priča iz donjeg miholjca

Upoznajte tim žena koje brinu da slavonsko voće i povrće stigne s polja do polica trgovina

11.08.2023 u 09:09

Bionic
Reading

U Donjem Miholjcu smo posjetili jedan od najvećih centara za otkup voća i povrća u Hrvatskoj, te upoznali njihov tim kooperacije, koji brine o odnosu s kooperantima, tj. lokalnim proizvođačima voća i povrća. Pitali smo ih kako im izgleda radni dan, kako prepoznati dobar proizvod i ima li proizvodnja hrane u Hrvatskoj uopće budućnost...

„Posao u poljoprivredi nema radno vrijeme“, odmah nas upućuje voditeljica odnosa s kooperantima Ana Varaždinac, zaposlena u otkupnom centru Enne Fruit u Donjem Miholjcu, u kojem se svakodnevno prikuplja voće i povrće koje se plasira diljem Hrvatske. O veličini otkupnog centra Donji Miholjac govore podaci: 1200 metara kvadratnih u kojima je 17 rashladnih komora te preko 800 metara kvadratnih prostora u koje se pakira roba. Od spomenutih 17 komora, njih 11 opremljeno je sofisticiranom tehnologijom Ultra Low Oxygen koja predstavlja najveće dostignuće u segmentu dugotrajnog čuvanja svježeg voća.

U Donjem Miholjcu se, između ostalog, otkupljuju i pakiraju mrkve, breskve, nektarine, šljive, kruške te svježi kupus, a centar broji više od 80 zaposlenih. Među njima je i tim kooperacije, Ana Varaždinac i Anja Zetaić, koje zajedno s voditeljicom odnosa s kooperantima Ines Čamić, brinu o odnosu s kooperantima: „Trenutno surađujemo s više od 200 kooperanata. Kooperanti su s područja Osječko-baranjske, Vukovarsko-srijemske, Brodsko-posavske, Sisačko-moslavačke i Virovitičko-podravske županije“, započinju priču o otkupnom centru Donji Miholjac.

Bitno je istaknuti, govore Ana i Anja, kako njihov radni dan ipak ne započinje kada roba stigne u centar nego već puno prije. „Kolegica Anja i ja radimo u istim smjenama. Svaka ima svoj dio posla, ne preklapamo se u aktivnostima kako bi se posao što brže i efikasnije odradio. Stalno smo u komunikaciji, dobro smo uhodane i odlično funkcioniramo. Kako sam istaknula na početku priče, posao u poljoprivredi nema radno vrijeme. Komunikacija s kooperantima je vrlo izazovna jer poljoprivreda je sama po sebi izazovna i nosi rizik s obzirom na učestale klimatske promjene.“ Kolegica Anja se slaže i dodaje kako je bitno zadržati prijateljski odnos, posebno jer nešto što se stvaralo godinu dana, zbog loših vremenskih uvjeta, može nestati u trenu. Upravo zato, bude i ljutnje i smijeha, ali to je dio njihova posla, nadovezuje se Ana.

„Unatoč okvirnim planovima koje napravimo za nadolazeći tjedan, svaki dan bude promjena. Kada ujutro dođem na posao, prvo kontaktiram kooperante i provjerim situaciju, ide li sve po planu. Bitna je naša prisutnost na terenu, kako bismo u svakom trenu znali što se događa na polju. Na taj način smo podrška našim kooperantima kroz cijeli proces proizvodnje, a ujedno i imamo cjelokupnu sliku od sadnje do berbe“, objašnjava voditeljica odnosa s kooperantima Ana Varaždinac. Kolegica Anja dodaje: „Telefon je uvijek u funkciji, ne mogu ga upaliti u 8 i ugasiti u 16 sati. Trudimo se biti dostupni za izvanredne slučajeve ako na primjer, kooperanti nemaju dovoljno ambalaže ili im zatreba nešto drugo bitno za berbu ili dolazak robe. Tijekom ljeta ovakav način poslovanja je posebno izražen. Ako ću poslije posla otići na kavu, laptop je sa mnom ukoliko nešto zatreba!“

