Zamislite da potrošite 142 milijuna dolara na umjetničko djelo i da vam još kažu da ste prošli jeftino. Upravo to tvrde mnogi kritičari za sliku 'Tri studije Luciana Freuda' Francisa Bacona koja je prije desetak dana postavila novi rekord kao najskuplja umjetnina ikad prodana na aukciji
Britanski tjednik Economist izračunao je kako Van Goghov rad 'Portret doktora Gacheta' vrijedi još više kad se u obzir uzme inflacija. Ta je slika 1990. prodana za 82,5 milijuna dolara što je ekvivalent današnjoj cijeni od 148,6 milijuna dolara.
I dok se bogataši natječu u toj nepojmljivoj igri milijuna, postavlja se pitanje koliko im se to isplati. Možda bi takvo ulaganje u umjetnine ili antikvitete, naravno, s daleko manje nula, bilo pametno i za nas obične smrtnike?
Iskustva iz Velike Britanije gdje su ta tržišta među najrazvijenijim na svijetu pokazuju da se radi o rizičnom investiranju.
'Svjetski superbogataši obaraju rekorde i guraju cijene u nebesa, no na jeftinijim tržištima cijene su u padu. U posljednjih deset godina prosječna cijena garniture posuđa ili ormara iz viktorijanskog doba prepolovljena je', rekao je za BBC Richard Madley iz britanske Asocijacije procjenitelja i aukcionera
Razlog zbog čega je umjetničkim remek-djelima cijena stabilna ili čak raste dok niže razrednim umjetninama vrijednost skače gore-dolje jest taj da su ove potonje prepuštene na milost i nemilost modi.
'Starine nisu kul. Mladi više ne žele na zidovima gledati slike koje su kupili njihovi roditelji. Ne žele veliki viktorijanski stol u dnevnom boravku, već staklo i krom', objasnio je Madley.
Dobra je lekcija za one koji zanemaruju rizik ulaganja u umjetnine priča s tržišta proizvoda iz Kine i Japana
Nadmetanje za japanski porculan 90-ih je cijene poguralo na rekordne razine, a danas je njihova vrijednost daleko ispod.
S druge strane, kako raste raspoloživi dohodak u Kini, nova srednja klasa i bogatiji kupuju natrag umjetnine koje su Kinu napustile u posljednjim desetljećima. Kineska keramika, bronca, žad i rukotvorine od metala posebno su popularne.
'Jedna kineska keramička zdjela imala je početnu cijenu od 200 funti, a prodana je za 37.000 funti', istaknuo je Madley.
Njegov savjet onima koji kupuju umjetnine jest taj da to rade očima, a ne ušima. 'Dok gledate neko djelo, ono vam mora pružiti užitak. Ne kupujte ga zbog toga što vam je netko rekao kako će ono za nekoliko godina vrijediti puno više', zaključio je Madley.