neizvjesna sezona

Nijemci kažu da smo preskupi, a dolaze: Jesmo li ipak ušli u zlatno doba turizma?

26.07.2024 u 16:56

Bionic
Reading

Ove godine turisti će morati izdvojiti više za hotele, letove i putovanja nego prošle. Ipak, unatoč visokim cijenama u nekim turističkim zemljama, potražnja raste. Je li ovo doista zlatno doba za turističku industriju?

Nijemci će prema podacima Reiseanalyse za 2024., objavljenim u ožujku, unatoč nepovoljnoj gospodarskoj situaciji nastaviti pojačano putovati, odnosno zbog eventualno nižeg budžeta tražit će povoljnije i bliže destinacije.

Hrvatska je prema podacima njemačkog Saveznog ureda za statistiku, objavljenim u lipnju, skuplja zemlja za turiste od velikih južnoeuropskih konkurenata Turske, Grčke, Portugala i Španjolske te im je četvrta željena destinacija za odmor. A kako piše njemački Tagesschau, Hrvatskoj, 'koja je nekad bila destinacija za jeftini odmor', visoke su se cijene obile o glavu.

No u nekim turističkim destinacijama, poput Italije, unatoč eksploziji cijena, i dalje raste broj turista. Na prvu izgleda da turistička industrija trenutačno ostvaruje velik profit, no je li to doista tako?

Kako objašnjava Michael Gierse iz Union Investmenta za Tagesschau, neće svi u turističkoj branši omastiti brk.

Avioprijevoznici u problemima

'Hoteli će najviše profitirati, no avioprijevoznici će imati puno poteškoća zbog problema s isporukom zrakoplova – Airbusovih zbog smetnji u opskrbnom lancu i Boeingovih zbog problema s kvalitetom proizvodnje', ističe Gierse.

Problem broj jedan ipak ostaje inflacija. Baš kao i građanima, i avioprijevoznicima značajno su porasli troškovi. Ovog tjedna Ryanair je objavio financijske podatke s početka godine. Moraju se, između ostalog, nositi s 25 posto većim troškovima za osoblje, a taj dodatni izdatak pokušavaju prenijeti na putnike.

Vrućina i turisti u Splitu
  • Vrućina i turisti u Splitu
  • Vrućina i turisti u Splitu
  • Vrućina i turisti u Splitu
  • Vrućina i turisti u Splitu
  • Vrućina i turisti u Splitu
    +11
Vrućina i turisti u Splitu Izvor: Pixsell / Autor: Ivana Ivanović

'I tu smo vjerojatno dosegnuli vrhunac jer ni putnici više nisu voljni platiti bilo koju cijenu', kaže ovaj stručnjak. Ryanair to već osjeti na svojoj koži te su primorani dati popuste na karte kako bi ih se riješili.

Ista situacija je i u Lufthansi, u kojoj nakon dvije godine procvata stvari idu nizbrdo. Oba navedena avioprijevoznika žale se da je situacija trenutno teška, a iz perspektive turista to ne znači da će putovanja sad opet pojeftiniti.

Cijene bi mogle još više rasti

Baš kao i aviokompanije, i hoteli se bore s višim troškovima plaća, što utječe na mnoge usluge. Ekonomist Jasmin Gröschl iz Allianz Tradea kaže da se može očekivati daljnji rast plaća, a to znači da bi cijene vjerojatno mogle porasti i ove, a možda i iduće godine.

Mnogi se zbog takvih crnih prognoza pribojavaju da si neće više moći priuštiti putovanje. A ako neka destinacija postane preskupa, turisti će jednostavno otići u neku drugu.

Nijemcima očito ne smeta to što je Hrvatska skupa

A što se tiče dolazaka Nijemaca na našu obalu, podaci HTZ-a iz eVisitora pokazuju da je 2022., kao već blago postpandemijska godina, s njemačkog tržišta bila rekordna u Hrvatskoj. Tada je njemačkih turista došlo 3,4 milijuna, ili oko 400 tisuća više nego 2019., dok ih je 2023. bilo 3,3 milijuna ili 2,3 posto manje nego 2022., ali također više nego pretpandemijske 2019., kada ih je došlo oko tri milijuna.

U prvih šest mjeseci ove godine Hrvatska bilježi postotni rast prometa s većine značajnijih emitivnih tržišta te je najveći udio u ukupnim noćenjima ostvarilo njemačko tržište, a slijede tržišta Hrvatske, Slovenije i Austrije.

Turisti u Zadru
  • Turisti u Zadru
  • Turisti u Zadru
  • Turisti u Zadru
  • Turisti u Zadru
  • Turisti u Zadru
Turisti u Zadru Izvor: Pixsell / Autor: Sime Zelic/PIXSELL

A podaci za svibanj ove godine pokazuju da su više od trećine stranih noćenja ostvarili turisti iz Njemačke. U komercijalnim smještajnim objektima u svibnju 2024. ostvareno je 1,9 milijuna dolazaka i 6,9 milijuna noćenja, što je za 19,6 posto više dolazaka i za 23,9 posto više noćenja turista u odnosu na svibanj 2023. No tu je naravno još uvijek riječ o predsezoni, ove godine iznimno dobroj.

'Hrvatski turizam ima impresivne rezultate, s oko 11 posto višim prometom nego lani, i realno je očekivati uspješnu cijelu 2024., no treba više paziti na omjer kvalitete i cijene jer se samo tako može biti konkurentan', poručio je ministar turizma i sporta Tonči Glavina u svibnju.

Prema podacima sustava eVisitor, obrađenim 5. srpnja 2024., u prvih šest mjeseci ove godine stiglo je 5,95 milijuna stranih turista, a broj dolazaka onih domaćih istovremeno je iznosio 1,28 milijuna.

'Tijekom lipnja, u usporedbi s prethodnom godinom, turistički promet rastao je na približno tri četvrtine vodećih tržišta, a približno četvrtina tržišta bilježi određene zaostatke', rekli su iz Hrvatske turističke zajednice (HTZ) za Bloomberg početkom ovog mjeseca.