Širenje djelatnosti, pravodobno restrukturiranje, orijentacija na strana tržišta neki su od alata kojima su uspješni obiteljski biznisi preživjeli recesiju, rečeno je na okruglom stolu o manama i prednostima obiteljskih tvrtki u borbi protiv produljene recesije
Ivica Jakić, vlasnik obiteljske tvrtke sa sjedištem u Austriji koja se bavi trgovinom električnom energijom i graditeljstvom, naglasio je da su osnovne postavke obiteljskog posla poštenje i mudrost. 'Poštenje znači da dano obećanje uvijek moraš izvršiti, a mudrost da ne treba puno obećavati', pojasnio je Jakić, čiji obiteljski biznis ulazi u petu generaciju. Druga bitna stvar za Jakića je prepoznati granice rasta. Stoga se pridržava djedove preporuke - 'imaj onoliko radnika koliko uvijek imaš novaca u džepu za plaće'. Preporučio je svima koji vode obiteljski biznis da u rizik ulaze samo ako ih 'bankrot neće iznervirati previše'.
Za razliku od Jakića, koji u Austriji gotovo da nije osjetio recesiju, suvlasnik Kufner grupe Slaven Kufner svjedočio je o velikim problemima s kojima se suočila njegova obiteljska tvrtka. Da bi opstali, morali su prodati dio biznisa, smanjiti plaće i broj zaposlenih. Oporavak očekuju u ovoj godini, a najviše se uzdaju u Vladin projekt energetske učinkovitosti u zgradarstvu.
Obiteljska tvrtka Nikole Nemčevića, Jan Spider, koja se bavi uzgojem i preradom bilja, recesiji se oduprla jačanjem izvoza i sklapanjem strateških ugovora o proizvodnji čajeva za Podravku i Atlantic grupu. Premda im je u Hrvatskoj prodaja pala za 30 posto, na inozemnim tržištima bilježe rast od 100 posto. Najveći problem u poslovanju su im administrativne barijere u uvozu i izvozu.
'Zahvaljujući pravovremeno provedenom restrukturiranju, Orbico grupi je 2011. godina bila bolja od 2010, istaknuo je Stjepan Roglić, potpredsjednik jedne od najznačajnijih distributerskih tvrtki u regiji.
Na Liderovoj konferenciji o obiteljskom biznisu sudjelovali su i ministar malog poduzetništva i obrta Gordan Maras i stručnjaci iz različitih područja gospodarstva.
Ministar Maras pozvao sve male i srednje tvrtke da se aktivno uključe u programe Ministarstva i u ovoj godini iskoriste prilike koje nudi HBOR i Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, kako bi ostvarili zacrtani cilj od 2,4 milijarde eura investicija.
Osnovne značajke obiteljskog biznisa predstavila je Slavica Singer sa Ekonomskog fakulteta u Osijeku. Istaknula je kako u Hrvatskoj nema statističkih podataka o broju obiteljskih tvrtki ni o tome koliko one doprinose u BDP-u, već je poznat samo podatak da oko 50 posto zaposlenih u Hrvatskoj radi u obiteljskom biznisu.
Napomenula je da u SAD-u obiteljska poduzeća čine 80 posto svih poduzeća, ostvaruju više od 50 posto BDP-a i zapošljavaju više od 50 posto radne snage, dok u EU obiteljske tvrtke čine 60 posto svih tvrtki te zapošljavaju oko 50 posto svih zaposlenih.
'Statistika kaže da 30 posto tvrtki preživi drugu generaciju, 13 posto treću, a svega tri posto ima dugi vijek trajanja. Mislim da se ti trendovi pomalo mijenjaju sa sve češćom pojavom poduzetničkih obitelji, no nepotizam je još uvijek veliki razlog pesimistične statistike', objašnjava Singer.
Iako Vlada nije jedina odgovorna za razvoj obiteljskog biznisa Singer misli da bi se drukčijom poreznom politikom, obrazovnim programima, promjenom Zakona o poduzetništvu kojim bi se tvrtkama omogućilo da dođu do novca bez gubitka kontrole trenutna situacija mogla okrenuti u korist obiteljskog biznisa.