intervju s Adrianom Palmanom:

'Mali minus nije razlog za paniku, hrvatski kampovi imaju potencijal biti top turistički proizvod na Mediteranu, no moramo riješiti problem sa zemljištem'

25.09.2019 u 21:54

Bionic
Reading

U hrvatskim kampovima ove godine ostvareno je 18,4 milijuna noćenja, što je pad od oko jedan posto u odnosu na godinu ranije. S obzirom na neizvjesnost koja je obilježila ovu turističku sezonu, rezultatom treba biti zadovoljan, smatra predsjednik Kamping udruženja Hrvatske (KUH) Adriano Palman. Pred kampovima su, ističe, dobra vremena, slijede godine normalizacije i stabilizacije, pa pad broja noćenja nikoga ne treba zabrinjavati

Hrvatski su kampovi uz nizozemske najbolji u Europi, a po kriteriju pune zauzetosti na prvom su mjestu. Mjesta za poboljšanja još ima te kampovi, smatra Palman, mogu biti top turistički proizvod na Mediteranu, pogotovo kad se promijeni Zakon o turističkom zemljištu, kojim bi se trebala ukinuti investicijska ograničenja, što bi trebalo omogućiti nova ulaganja u ovaj turistički segment u kojem je broj noćenja od 2007. do danas porastao za nemalih 45 posto.

Kakve su rezultate ostvarili domaći kampovi i jeste li ove sezone osjetili pad dolazaka turista?

Hrvatski je kamping ove sezone ostvario gotovo 18,4 milijuna noćenja, što je lagani pad od 0,9 posto u odnosu na prethodnu godinu. No s obzirom na neizvjesnost koja je snažno obilježila ovu godinu, ovim smo rezultatima zadovoljni, posebno zbog toga što bilježimo rast na tri ključna tržišta - u Austriji od dva posto, Njemačkoj pola posto, a Slovenija je ostala na lanjskoj razini. Nažalost, broj Talijana u našim kampovima već godinama pada za nekoliko postotaka godišnje, tako da i ove godine bilježimo pad od dva posto u odnosu na lani, a najveći su pad ostvarili Nizozemci, od čak deset posto. Taj pad zasigurno mora biti predmet dodatne analize, ali za sada možemo pretpostaviti da je to rezultat smanjenih promotivnih aktivnosti na tom tržištu, što je u kombinaciji s toplim i sunčanim vremenom potaknulo njihove goste da ne putuju u inozemstvo.

Jesu li kampovi i dalje zanimljivi za nova ulaganja s obzirom na to da u Hrvatskoj već imamo hotelske kampove s pet zvjezdica i niz obiteljskih kampova? Koliki je potencijal kamping tržišta?

Hrvatski kampovi imaju potencijal postati najkonkurentniji turistički proizvod na Mediteranu. Kamping udruga Hrvatske već godinama promovira to i vjerujemo kako ćemo do tog cilja zajedničkim naporima i doći. Pokrenuli smo niz aktivnosti proteklih godina koje donose rezultate - prema analizi njemačkog ADAC-a, čiji je vodič referentna točka u našem sektoru, Hrvatska je na visokoj drugoj poziciji po kvaliteti kampova u EU, odmah iza Nizozemske. Nadalje, u Europi smo prvi po danima pune godišnje zauzetosti, a značajno je to da danas imamo čak 39 posto kapaciteta u kategoriji 4+ dok smo samo 2007. imali devet posto, a broj noćenja od 2007. do danas porastao je za 45 posto. Svi ovi podaci pokazuju da idemo u dobrom smjeru, da su postignuti značajni pomaci, ali potpun potencijal u hrvatskom kampingu oslobodit će se samo rješavanjem pitanja turističkog zemljišta.

Kakvo je stanje s kampingom u kontinentalnom dijelu zemlje: Ima li potencijala za razvoj kamping turizma na sjeveru, dalje od jadranske obale, s obzirom na to da se Hrvatska često spominje kao top destinacija u Europi za kampiranje.

Aktivnostima i projektima KUH-a uspjeli smo pozicionirati Hrvatsku u Europi kao prepoznatljivu ne samo po velikim odmorišnim kamping naseljima, već prvenstveno po segmentu malih kvalitetnih obiteljskih kampova. Oni brojem objekata čine preko dvije trećine hrvatske ponude kampova, a pogodni su za razvoj kamping turizma diljem cijelog kontinentalnog dijela naše zemlje, uz gradove i prirodne atrakcije, rijeke i jezera, na otocima itd.

