RAZGOVOR S FRANOM SKOBLAROM

Kako se Zaton popeo na turistički vrh Hrvatske?

21.07.2010 u 09:32

Bionic
Reading

Zaton Holiday Resort, turističko naselje koje posluje u sklopu zadarskog Turisthotela, jedinstveni je turistički proizvod, koji i struka i posjetitelji opisuju kao 'najbolje što Hrvatska u turizmu ima'. Povodom prestižne nagrade Anton Štifanić za 2009. u kategoriji najupješnije tvrtke/ustanove koju je Zatonu dodijelila Hrvatska turistička zajednica, o pobjedničkoj formuli razgovarali smo s direktorom Turisthotela Franom Skoblarom

Možete li nam opisati poslovni model koji Turisthotel čini uspješnijim od konkurencije?

Potrebno je puno toga, odricanja, truda, rada... Što se tiče Zatona i Turisthotela, treba reći da smo mi ekipa koja je od 1996, a nakon potpune devastacije Zatona boravkom prognanika u tom objektu zbog Domovinskog rata, krenula s potpunom obnovom naselja i ulaganjima. Pritom smo pratili stvarna tržišna događanja i ne opteretivši se ogromnim kreditima počeli s obnovom godinu po godinu. Sredinom 1990-ih i nije bilo realno ići u velike projekte, jer još tržište nije bilo spremno, nego smo sistematski pomalo obnavljali i ulagali. Uvijek je u turizmu najvažnije napraviti dobru ponudu i znati ju dobro plasirati uz adekvatnu cijenu. Mi smo znali odgovoriti na traženje tržišta s ponudom 'value for money' i to gosti cijene, a sve je rezultat ne samo ulaganja nego i velikog truda i rada svih zaposlenih, ulaganja u njih i različitim načinima motivacije, pa i suvlasničkim paketima.

Frano Skoblar

Većina radnika su zapravo i mali dioničari, kojih je ukupno preko 700, i na takav način oni su motivirani. Kao domaći ljudi itekako vodimo računa što je to kvaliteta ponude, kao i da dio dobiti pripada radnicima. Najvažnije je da nismo pogriješili u koncepciji razvoja Zatona i osim u smještaj i infrastrukturu važno je bilo ulagati u parkove i hortikulturu, čime smo za naše prilike dobili jako dobre brojke. Postigli smo određenu razinu kvalitete, pa se Zaton stoga kao resort može mjeriti sa sličnim u Italiji. No nakon još dvije-tri godine ulaganja postat ćemo još bolji, uz uvjet da se ne opteretimo velikim kreditima koji mogu dovesti u pitanje i povećati troškove poslovanja. Stoga ćemo i nova ulaganja u aquapark i novo naselje izvesti pola iz kredita, a pola vlastitim sredstvima. Uz takvu racionalnu politiku ulaganja budućnost je zagarantirana.

Koji su glavni aduti koje danas nudi Zaton Holiday Resort?

To je kompleks koji se nalazi na površini od 100 hektara, na kojem se osim baznog smještaja u 593 apartmana kategorije tri i četiri zvjezdice u borovoj šumi nalazi i kamp (1.500 parcela veličine od 80 do 130 metara četvornih sa svim priključcima, četiri zvjezdice) te sva druga infrastruktura koja podržava obiteljski turizam. To je svojevrsni 'family resort' koji radi sezonski, od 1. svibnja do 1. listopada, i s punjenjem na bazi 120 dana u apartmanima te svega stotinjak dana u kampu. Iako je rad sezonski, vrlo je bitno da se i svibanj i rujan dobro i s godinama sve bolje pune. To omogućava i dodatna infrastruktura, pa se gostima, što oni posebno pozdravljaju i cijene, osim klasične ponude sunca i mora te samog smještaja nudi i niz različitih i raznolikih sadržaja te brojna događanja.

Velik iskorak, osobito na tržištima sjevera Europe (Danska, Nizozemska) u Zatonu je učinjen gradnjom bazenskog kompleksa (tisuću metara četvornih veliki bazen, te manji od 300 metara za djecu), kao i amfiteatra za animaciju, dječjih igrališta s mini klubom te brojnim ugostiteljskim i sportsko-rekreativnim sadržajima. Svake godine nove investicije, pa su tako i 2009. za 25 milijuna kuna izgrađena dva nova sanitarna bloka, kupljeno je 50 pokretnih kućica, uređeno 200 novih kamp parcela, renovirana je recepcija i uvedena prva faza otpadnih voda za cijelo naselje.

Koliko godišnje imate gostiju, koji su najbrojniji, s kojih tržišta?

Prosječno dnevno u Zatonu registrirano boravi oko osam tisuća gostiju, godišnje se ostvaruje preko 600 tisuća noćenja i oko 70 tisuća dolazaka, a ove godine očekujemo porast od oko dva posto u odnosu na prošlu godinu. Strani turisti čine 95 posto ukupnih dolazaka i noćenja, pri čemu su broj jedan Nijemci, a broj dva Nizozemci. Slijede ih Danci, Talijani i Slovenci, dok je nekad brojnih Čeha sada manje, možda i zbog nešto viših cijena nego prije. Orijentacija nam je za sada prema sjeveru Europe, Ukrajini, Poljskoj, Norveškoj i Švedskoj, jer oni vole kamping i koliko god su daleko žele doći. No bez 40-postotnog udjela Nijemaca u strukturi gostiju sezona bi nam bila upitna jer oni ipak tu dominiraju, čemu svakako pridonosi i preporuka njemačkog auto kluba ADAC, koji već petu godinu zaredom Zatonu, praktički jedinom u Hrvatskoj, daje oznaku visoke kvalitete Superplatz. To treba sačuvati, što uz kriterije koje oni imaju nije lako, ali, eto, uspijevamo.

Kakvi su planovi za daljnji razvoj?

Kako smo s postojećim kapacitetima već pomalo limitirani, moramo dodatno ulagati, pa se prije svega i vrlo brzo planira gradnja aquaparka kako bi rasteretio plažu u Zatonu (1,5 kilometara) koja je postala mala. Ulaganjem znatnih sredstava u vodene površine aquaparka od 3.500 do 4.000 metara četvornih sa svim sadržajima rasteretit će se pritisak na plažu, a prosječni broj dnevno registriranih gostiju od osam tisuća moći će se povećati na njih deset tisuća. U takvom baš i ne malom turističkom gradu moramo imati i nove smještajne kapacitete, u što ćemo također ulagati. S obzirom da je naš kamping još uvijek brend koji najbolje prolazi na tržištu, radit će se na novom naselju novih mobilnih kuća, i to u stilu malog dalmatinskog mjesta. Time će se broj kreveta povećati za daljih tri tisuće.

Aquaparkom i tim novim naseljem, koji bi trebali biti dovršeni već do 2012. uz ulaganje od sedam do devet milijuna eura, zapravo bi se trebala zaokružiti budućnost Zatona. Nakon toga planiramo i gradnju jednog manjeg hotela s oko 150 kreveta, čime bismo mogli i produžiti sezonu uz sve druge sportsko-zabavne sadržaje što Zaton ima. A u budućnosti, kad se ukažu prilike i dođu bolja vremena, imamo poziciju za 350 kreveta u hotelu s wellness programima.