izmjene važnog zakona

Poduzetnike čeka ključna promjena, mnogi nisu spremni: 'Ništa više neće biti isto'

31.03.2025 u 08:59

Bionic
Reading

Iako postoji već više od desetljeća, mnogi zaziru od fiskalizacije. Slično je i s izdavanjem e-računa. No i jedno i drugo postaje obvezno početkom sljedeće godine za sve obveznike PDV-a te poreza na dohodak i dobit te u poslovanju s poslovnim partnerima. Kako je riječ o otprilike 170.000 tvrtki i obrtnika koji moraju promijeniti način poslovanja, kao i njihovim računovođama, predsjednica Sekcije računovođa Hrvatske obrtničke komore (HOK) Đurđica Mostarčić objasnila nam je što se sve mijenja

Već desetak godina u Hrvatskoj se primjenjuje fiskalizacija računa plaćenih gotovinom ili karticama. Građani tijekom plaćanja kupljenih namirnica u trgovinama ili pića u kafiću to ne osjete, no poduzetnici moraju paziti na to da prijave svaki račun.

Ipak, dosad nisu svi podlijegali fiskalizaciji. Zbog toga je Ministarstvo financija u javno savjetovanje pustilo prijedlog novog Zakona o fiskalizaciji i on donosi mnogo promjena. Kako nam je objasnila predsjednica Sekcije računovođa Hrvatske obrtničke komore (HOK), Đurđica Mostarčić, promjene u fiskalizaciji kreću se u dva pravca.

Fiskalizira se i Revolut

Za građane je možda i najbitnija promjena to što će se od 1. siječnja fiskalizirati i računi naplaćeni putem web platformi za plaćanje, poput PayPala, Google Paya ili Revoluta te putem transakcijskog računa.

'Do sada, kada se izdavao račun građaninu, on se fiskalizirao, točnije dostavljao se odmah direktno u Poreznu upravu u trenutku izdavanja. Riječ je o računu koji je bio plaćen gotovinom ili karticom. Sada će isti takav tretman imati računi koji se izdaju građanima, ali naplaćuju putem transakcijskog računa ili web platforme', otkrila je Mostarčić, dodajući da ne očekuje nikakav utjecaj ovih promjena na kupnju i plaćanje roba i usluga među građanima.

Zato u računovodstvu, kaže, 'ništa više neće biti isto'. Naime drugi dio Zakona o fiskalizaciji odnosi se na račune koji su izdani u poslovanju s drugim pravnim osobama. Uz to, proces izdavanja, fiskalizacije i arhiviranja računa morat će biti u potpunosti digitaliziran početkom sljedeće godine, kad je predviđen početak izdavanja i fiskaliziranja e-računa obveznicima PDV-a, dok ih oni koji nisu u sustavu PDV-a moraju zaprimati. Za njih izdavanje i fiskalizacija u elektroničkom obliku počinju od 1. siječnja 2027.

Papir i PDF odlaze u povijest

To bi moglo stvoriti probleme jer i sadašnji obveznici izdavanja e-računa, a to su tvrtke koje sudjeluju u procesu javne nabave te u pojedinačnim nabavama male vrijednosti, uglavnom i dalje koriste papir i PDF format.

'Koliko je samo problema na terenu izazvala javna rasprava o tome da PDF račun nije valjan prema već postojećim zakonskim propisima, a sada odjednom više neće biti ni papira. Smatram da svatko tko kaže da neće biti nikakvih problema nije u pravu – počevši od činjenice da sada velik broj poreznih obveznika još uvijek koristi Word ili Excel za pisanje svojih računa', ističe predsjednica Sekcije računovođa HOK-a.

Prema njezinim procjenama, u ovom je trenutku oko 40.000 poslovnih subjekata koji izdaju e-račune, u pravilu povremeno, prema dosad propisanim obvezama. Očekuje se da bi ta brojka s 1. siječnja sljedeće godine trebala porasti na otprilike 170.000. Samim time, porast će i broj izdanih e-računa s 3,6 na 90 milijuna godišnje. Stoga ističe da je potrebno što je prije moguće krenuti s edukacijom zaposlenika, nabavom potrebnih certifikata i pripremom programa.

No zakonodavac je predvidio pokretanje besplatne aplikacije MIKROeRAČUN unutar sustava e-Porezna. Ona će biti besplatna za one koji nisu obveznici plaćanja PDV-a; od 1. siječnja 2026. godine za zaprimanje, a od 1. siječnja 2027. godine i za izdavanje e-računa. U HOK-u pak smatraju da bi ona trebala biti dostupna svima koji žele izdavati e-račune već od 1. siječnja 2026. Rok prilagodbe na potpuno novi sustav izdavanja i fiskalizacije računa bit će samo četiri mjeseca, a promjene su brojne.

Opterećenje ili rasterećenje?

Ukidaju se knjige ulaznih i izlaznih računa te papirnati izvještaji o poreznim i drugim davanjima (PPO, DON-H i PDV-F). No zato se uvodi novi sustav e-izvještavanja. Stoga ne čudi to da je među više od 1100 komentara u javnom savjetovanju mnogo onih koji traže odgodu tih rješenja ili čak povlačenje zakonskog prijedloga.

