Ekspanzija Agrokora krenula je u ranim devedesetim privatizacijom Jamnice, Leda i Konzuma, a do danas je koncern Ivice Todorića narastao na više od 70 tvrtki. Uz proizvodnju i trgovinu hranom Agrokor se s vremenom proširio i na brojne druge djelatnosti koje nemaju puno veze s osnovnim biznisom. Pogledajte koje sve kompanije djeluju u Todorićevu carstvu i čime se sve bave
Strateški pristup razvijanja kompanije po principu 'od polja do stola' Ivica Todorić naslijedio je od svog oca Ante koji je 60-ih godina po tom modelu gradio tadašnji socijalistički prehrambeni div pod nazivom Agrokombinat.
Nakon prvih poduzetničkih koraka s proizvodnjom cvijeća i cvjetnih sadnica strelovit uspon krenuo je 1990-ih uz političko pokroviteljstvo i jeftine kredite Zagrebačke banke. Intenzivnim akvizicijama, ali i snažnim organskim širenjem kroz investiranje i tehnološku modernizaciju, Agrokor je izrastao u najveću kompaniju na prostoru bivše Jugoslavije.
Uz trgovinu i hranu kao primarne biznise, Todorić je rado ulazio i u druge djelatnosti, i to često neselektivno i bez ekonomske opravdanosti. Ponekad je riječ o ambicioznijim pothvatima u nova područja kao što su izleti u energetiku i turizam, a u većini slučajeva riječ je o sporednim djelatnostima.
Pritom je teško sagledati sve Todorićeve poslovne operacije jer je dio tvrtki povezan s maticom, a dio s kompanijama sastavnicama koncerna. Također, česte su i različite korporativne akcije kojima se mijenja struktura koncerna – od otvaranja novih tvrtki, pripajanja postojećih matici, preuzimanja, spajanja i sl.
Službeno na svojima web-stranicama Agrokor predstavlja 28 kompanija svrstanih u tri grupe – hrana i poljoprivreda (13), maloprodaja (9) i ostale djelatnosti (6). Analizom financijskih izvještaja i ostalih dostupnih podataka tportal je pobrojao više od 70 kompanija pod kontrolom matice ili njezinih dijelova.
Poljoprivreda i proizvodnja hrane
U segmentu proizvodnje hrane najvažniju poziciju imaju Jamnica, Ledo, PIK Vrbovec i Zvijezda kao tržišni lideri u Hrvatskoj i značajni igrači u regiji.
Jamnica je lider u proizvodnji mineralnih voda i bezalkoholnih pića. U njezinu su sastavu punionice mineralne vode u Hrvatskoj (Sveta Jana i Pisarovina) BiH (Sarajevski kiseljak) i Mađarskoj (Fonyódi) te vlastite distributivne kompanije u Sloveniji, Srbiji i SAD-u. Riječ je o jednoj od najprofitabilnijih Agrokorovih kompanija koja je lani na razini grupe ostvarila dobit od 305 milijuna kuna. Jamnica je i prva veća Todorićeva akvizicija koju je stekao u ranoj fazi privatizacije 1992. godine.
Ledo je najveći proizvođač sladoleda i distributer smrznute hrane u Hrvatskoj. Osim u Hrvatskoj, Ledo posluje na tržištu Bosne i Hercegovine, Slovenije, Kosova, Crne Gore i Mađarske. U sastavu Leda je i Frikom, lider u sladoledima i smrznutoj hrani na tržištu Srbije i Makedonije.
PIK Vrbovec najveći je proizvođač mesa u Hrvatskoj. Svojom proizvodnjom zadovoljava gotovo 40 posto potreba za crvenim mesom u Hrvatskoj. Poznat je i po trajnim kobasicama, mortadeli i šunki pod brendovima PIK, Sljeme i Piko.
Zagrebačka Zvijezda i Dijamant iz Zrenjanina imaju dominantan položaj u regiji u proizvodnji jestivih ulja, margarina, biljnih masti i majoneze.
Solana Pag najveći je hrvatski proizvođač morske soli s dugogodišnjom tradicijom. Najveći dio proizvodnje plasira se na hrvatsko tržište, ali su proizvodi prisutni i na tržištima susjednih zemalja te u SAD-u i Kanadi.
U poljoprivrednom segmentu, koji gubicima opterećuje poslovanje koncerna, najznačajnije su tvrtke Belje, Vupik, Agrolaguna i PIK Vinkovci. Uz primarnu poljoprivredu, ove tvrtke bave se i preradom i proizvodnjom prehrambenih proizvoda. Belje je najveća poljoprivredna kompanija u regiji s 20.000 hektara oranica i stočarskom proizvodnjom od 20 farmi. Najpoznatiji brendovi su joj vina Belje, ABC sirevi i baranjski kulen.