Prije desetak godina u suradnji s HTZ-om i Ministarstvom turizma pokrenuli smo održavanje edukativnih radionica s ciljem poticanja otvaranja novih malih kampova na kontinentu. Poznajući dobro stvarnu situaciju u kontinentalnom kampingu cijele Europe i realno stanje u Hrvatskoj, u kojoj ovaj tip proizvoda nije bio ozbiljno razvijan, željeli smo savjetima i marketinškom podrškom potaknuti i taj segment poslovanja kampova.

Kao rezultat svih aktivnosti i kontinuiranog poticanja poduzetničkog interesa, danas na kontinentu imamo oko tridesetak kampova s ukupnim smještajnim kapacitetom od 4507 osoba. Nažalost, to čini još uvijek tek dva posto ukupnog hrvatskog kampinga. Ipak, treba znati da je prije desetak godina bilo tek 18 takvih kampova, a njihov je kapacitet bio tek 20 posto od današnjeg kapaciteta kontinentalnih kampova u Hrvatskoj.

Kakva su vaša očekivanja od novog Zakona o državnom zemljištu što ga priprema Ministarstvo državne imovine, kojim bi se trebali riješiti dugogodišnji problemi dobivanja koncesija na državnu zemlju i njihovih cijena?

Na osnovi dosad viđenog u prijedlozima novog zakona, pozdravljamo napredak i poboljšanja u odnosu na trenutnu situaciju. Želimo vjerovati da će i finalni prijedlog zakona biti investicijski atraktivan i operativno primjenjiv. Ključno je da novi zakon otvori prostor za podizanje kvalitete i ukine investicijska ograničenja koja smo imali do sada, kao npr. nemogućnost planiranja sadržaja u zonama kampova koje bi bile idealne za to, nemogućnost povećanja gabarita sanitarnih čvorova, što zahtijeva današnja kvaliteta, povećanja vodenih površina, nesigurnost ulaganja itd.

Kakva su vaša očekivanja za iduću turističku sezonu - nadate li se boljoj godini od 2019. i zašto?

Prosječna stopa rasta noćenja u kampovima u posljednjem desetljeću iznosi nešto malo više od četiri posto godišnje. S obzirom na navedeno, a uz faktor neizvjesnosti ove sezone i pouke koje treba izvući iz toga, zasigurno će sljedećih nekoliko godina biti godine stabilizacije i normalizacije. Neće nas stoga posebno iznenaditi lagan pad broja noćenja.

  • +13
Hrvatski kampovi Izvor: Licencirane fotografije / Autor: KUH

Međutim, gledamo situaciju i s drugog stajališta, a čine ga kvaliteta i financijski rezultati. U sljedećem razdoblju očekuje se nastavak investicijskih procesa u kampingu Hrvatske, što će dovesti do većeg broja objekata u visokim kategorijama 4+. To svakako doprinosi jačanju konkurentnosti sektora i imidža koji imaju naši kampovi na emitivnim tržištima, ali donosi i korekciju cjenovnog pozicioniranja proizvoda. Tako su npr. naši kampovi danas po prosječnim cijenama, u analizi njemačkog ADAC-a, tek šesti u Europi (npr. Italija je u prosjeku 25 posto skuplja od nas, Španjolska pet posto). Uz dodatno jačanje suradnje kamping sektora s HTZ-om i ciljane promotivne aktivnosti usmjerene na jačanje brenda Hrvatske kao zemlje za kampiranje, vjerujemo da možemo u skoroj budućnosti očekivati bolje rezultate. Normalno, uz uvjet da se na naprave greške i da cijene budu uvijek temeljene na kvaliteti usluge.

Za mjesec dana počinje kongres kamping industrije u Hrvatskoj. Tko će doći na konferenciju i kakva su vaša očekivanja od tog skupa?

Najveći godišnji skup našeg sektora, 13. Kongres hrvatskog kampinga, održava se 22. i 23. listopada u Svetom Martinu na Muri u organizaciji KUH-a. Ove godine posebna pažnja posvetit će se izazovima razvoja i podizanja opće razine konkurentnosti hrvatskog kampinga. Kongres će sadržavati stručni i izložbeno-sajamski dio - domaći i strani stručnjaci predstavit će na predavanjima najnovija saznanja iz sektora, a sudionici će imati priliku uživo vidjeti najnovije trendove - modele mobilnih kućica i glamping šatora te raznovrsne opreme i ponude usluga u kampingu.