Zvonimir Mršić, predsjednik Uprave Podravke i SDP-ov bivši gradonačelnik Koprivnice, najnovije je pojačanje u blogerskom timu američkog news portala Huffington Post. U svom prvom blogu, naslovljenom 'Zaokret kompanije: Pet liderskih savjeta glavnog izvršnog direktora Podravke', Mršić donosi ključne lekcije iz područja izvršnog leadershipa koje je naučio za vrijeme procesa restrukturiranja Podravke, vodećeg hrvatskog proizvođača prehrambenih i farmaceutskih proizvoda
Na traženje tportala, iz Podravkinih Korporativnih komunikacija poručili su da je Mršić dobio poziv da se pridruži zajednici blogera Huffington Posta nedugo nakon što je na tom portalu 'objavljena kolumna o uspjesima Podravke na tržištu jugoistočne Europe i Rusije, gdje je hrvatska tvrtka stavljena u isti kontekst s multinacionalnom kompanijom Nestle'. Donosimo skraćenu verziju bloga Zvonimira Mršića, koji u cijelosti možete pročitati ovdje
1. Nemojte se bojati nemirnih voda
Kada se Podravka prije nekoliko godina suočila s ekonomskim poteškoćama, na to smo odgovorili smanjivanjem troškova i usmjeravanjem pozornosti na osnovne segmente naše kompanije. Ambiciozni program restrukturiranja i odlučna posvećenost izgradnji moderne kompanije koja je utemeljena na svojim osnovnim načelima, dozvolili su rast. To smo postigli kroz smanjivanje operativnih troškova te kroz povećavanje ulaganja u inovacije i konkurentnost u našim temeljnim područjima poslovanja.
U 2012. godini započeli smo sa suštinskim promjenama čiji je cilj bio operativno poslovanje po performansu približiti najboljima u industriji. Za vrijeme tog procesa Uprava je, u koordinaciji sa sindikatom, donosila teške odluke kako bi smanjila broj zaposlenika za više od 20 posto.
Mjere restrukturiranja i i povećanja efikasnosti poslovanja dovele su do operativnih ušteda od otprilike 10 milijuna eura godišnje te povećanje EBITDA za preko 20 posto. Upravo su to razlozi zbog kojih je naša kompanija uspješno prebrodila nedavnu financijsku krizu te je sada povoljno pozicionirana za iskorištavanje očekivanog globalnog ekonomskog oporavka u godinama koje dolaze.
2. Budite svjesni svojih prednosti i svojih nedostataka
Svaka kompanija ima svoje jedinstvene prednosti i nedostatke. Ključno je shvatiti o kojim se prednostima i nedostacima radi, čak i ako se, kratkoročno gledano, ništa ne može poduzeti vezano uz njih. Pod mojim vodstvom, Podravka je smanjila značajan dio svojeg portfelja. Razlog je jednostavan – kompanija je imala previše neprofitabilnih proizvoda. Odričući se neprofitabilnih proizvoda i fokusirajući se na one proizvode koji su ostvarivali zadovoljavajuće rezultate, uspjeli smo ostvariti rast profita. U 2014. godini kompanija je zabilježila porast neto dobiti od 39 posto, usprkos stagniranju prihoda od prodaje do kojeg je došlo zbog redukcije portfelja. Ovaj pozitivni trend porasta profitabilnosti nastavio se i u 2015. godini.
384802,382683 ,380423 ,378522 3. Nemojte oklijevati upustiti se u odvažna ulaganja ako je trenutak pravi
Trenutačno smo u procesu velike akvizicije u prehrambenom sektoru koja će imati regionalan značaj. U svibnju ove godine Podravka je potpisala 33 milijuna eura 'težak' ugovor o akviziciji 51,6 posto dionica vodećeg slovenskog prehrambenog proizvođača 'Žito'. Kupnjom slovenskog 'Žita' Podravka je učvrstila svoju prisutnost na slovenskom tržištu, ujedno pripremajući i platformu za daljnje širenje u središnjoj i istočnoj Europi. Akvizicija 'Žita' podići će naše godišnje prihode na 600 milijuna eura, a slovensko tržište postat će drugo najveće Podravkino tržište.
Kako bi nas podržali u našim nedavnim ambicijama, dioničari Podravke odobrili su povećanje kapitala koje za cilj ima prikupiti do 65 milijuna eura. Usto, kompanija će reinvestirati oko 15 milijuna eura dobiti iz 2014. godine. Ovi planovi povećanja kapitala imaju jedan cilj – održavanje solidne strukture kapitala i daljnje jačanje naše bilance za planiranu ekspanziju na nova tržišta i u nove poslove.
4. Ostanite vjerni svojim korijenima
Svaka kompanija, od malih obiteljskih trgovina do multinacionalnih korporacija, pripada nekoj zajednici. Kompanije ne postoje odvojeno od zajednica iz kojih su potekle i unutar kojih rade.
Podravci je upravo ta spoznaja bila ključna za uspjeh. Zadržali smo snažne veze s našom lokalnom zajednicom i s našim radnicima. Kao posljedica toga, mnogo naših radnika dio je različitih generacija. S jedne strane to stvara snažan osjećaj lojalnosti radnika spram Podravke. S druge strane, to stvara jak osjećaj odgovornosti u kompaniji, koja želi ulagati nazad u zajednicu. Trenutačno to radimo kroz program radničkog dioničarstva. Kroz taj program ponudili smo 12 posto dioničkog kapitala (1,7 milijuna novih dionica po povoljnoj cijeni od 300 kuna), a 813.000 tih novih dionica prvo će biti ponuđeno radnicima Podravka grupe.
5. Kladite se na generaciju koja dolazi
Bez privlačenja 'svježe krvi' čak i najbolje organizacije počnu zaostajati za poslovnim, tehnološkim i društvenim trendovima, koji se stalno mijenjaju. Investiranje u uključivanje nove generacije na svim razinama je ključan sastojak za održiv dugoročni razvoj. Podravka čvrsto vjeruje u to, a to je i dokazala konkretnim potezima.