Porečka Agrolaguna na 1.200 hektara obradivih površina bavi se vinogradarstvom i maslinarstvom i stočarstvom. Tvrtka je razvila poznate brendove maslinova ulja Ol Istria, vina (Laguna) i sira (Istarski sir Špin).
Vupik i PIK Vinkovci najvećim dijelom bave se primarnom poljoprivrednom proizvodnjom koja obuhvaća ratarstvo, povrtlarstvo, sušenje i skladištenje žitarica i uljarica, meljavu pšenice i kukuruza u svojim mlinarskim kapacitetima, svinjogojstvom i tovom junadi te otkupom i preradom voća i povrća.
Agrokor je i najveći proizvođač vina u Hrvatskoj. Uz Belje, Agrolagunu i Vupik, kojima je vinarstvo jedna od djelatnosti, Agrokor u svom sastavu ima i kompaniju Mladina kojoj je vinarstvo osnovna djelatnost. Ova tvrtka sa sjedištem u Jastrebarskom obrađuje 70,5 hektara vinograda. Proizvodi kvalitetna i vrhunska bijela vina pod brendom Gaj, a na tržištu je prisutna i kao najveći hrvatski proizvođač pjenušavih vina i portugisca, mladog crvenog vina.
U poljoprivrednom je portfelju i zadarska Sojara, kronični gubitaš, koja u zadnjih pet godina bilježi minuse u rasponu od 12 do 20 milijuna kuna.
Trgovina i distribucija
U segmentu trgovine dominantnu ulogu imaju maloprodajni lanci Konzum, Mercator i Tisak. Konzum ima vodeću tržišnu poziciju u Hrvatskoj sa 700 prodajnih mjesta i prihodima od 15 milijardi kuna. Donedavno je bio vodeći i u Bosni i Hercegovini, ali lani ga je pretekao trgovački lanac Bingo u vlasništvu tuzlanskog poduzetnika Senada Džambića.
Kupnjom Mercatora 2014. za 550 milijuna eura Agrokor je ovladao regionalnim maloprodajnim tržištem. Dok je Konzum proširen u Hrvatskoj i BiH, Mercator pokriva tržište Slovenije, Crne Gore, Makedonije (Poslovni sistemi Mercator) te Srbije (Mercator – S). Unatoč vodećoj poziciji u Sloveniji, Srbiji i Hrvatskoj, snažna konkurencija multinacionalnih lanaca ozbiljno ugrožava položaj Konzuma i Mercatora, najvažnijih sastavnica koncerna.
Tisak je najveći lanac kioska u Hrvatskoj s mrežom od 1.100 prodajnih mjesta te vodeći hrvatski distributer tiskovina, duhanskih proizvoda, prepaid bonova i start paketa telekom operatera. Osim prodajnog asortimana, Tisak nudi i niz popratnih usluga poput dostave paketa, mjenjačnice, plaćanja računa, podizanja gotovine, igara na sreću i sl. Nekad je Tisak bio glavni izvor gotovine za koncern, ali danas posluje znatno slabije zbog sniženih marži i velikog pada prodaje tiskovina i duhanskih proizvoda.
Najmlađa je kompanija u trgovačkom segmentu A007, poznatija po brendu Abrakadabra. Riječ je o platformi za online kupnju na kojoj se nudi više od 100.000 proizvoda. Uz sigurnu online kupnju, Abrakadabra nudi i mogućnost besplatne dostave robe na kioske Tiska i Tiskove Paketomate.
Uz maloprodaju, Agrokor u svom sastavu ima i veleprodaju i distribuciju. U segmentu veleprodaje u Hrvatskoj i BiH djeluje Velpro, veleprodajni lanac koji prvenstveno opskrbljuje profesionalne kupce, kao što su hotelijeri, ugostitelji, mali trgovci i javni sektor.
Roto dinamic bavi se distribucijom bezalkoholnih i alkoholnih pića te popratnog asortimana za kanal HoReCa. Posjeduje ekskluzivna zastupstva svjetski poznatih brendova poput piva Corona Extra, sokova Capri-sonne te vina Montes i Kaiken. Razvila je svoju robnu marku Profi line pod kojom distribuira šećer, med, sladilo, vrećice za smeće i slamke za piće.
U trgovačkom segmentu Agrokor ima i specijaliziranu tvrtku za trgovanje burzovnim poljoprivrednim robama Agrokor Trgovina. Između ostalog, tvrtka trguje proteinima, žitaricama, uljaricama i gnojivom te je vodeći izvoznik koncerna. Za svoje potrebe raspolaže silosnim i skladišnim kapacitetima od preko 800.000 tona u Hrvatskoj i Srbiji.
Ostale djelatnosti
U rubrici ostale djelatnosti kriju se brojne manje poznate tvrtke koje pokazuju u kojim se sve pravcima, često poslovno neopravdano, širio Todorićev biznis.
Energetika. Prije nekoliko godina Agrokor je ušao u energetiku putem nekoliko tvrtki. Agrokor – Energija bavi se proizvodnjom, distribucijom i trgovinom električnom energijom iz obnovljivih izvora energije. Tvrtka je koristeći nusproizvode i otpadne tvari iz poljoprivredne i prehrambene proizvodnje, realizirala ulaganja u pet bioplinskih elektrana ukupne snage 10 MW. U 2015. ostvarila je 121 milijun kuna prihod i dobit od devet milijuna kuna.
Agrokor posjeduje i manjinski udjel od 35 posto u tvrtki A.N.P. energija za proizvodnju, distribuciju i trgovinu električnom energijom, koja je 2015. na konsolidiranoj razini zabilježila gubitak od 36 milijuna kuna.
Turizam. Širenje na turizam pokušaj je da se stvori dodatan kanal za plasman prehrambenih proizvoda. Agrokor je vlasnik dubrovačke turističke agencije Guliver travel, a značajniji iskorak u turizam krenuo je 2012., kada je Todorić s meksičkim partnerom osnovao tvrtku Karisma Hotels Adriatic. Prva akvizicija bila je dubrovački Hotel Koločep, a slijede još dva preuzimanja na dubrovačkom području - Hoteli Živogošće i Hoteli Plat. Nedavno je Vlada donijela odluku o proglašenju projekta rekonstrukcije hotelskog kompleksa Hoteli Plat, vrijednog 428 milijuna kuna, strateškim investicijskim projektom.
Građevinarstvo. Agrokor je 2015. kroz predstečajnu nagodbu postao većinski vlasnik slavonskobrodske građevinske tvrtke Projektgradnja koja je za koncern gradila farme u Baranji i Srijemu. Od skoro pola milijarde kuna duga Projektgradnje, Agrokorovi zajmovi, koji su nagodbom pretvoreni u kapital, činili su 150 milijuna kuna.
Informatika. Informatička tvrtka mStart pokriva Agrokorove potrebe za IT rješenjima, a svoje usluge pruža i drugim klijentima. Jedan je od profitabilnijih dijelova koncerna. U 2015. ostvarila je 179 milijuna kuna prihoda uz dobit od 39 milijuna kuna. Tijekom 2015. Agrokor je preuzeo malu informatičku tvrtku INIT, koja se bavi obradom podataka, uslugama hostinga i povezanim djelatnostima.
Oglašavanje. Agrokor je aktivan i u oglašivačkom biznisu. Sa Zagrebačkim holdingom suvlasnik je Zagrebplakata, najveće tvrtke za vanjsko oglašavanje. Vlasnik je tvrtke Media, koja je 2015. pripojena matici. Riječ je o tvrtki za usluge reklame i ekonomske propagande koje je prije pripajanja tijekom pet godina bilježila gubitke u rasponu od osam do 22 milijuna kuna.
Medicina. U sastavu koncerna i jedna je zdravstvena ustanova. Riječ je Poliklinici Aviva, koju je Agrokor 2012. kupio od osiguravajućeg društva Basler, koje se iz zdravstva povuklo nezadovoljno financijskim rezultatima. Todorić je kliniku, koja pruža specijalističko-konzilijarne, dijagnostičke i rehabilitacijske usluge, preuzeo kako bi svojim zaposlenicima osigurao bolje zdravstvene usluge. Nakon preuzimanja klinika je nastavila gomilati gubitke u rasponu od šest do 17 milijuna kuna godišnje.
Kartičarski biznis. U sklopu Agrokora djeluju dvije tvrtke koje se bave osmišljavanjem kartica vjernosti - MultiPlus Card i Super Kartica. Program MultiPlusCard okuplja deset partnera. Uz Agrokorov Konzum, tu su Zagrebačka banka, Hrvatski Telekom, Allianz, Pevec, Tisak, Kozmo, Atlas, Modiana i Intersport. Super Kartica sa sjedištem u Beogradu vezana je za Mercator i okuplja 14 partnera od kojih svaki nagrađuje članove programa za kupnju ili korištenje njihovih usluga.
Proizvodnja ambalaže. Tijekom 2015. Agrokor je putem Konzuma stekao upravljačku kontrolu u kompaniji Ambalažni servis koja se bavi proizvodnjom i prodajom valovitog papira, kartona te ambalaže od papira i kartona.
Lovstvo. Todorić je zaljubljenik u lov pa svako slobodno vrijeme koristiti da se opusti u lovu na lovištu Garjevica koje se prostire između Garešnice, Čazme i Kutine. Lovni biznis pokriva tvrtka L. G. Moslavina, jedan od najvećih gubitaša u koncernu. U 2015. tvrtka je ostvarila 16 milijuna kuna prihoda i više od 13 milijuna kuna gubitka.