što je ranije pisao Jutarnji list kapetanima se isplaćivala prosječna plaća od 34.825 kuna, kopilotima 21.157 kuna. dok je neto plaća stjuardesa i stjuarda bila je 11.287 kuna. Pritom su kapetani letjeli 58 sati, kopiloti 57 sati, a kabinsko osoblje 55 sati. Najveća isplaćena neto plaća u lipnju za pilota bila je 55.334 kune za 83 sata leta, a članu kabinskog osoblja isplaćena je najviša plaća od 15.574 kuna za 44.45 sata leta.
U Sindikatu pilota ORCA negoduju jer osim novog kolektivnog traže i bolje reguliranje radnog vremena i prestanak čestih izmjena radnog plana koje se događaju gotovo svakog dana. Piloti tvrde da im je plaća ista već 18 godina, te su oni, kao i kabinsko osoblje odbili 2,5 posto veće plaće koje im je ponudila uprava koju privremeno vodi Jasmin Bajić.
Sindikati tvrde da je kompaniju zbog loših uvjeta u proteklih pet godina napustilo i 140 stjuardesa koje traže 'humanije' radne uvjete i povratak nekih prava koja su im ukinuta kolektivnim ugovorom iz 2013. Na uvjete se žale i mehaničari koji tvrde da se radi prekovremeno zbog nedostatka mehaničara - nekad se na avionu radilo po 20 dana, sada se radi 40 dana ilustriraju mehaničari.
Uprava Ryanaira dosad je bila vrlo tvrda po pitanju povećanja plaća, pa će se tek vidjeti kako će se rasplesti aktualna zavrzlama koja će pogoditi desetke tisuća putnika. Isti posao čeka i Upravu Croatia Airlinesa i sve okupljene sindikate, koji su nakon odluke suda o zabrani štrajka pravdu odlučili potražiti na Vrhovnom sudu.