Posebno tijekom ljetnih mjeseci bitno je pravovremeno reagirati na potrebe kooperanata. Zbog vrućina, kooperanti poslove započinju već tijekom ranih jutarnjih sati, a često su i prije 7 sati u otkupnom centru. Regularnim radnim danom roba bi se trebala zaprimati nešto prije 8 pa do 19, a subotom do 16 sati. Nakon zaprimanja robe, centar brine za sve ostalo. Na primjer, voće se skladišti na temperaturi do 2 stupnja, a povrće od 7 do 13 stupnjeva Celzija. U prijevozu, kada se roba transportira iz centra, u kamionima je poželjno održavati do 8 stupnjeva za recimo, marelicu i grapollo rajčicu, a za zelenu salatu tek 1 stupanj. Dok je roba još u otkupnom centru, obraća se pažnja na ambalažu: „Što se ambalaže tiče, radimo sa RPC-om, točnije plastičnom, povratnom i samosloživom ambalažom u najmu. RPC ambalaža može ići za određene kupce koji poput nas rade s tom ambalažom dok za druge kupce roba ide ili u drvene gajbe ili u kutije. Kada unaprijed znamo dinamike izlaza određenog artikla, trudimo se taj artikl uzeti u ambalaži u kojoj može odmah ići prema kupcu. To komuniciramo i kooperantima“, ističe Anja.

Uz pregled, prebiranje, skladištenje i prikupljanje robe, ostaje pitanje, kako prepoznaju koja je namirnica dobra i svježa? „To prepuštamo našim stručnim tehnolozima. Sva roba koja ulazi u skladište mora odgovarati naručenoj kvaliteti odnosno standardnoj kvaliteti koja je propisana pravilnikom. Što se tiče samog izgleda ploda, roba za svaki artikl mora biti pravilnog oblika, zdrava, bez tragova truljenja, bez tragova štetnika i štete uzrokovane štetnicima, normalne vanjske vlažnosti. Kod kupusnjača listovi ne smiju biti dehidrirani, kod rajčice u grozdovima stabljika mora biti čvrsta i zdrava bez listova i slično…”, objašnjava voditeljica Ana i dodaje:

„Što se tiče zaprimanja voća i povrća, uvijek se uzima uzorak na ukupnu količinu pristigle robe iz raznih gajbica. To je nasumično odabrano, s početka, kraja i sredine. Traži se postotak uvjetne i neuvjetne robe. Ovakva metoda je nužna za procjenu kvalitete na ulaznom zapisniku kako bismo procijenili s čime raspolažemo. Roba ide dalje na obradu u pakirnicu gdje se utvrđuje stvarni postotak neuvjetne robe.“, napominje Ana.

Ništa se ne smije prepustiti slučaju u centru Donji Miholjac, kao niti u bilo kojem drugom otkupnom centru tvrtke ENNA Fruit, vodeće za otkup, distribuciju i preradu voća i povrća prvenstveno Hrvatske, ali i regije. Uz Donji Miholjac, koji se nalazi u području s izrazito plodnim tlom u blizini rijeke Drave i granice s Mađarskom, ENNA Fruit ima centre u Opuzenu, Lozanu i Varaždinu, dok se u Dugom Selu nalazi sjedište i distributivno-logistički centar. Tvrtka diljem Hrvatske surađuje s više od 1000 kooperanata, a osim otkupa, nudi im pomoć u organizaciji proizvodnje i stručne savjete.

Roba koju pakiraju u otkupnim centrima dolazi do trgovačkih centara, a samim time i potrošača diljem Hrvatske pa je odgovornost cijelog tima velika, a posebno je bitno – istaknuti domaću proizvodnju. Neka je što više toga – naše!

„Nama kao firmi je cilj da se otkupi što više domaćeg voća i povrća te da se poveća domaća proizvodnja. Radimo okvirne planske količine tjedan dana unaprijed tako da kolege iz prodaje uvijek znaju koliko domaće robe imamo na raspolaganju. Naravno, dogodi se da unatoč planovima nekad nema dovoljno domaće robe na tržištu i u tom slučaju moramo nadoknaditi tu razliku uvoznom količinom. Ukoliko se dogodi da imamo višak domaće robe, pokušavamo pronaći kanale dodatne prodaje i distribucije“ , ističe voditeljica Ana i zaključuje o svojim planovima za budućnost: „Kao dio Enne Fruit, mogu reći da nam je cilj rast i jačanje na tržištu. U svom sektoru mogu istaknuti još nešto, a to je cilj koji uključuje širenje baze kooperanata, podizanje nove proizvodnje, povećanje postojeće, plansko dogovaranje, educiranje kooperanata o nečemu što nisu radili i usmjeravanje u određenje kulture. S obzirom da je ovo vrlo dinamičan posao koji zahtjeva fleksibilnost i konstantno učenje, te širenje znanja s već postojećim znanjem dobivenim na fakultetu, definitivno sam se pronašla u njemu jer nikad ne znaš koji te izazov čeka sutra.“

S njom se slaže i Anja koja daje svoj zaključak: „Ono čemu težimo je povećati proizvodnju domaće robe, ali i otkup iste. Zato se trudimo biti što veća potpora našim kooperantima i osigurati im sve što im je potrebno da to zajedno ostvarimo!“

Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima u suradnji s ENNA grupom.