'Bravo! Svaka čast! Budeš ti mene zaposlio jednom kad uspiješ', odgovor je koji je Zagrepčanin Matija Gažić (35) često dobivao od svojih kolega psihologa dok je tražio partnera za svoju tvrtku. Iako su mnogi od njih bili nezaposleni ili nezadovoljni svojim radnim mjestom, nijedan nije imao hrabrosti baciti se u riskantne poduzetničke vode. Matija je zaplivao sam i posljednje četiri godine razvija firmu Ehostat koja nudi jedinstvene usluge u svojoj branši
U Hrvatskoj je psihologija tradicionalno vezana uz školstvo, zdravstvo i socijalnu skrb dok u privatnom sektoru psiholozi obično rade u odjelima ljudskih potencijala ili eventualno otvore tvrtke koje se bave head huntingom odnosno potragom za perspektivnim kadrovima.
'Vrlo je teško unutar struke pronaći nekog tko bi se bavio poduzetništvom. Iako na primjer na zagrebačkom Zavodu za zapošljavanje ima 50-ak psihologa bez posla. Istina je i to da vam za osnivanje tvrtke i razvijanje ideje treba početni kapital. Teško će te doći do izvora financiranja jer ovo ipak nije propulzivan biznis poput nekih startaupova iz ICT sektora', objašnjava Matija.
Zbog toga je njemu trebalo nekoliko godina da sakupi potreban novac za osnivanje tvrtke. Radio je na brojnim poslovima nevezanim uz psihologiju. Zarađeno je štedio, luksuz mu je, kaže, bio otići u kazalište ili kupiti još jedan par cipela te je prije četiri godine konačno svoj san pretvorio u javu.
Ono po čemu je njegova tvrtka Ehostat originalna novi je model istraživanja tržišta putem malih web-anketa koji je Matija sam osmislio. Prije tri godine za njega je dobio nagradu na sajmu WEB: Industrije.
'Naša anketa poput drugih anketa koje se mogu naći na portalima sadrži samo jedno pitanje, ali ga sastavljaju profesionalci odnosno psiholozi. Vodi se računa da su sve kategorije ponuđenih odgovora zastupljene. Odgovaranjem na pitanje računalo korisnika prihvaća kolačić (coockiekoji sve sljedeće odgovore ispitanika na našim anketama pridružuje istom ispitaniku u bazi što omogućuje praćenje njegovog odgovaranja i s drugih stranica gdje su naše ankete postavljene. Ovo nam omogućava da vršimo statističke analize i prognoze navika internetskih korisnika', objašnjava Matija dio prednosti svog modela.
Zanimljivo je da se na taj način mogu organizirati i e-referendumi što bi ubrzalo i pojeftinilo izravno izjašnjavanje građana koje je u Hrvatskoj sve popularnije.
Matijina tvrtka jedna je od rijetkih u Hrvatskoj koja nudi i eye tracking - istraživačku metoda praćenja pogleda. Partner mu je slovenska tvrtka Okulus koja ima potrebnu tehnologiju dok Ehostat analizira i tumači dobivene rezultate.
Eye trackingom mjerimo kvalitetu dizajna web-stranica, vidljivost i vrijednost oglasnog prostora ili funkcionalnost plakata i reklama. Želja mi je tu tehnologiju primjenjivati u sportu te u ergonomiji vezano za radnu okolinu', ističe Matija koji je inače specijalist medicine rada.
Od osnutka tvrtka ima stabilan rast prihoda i dobru zaradu. Tako je 2013. završio s oko 100.000 kuna prihoda i 40.000 kuna čiste dobiti.
'Još su to uvijek skromne brojke, ali rastu. Naše je tržište za usluge koje mi nudimo još nerazvijeno. Ali idemo korak po korak. Svakako planiramo izaći i na inozemno tržište, međutim za to treba znatan kapital. Mogli bismo dići kredit, ali još nije vrijeme za takav rizik. Ja sam više nego zadovoljan dosad postignutim. Prva mi je želja povećati broj zaposlenih. Trenutačno uz mene radi još jedan kolega i ako u narednih nekoliko godina taj broj povećamo na pet, bit će to znak da smo na dobru putu', zaključuje Matija.