'To je novi izazov za softverska rješenja i nadam se da će se to što kvalitetnije riješiti. Primjerice, prilikom knjiženja izvoda i spajanja uplate s računom moguće je da program 'pošalje' informaciju o plaćanju u Poreznu upravu. Tako je to barem zamišljeno, a vidjet ćemo kako će se to događati u praksi. Mi računovođe, čim čujemo riječ 'izvještavanje', vidimo nove obrasce koje netko treba popuniti, a za sada nas Ministarstvo umiruje da će se sve to 'događati u pozadini', kao u konačnici i kada danas fiskalizirate račun plaćen gotovinom', poručila je Mostarčić.

Što se tiče izvještavanja, prijedlogom novog zakona predviđeno je da se PDV obrazac dostavlja do zadnjeg dana u mjesecu, a izvješće o naplaćenim računima do 20. dana za prethodni mjesec. To će biti izazovno za poduzetnike, ali samo temeljem dostavljenih podataka o plaćenim računima Porezna uprava izradit će informativne obrasce o PDV-u.

'Naravno da će stvoriti probleme u poslovanju upravo ta nova obaveza, najviše iz razloga što do sada nije bilo uvijek nužno evidentirati izvode, kompenzacije, cesije prije obračuna PDV-a. Sada se sve to okreće i morat ćemo sve te dokumente evidentirati prije izrade samog PDV obrasca. Već se sada nude opcije učitavanja izvoda klijenata, ali u praksi znamo da je to daleko od toga da samo 'pritisnete enter' i sve se posloži te će biti potrebna velika prilagodba u promjeni načina poslovanja, usuglašavanja rada s klijentima, uz ulaganja u informatičku opremu', ističe Mostarčić.

Olakšavanje procedure

Što se pak računa tiče, bit će promjena i pri naplati R1 računa gotovinom ili karticom, jer će 'u pozadini' prilikom fiskalizacije OIB kupca zbog poreza na dohodak ili dobit biti nužno dostaviti Poreznoj upravi. No poduzetnicima i računovođama veći problem predstavlja uvođenje jedinstvenog šifrarnika roba i usluga. HOK se tome već više puta usprotivio, a sad ističu da sve stiže u nezgodnom trenutku, uz proširenje fiskalizacije i uvođenja e-računa.

'Smatramo da je već uvođenje obveze e-računa i fiskalizacije za velik broj korisnika veliko opterećenje i da je premalo vremena za uvođenje ovog šifrarnika, pogotovo ako nam to trenutno ne nameće nijedna EU-ova direktiva. Razumijem zašto veliki broj poduzetnika i računovođa traži ukidanje ili odgodu ove odredbe i za isto ćemo se zalagati i dalje. Smatramo to administrativnim opterećenjem zbog potrebe promjeni postojećih šifri, posebno u dijelu robno-materijalne evidencije te različitom postupanju s istom robom/uslugom (recimo, kemijska olovka koja se prodaje u maloprodaji ili u odnosu B2G može imati drugačiju šifru u odnosu na onu koja se prodaje u odnosu B2B). Sadašnji prijedlog predviđa šifriranje sa šest znamenki, ali u poslovanju one nisu dovoljne i bit će potrebno dodavati još znamenki za jasnije određenje robe/usluge', ustvrdila je Mostarčić.

Inače, obrtnici smatraju da bi spomenuti prijedlog novog Zakona o fiskalizaciji zakonodavac još mogao dovesti u red. Računovodstvima - kojih je, po riječima Mostarčić, sve manje - te poduzetnicima - kojima bi bilo lakše kad bi, primjerice, mogli čuvati račune šest, a ne 11 godina, kao sada - olakotna okolnost bila bi i jasnija zakonska odredba da kupci mogu svoje račune pokazati inspektoru na mobitelu.

Inače, HOK je na ovu temu održao webinar na kojem je sudjelovalo oko 600 osoba. Osim toga, provode brojne akcije kako bi svojim članovima, obrtnicima i računovođama olakšali prelazak na novi način izdavanja i fiskalizacije računa.

'Sklopili smo suradnju s tvrtkom Elektronički računi, zahvaljujući čemu obrtnici mogu ostvariti popust od 30 posto na pakete usluge servisa Moj eRačun (MeR) i besplatnu sinkronizaciju povijesnog eArhiva. Također, dogovorili smo da se za obrtnike rok za preuzimanje povijesnih dokumenata elektroničkog arhiva produži do 31. kolovoza 2025. godine. Ova suradnja donosi obrtnicima značajnu uštedu, posebice u kontekstu nadolazećeg Zakona o fiskalizaciji, ali i rastuće inflacije koja opterećuje naše članove. Na nama je da našim obrtnicama i obrtnicima osiguramo različite pogodnosti kojima mogu rasteretiti i olakšati svoje poslovanje', poručio je predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil.