porazne brojke

Ruska vojna mašina i dalje se obilno financira naftom. Zapadne sankcije su totalni promašaj?

20.11.2023 u 20:13

Bionic
Reading

Ključna gospodarska kaznena mjera protiv Rusije pokazuje se kao potpuni promašaj. Ograničenje cijene ruske nafte na 60 dolara po barelu, koje je u prosincu postavila grupa G7 s EU-om i Australijom, u potpunosti se zaobilazi. Priznaju to sad i zapadni dužnosnici, a vidljivo je i iz podataka o ruskom izvozu

Visoki dužnosnik Europske komisije izjavio je za Financial Times da 'gotovo nijedna' prekomorska isporuka sirove nafte u listopadu nije bila ispod granice od 60 dolara po barelu.

'Najnoviji podaci govore u prilog tome da ćemo morati zaoštriti sankcije. Ne smijemo dopustiti Rusiji da samo nastavi s ovim', rekao je dužnosnik.

U Bruxellesu se posljednjih dana vodila rasprava o jačanju ograničenja Moskvi, uključujući opcije za snažniju provedbu ili ograničenje pristupa tržištu tankera za naftu.

Zabrinutost među zapadnim dužnosnicima podupire službena ruska statistika o prodaji nafte u listopadu, za koju Moskva kaže da pokazuje da je prosječna cijena bila iznad 80 dolara po barelu.

Središnja banka Ruske Federacije priopćila je da je višak tekućeg računa plaćanja iznosio 53,8 milijardi dolara od 1. studenoga, otprilike četiri puta više od razine samo godinu dana prije. Listopad je nakon rujna bio drugi mjesec zaredom u kojem je račun imao 11 milijardi dolara viška.

Zahvaljujući povećanju izvoza nafte, plina i drugih energenata ove godine, očekuje se da će ruski proračun ostvariti suficit od oko 75 milijardi dolara ove godine.

Ruski izvoz koji je prije tekao u Europu uglavnom je preusmjeren u Aziju i Afriku, iako su neki kupci, poput Sjedinjenih Država, nastavili kupovati ruski obogaćeni uran za svoje nuklearne elektrane, a europski kupci ponekad su pribjegavali tihoj kupnji ruskog plina preko treće strane.

Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
  • Naftni tankeri
    +6
Naftni tankeri Izvor: Profimedia / Autor: MARTIN DALTON / Alamy / Alamy / Profimedia

Standard & Poor's nedavno je izvijestio da je izvoz ruske nafte u listopadu dosegnuo najvišu četveromjesečnu razinu.

Posebno je procvjetala trgovina s Narodnom Republikom Kinom, za koju je ruski predsjednik Putin procijenio da će ove godine dosegnuti 200 milijardi dolara, što je porast za trećinu u prvih osam mjeseci 2023. Kina kupuje 47 posto ruskog izvoza nafte i 45 posto ugljena, a najavljeni su i novi projekti povezivanja ruskih i kineskih plinovoda, uključujući Snagu Sibira 2.

Ipak, prelazak na trgovinu naftom bez zapadnog osiguranja i otpreme prouzročio je 'velike troškove' Kremlju.

Jeffrey Sonnenfeld, profesor na Yale School of Management, koji je savjetovao američko ministarstvo financija o ograničenju cijena, rekao je da su duža putovanja za ruske naftne tankere, više premije osiguranja, povećanje lučkih kapaciteta i novi kapitalni izdaci dodali oko 36 dolara troškova po barelu za Moskvu, ograničavajući joj profit.

Članice G7 već su počele pojačavati provedbu ograničenja. Prošli tjedan Velika Britanija sankcionirala je Paramount Energy & Commodities DMCC, trgovca sa sjedištem u Dubaiju, rekavši da ga je 'Rusija iskoristila da ublaži udarac sankcija'.

Ministarstvo financija SAD-a ovog mjeseca zatražilo je informacije od 30 tvrtki za upravljanje brodovima za koje se sumnja da su prekršile ograničenja, izvijestio je Reuters.

Od 30 tvrtki za upravljanje brodovima, njih 17 nalazilo se u zemljama grupe G7 s ograničenom cijenom. Šest ih je bilo u UAE-u, a ostale u Indiji, Turskoj, Kini, Hong Kongu i Indoneziji.

Rusija za svoju naftu dobiva i dalje iznose ispod cijene Brenta, referentne vrijednosti sirove nafte koja je u listopadu u prosjeku iznosila 89 dolara po barelu.